سیاست خارجی آمریکا ما را در دستان بانک‌های بی‌رحم گرفتار کرده است

به گزارش بصیر به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روابط ایران و ایتالیا در زمان دولت “انریکو لتا” ، کمی جان گرفته بود و هم‌زمان با فروکش کردن تحریم‌ها هرروز پررنگ‌تر می‌شد آن‌چنان که وزیر خارجه وقت، یعنی خانم “اما بونینو” به تهران سفر کرد. حتی قرار بود به‌زودی، انریکو لتا  نیز، بلیط رم ــ تهران خود را نهایی کند که ناگهان، ماتئو رنتزی در یک اقدام غافلگیر کننده، جای لتا را گرفت و نخست وزیر کشور «چکمه» شد.
حالا، خانم فدریکا موگرینی، روی صندلی شماره یک ساختمان وزارت خارجه ایتالیا در خیابان «پیازاله دلا فارنسینا» نشسته است. این خانم کارشناس ارشد در «دموکراسی اسلامی» هنوز سیگنالی به‌سوی تهران نفرستاده و معلوم هم نیست که در آینده چه رویکردی را اتخاذ می‌کند. ناگفته نماند که خانم موگرینی مثل رنتزی یک دموکرات است و در سالهای اخیر هم با دموکرات‌های آمریکایی، «برو بیا»ی خوبی برقرار کرده بودند.
برای بررسی روابط تهران و رم در دولت ماتئو رنتزی، سرویس بین الملل تسنیم با خانم «لائورا چیاترونی» رهبر حزب فورزا پوپولاره (زنده باد مردم) ایتالیا  و همچنین کاندیدای انتخابات پارلمان اروپا از حوزه جنوب قاره سبز، گفت‌وگویی داشته که در ادامه از نظر می‌گذرد.

 خانم چیاترونی در این مصاحبه در خصوص وضعیت کشورش و تأثیرگذاری آن در اتحادیه اروپا گفت: ایتالیا برای سالیانی متمادی است که موقعیت ضعیفی در اتحادیه اروپا دارد، زیرا بر اثر سیاست خارجی دولت آمریکا ما در دستان بانک‌های بی‌رحم گرفتار شده‌ایم. در این‌جا باید به این نکته نیز توجه کنیم که این بانک‌های بی‌رحم تا کنون سه نخست‌وزیر را در کشور ما تغییر داده‌اند، سه نخست‌وزیری که دست‌نشانده‌ای بیش نبودند. در این شرایط، زمانی که شما ضعیف باشید یک دوست قدرتمند می‌تواند وضعیت را تغییر دهد.

وی ادامه داد: ما در ایتالیا اختراعات ثبت‌شده زیادی در زمینه فناوری داریم که هنوز صنعتی و تجاری‌سازی نشده‌اند. ما با هشیاری در حال پیش رفتن در زمینه سلول‌های بنیادی هستیم، من شما را به “پروتکل استامینای” پروفسور وانونی ارجاع می‌دهم. وانونی همراه با من در لیست انتخاباتی “یو کامبیو” (Io Cambio) برای عضویت در پارلمان اروپایی نامزد شده است. از طریق مشارکت (در این زمینه)، این امر می‌تواند عرصه‌های تجاری عمد‌ه‌ای را بگشاید. ایتالیا دروازه‌ اروپا به‌سمت تمامی ملت‌ها است.

رهبر حزب “زنده باد مردم” ایتالیا در خصوص روابط پیشِ‌روی ایران و ایتالیا گفت: همچنین من نسبت به نقطه عطف ملت ایران با حسن روحانی اطمینان دارم و قلباً امیدوارم که دوستی بین دو کشور ایتالیا و ایران بتواند مانع از تمامی کسانی شود که فکر می‌کنند می‌توانند از ما استفاده ابزاری کنند. اگر ایران تلاش کند توافقنامه‌های مطلوبی با ایتالیا منعقد کند، می‌تواند یک دستاورد سیاسی مناسبی باشد،‌ در واقع (این) هوشمندانه‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید، امری که منجر به کامیابی و صلح می‌شود.

وی افزود: من خیلی تمایل دارم که به ایران بیایم و بسیار علاقه‌مندم که از پرسپولیس و مساجد آئینه‌کاری‌شده شیراز دیدار کنم. دغدغه من این است که آقای رنتزی (نخست وزیر ایتالیا) در حال حاضر نه به زیبایی‌های ایرانی و نه به حضور شرکت‌های ایتالیایی در ایران علاقه‌ای داشته باشد. من فکر می‌کنم وی تماماً مشغول پی‌گیری علایق خود است.

انتهای پیام/.*

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا