اختصاصی/به بهانه‌ی هفته محیط زیست

زباله های گردشگران، آفت جان طبیعت بکر شمال/تصاویر

به گزارش بصیر به نقل از خبرنگار بلاغ از نوشهر، آب، خاک، هوا، گیاهان، حیوانات و مناسبات بیولوژیک متعادل بین آنها شکل دهنده ی محیط زیست طبیعی است.

این سرمایه ی طبیعی، موهبتی بزرگ است که خداوند متعال به بشر ارزانی داشته تا در تمامی ادوار تاریخ با عمران و آبادانی زمین، همه ی انسان ها و موجودات از آن بهره مند باشند؛ از این رو حق بهره مندی از آن را باید از مصادیق مهم حقوق بشر یاد کرد که قرآن کریم در آموزه های خود ضمن یادآوری این مطلب، بر مصونیت طبیعت و منابع طبیعی و تعادل زیست محیطی از هر گونه تجاوز و تعدی تأکید ورزیده است و بر این اساس، تجاوز و تعدی به طبیعت را فساد در زمین دانسته که عذاب اخروی و مسئولیت دنیوی را در پی خواهد داشت.

به نیرنگ که می رسی از هر کسی بپرسی چشمه گردو مسیر را نشانت می دهد اما می گوید چشمه گردو بسته است و اگر دنبال جایی برای گذراندن روزتان هستید، به چشمه سفید رود بروید.

مسیری که به سمت چشمه می رود را دنبال می کنیم تا به محل مورد نظر می رسیم.

هوایی عالی و مکانی بکر برای اینکه لحظه ای با آرامش به تفکر بنشینیم. صدای روان رودخانه، آواز پرندگان خوش آواز، به همراه سرسبزی درختان، تصویری در ذهن ایجاد می کند از عظمت خالق که شاید از خودت بپرسی چه زیبا رود و جنگل با هم آمیخته شده اند؟

از ورودی جنگل که می گذری، با چیزهایی رو به رو می شوی که تمامی شیرینی های صدای خوش رودخانه و پرندگان و سرسبزی درختان را به کامت تلخ می کند، در نگاه اول شاید دردناک به نظر نرسد اما مهم جلوه می کند.

اگر اغراق نکرده باشم، در اکثریت جاهای این مکان زیبا می شد انبوهی از زباله را دید.

زباله هایی که چهره ی این مکان زیبا را خدشه دار کرده است.

آیا به راستی باید از مکانی به این زیبایی که خدا در اختیار ما قرار داده است، اینچنین استفاده شود؟

به نظر شما سالم سازی این مکان زیبا به عهده چه کسانی است؟ مردم یا مسئولین؟

اما نباید از این گذشت که اگر هر کدام از ما در کنار استفاده از این مکان های تفریحی زیبا در حفظ و حراست آن کوشا باشیم، علاوه بر اینکه همیشه محیطی سالم خواهیم داشت، این امکان را هم خواهیم داد که نسل های بعد از ما هم بتوانند از این موهبت های الهی زیبا بهرمند بشوند.

قدری بیشتر تفکر کنیم … .

بلاغ: زباله در جنگل

بلاغ: زباله در جنگل

بلاغ: زباله در جنگل

بلاغ: زباله در جنگل

بلاغ: زباله در جنگل

بلاغ: زباله در جنگل

بلاغ: زباله در جنگل

بلاغ: زباله در جنگل

بلاغ: زباله در جنگل

بلاغ: زباله در جنگل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا