جزئیات سانحه فوکر آسمان در زاهدان

به گزارش بصیر:

  حسن اعرابی‌مقدم مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان‌ در این‌باره اظهار داشت: کارشناسان و بازرسان سازمان هواپیمایی کشوری با حضور در فرودگاه بین‌المللی زاهدان دلایل وقوع این سانحه هوایی را بررسی کردند.

وی افزود: کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین گروهی از متخصصان شرکت هواپیمایی آسمان جهت بررسی و تهیه گزارش پرواز و علت وقوع این سانحه وارد فرودگاه زاهدان شدند.

اعرابی‌مقدم گفت: ارائه گزارش‌های جداگانه توسط خلبان و کمک خلبان و خدمه پرواز در اختیار کارشناسان و بازرسان سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفت، تا به منظور بررسی دقیق این حادثه مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی علت این سانحه را باز نشدن چرخ عقب سمت چپ عنوان کرد و گفت: با اعلام نیاز به فرود اضطراری توسط خلبان این پرواز در کمترین زمان ممکن تمامی نیروهای عملیاتی و امدادی در فرودگاه زاهدان به حالت آماده باش درآمدند و اعضای ستاد بحران با حضور در باند فرودگاه در هدایت این عملیات به این مدیریت یاری رساندند.

اعرابی‌مقدم ادامه داد: هواپیمای فوکر ۱۰۰ با تعداد ۱۰۶ مسافر به همراه خدمه پس از یک ساعت پرواز در آسمان زاهدان و تخلیه کامل سوخت، در نهایت به زمین نشست که پس از طی مسافت به طول یک هزار و ۵۰۰ متر از باند پروازی خارج و در میان انبوهی از خاک و ماسه متوقف شد.

مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان‌ افزود: به‌منظور آماده‌سازی باند جهت ورود و خروج سایر پروازها، این هواپیما با تلاش و نظارت نیروهای مهندسی شرکت هواپیمایی آسمان، کارکنان اداره ایمنی و آتش‌نشانی فرودگاه زاهدان و همکاری اداره‌کل راه و شهرسازی استان با به کارگیری چندین دستگاه جرثقیل پس از هشت ساعت تلاش بی‌وقفه‌ در حالی‌که قسمت اعظمی از چرخ‌های آن در خاک فرو رفته بود آزاد و به باند پارکینگ منتقل شد.

* تقدیر استاندار سیستان و بلوچستان از خلبان پرواز ۸۵۳ آسمان

بنابراین گزارش استاندار سیستان و بلوچستان از خلبان هواپیمای فوکر ۱۰۰ که روز شنبه با تبحر و مهارت خود منجر به نجات جان بیش از ۱۰۰ مسافر در فرودگاه بین المللی زاهدان شد، قدردانی کرد.

‌علی اوسط هاشمی استاندار شامگاه یکشنبه در ارتباط تلفنی از کاپیتان پرواز ۸۵۳ مشهد – زاهدان  که با مهارت فراوان جان ۱۱۳ سرنشین این پرواز را نجات داد تشکر و مراتب قدردانی خود را از کاپیتان و گروه پروازی اعلام داشت.

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین‌ با انتشار یادداشتی بار دیگر ضمن قدردانی از کادر این پرواز از تمامی واحد های عملیاتی و نیروهای امدادی که با سرعت عمل خود موجب مدیریت این بحران شدند تشکر کرد.

در بخشی از متن این یادداشت آمده است: هنر، تخصص، مهارت و نبوغ خلبان ایرانی و کادر پرواز یک بار دیگر از حادثه بسیار بزرگی جلوگیری و در بزنگاه حوادث خود را نشان داد؛ بدون شک نشاندن هواپیمای بدون چرخ در آن شرایط استرس‌زا و دلهره آور با حداقل خسارت و بدون تلفات جانی کاری بس دشوار است که پس از لطف خداوند متعال، مهارت های پروازی، همت خلبان و کادر پروازی از وقوع سانحه‌ای دلخراش جلوگیری کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا