پنجمین روز بحران امنیتی در عراق

قلع و قمع تروریست‌ها در سلسله عملیات‌های ارتش و عشایر/پسر «عزت الدوری» کشته شد

به گزارش بصیر،  بحران امنیتی همچنان در عراق ادامه دارد و علی رقم تلاش های برای پس گرفتن موصل و دیگر شهرهای استان نینوا هنوز داعشی‌ها کنترل اوضاع در این شهر را دارند.همچنین اکنون تروریست‌ها در حال حرکت به سوی شرق عراق هستند و درگیری‌ها به استان دیالی و دو شهر السعدیه و جولولا در نزدیک مرز ایران و عراق رسیده است.


بی‌شک مهمترین خبر روز گذشته عراق بیانیه مرجعیت این کشور در حمایت از ارتش بود که طی آن از مردم خواست تا هر کسی که دارای توانایی است به ارتش بپیوندد که به واقع نقطه تحولی در عراق بود. بلافاصله بر سرعت ورود نیروهای داوطلب به عرصه درگیری‌ها افزود شد به طوری که مقامات عراقی از ورود بیش از یک و نیم میلیون نیروی داوطلب به درگیری‌ها خبر دادند.

از طریق این خبر، قادر خواهید بود به‌ تمام اخبار مرتبط با بحران عراق تا این لحظه دست پیدا کنید. در صورت تمایل به دیدن مشروح اخبار کافی‌ است بر روی ساعت اخبار امروز کلیک کنید. این خبر به طور مداوم به روز رسانی می‌شود.


۰۷:۳۸ شبکه تلویزیونی العالم خبر داد که «محمد الشیشانی» تروریست سرشناس چچنی توسط نیروهای ویژه ارتش عراق در استان نینوا کشته شده است.الشیشانی که نام اصلی‌اش محمد میلادوف است از سرکرده‌های اصلی داعش در سوریه است که طی چند سال گذشته به دلیل جنایت متعددی که در این کشور انجام داده، به چهره‌ای شناخته شده بدل شد.

۰۷:۲۵ عملیات مشترک میان نیروهای پیشمرگه کرد و نیروهای عشایر ترکمان در کرکوک با نیروهای داعشی، ۸ نفر از آنها کشته و سه خودرو مسلح به دوشکا آنها نیز منهدم شد.همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که «ابو دجانة المغربی» از تروریست‌های سرشناس القاعده‌ای در این درگیری‌ها کشته شده است.

۰۷:۰۴ شبکه العربیه با اشاره به اینکه یک بالگرد ارتش عراق توسط تروریست‌های داعشی در نزدیک بغداد سرنگون شده است، خبر داد که تروریست‌ها از سلاح‌های پیشرفته از جمله موشک‌های ضد هوایی و دوش پرتاب برخوردارند.

۰۶:۱۴ همچنین طی عملیات مشترک ارتش با نیروهای عشایر علیه تروریست‌ها ۳۳ نفر در شمال دیالی کشته شدند.

۰۶:۰۷ منابع خبری گزارش دادند که درگیری شدیدی میان نیروهای ارتش عراق با تروریست‌ها در استان دیالی و در منطقه العظیم در جریان است و اکنون درگیری‌ها به نزدیکی پادگان اشرف هم کشیده شده است.

 

 ۰۵:۵۷ هزاران نفر از مردم شهر نجف در پاسخ به درخواست مرجعیت برای دفاع مردم از اماکن مقدس عراق در ورزشگاه این شهر حضور یافته‌اند تا در کنار ارتش به جنگ با تروریست‌های داعش بروند.

۰۵:۵۵ یک منبع آگاه در نیروی هوایی عراق خبر داد که در حملات ارتش ۸۰ تروریست کشته و ده‌ها نفر نیز زخمی شدند که اغلب این عملیات ها توسط حملات هوایی ارتش هدف قرار گرفتند.

۰۵:۳۸ نوری المالکی نخست وزیر عراق ژنرال «قاسم عطا» را به عنوان سخنگوی نیروهای مسلح عراقی منصوب کرد.

۰۴:۵۹ سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای عراق با اشاره به اینکه نیروهای داوطلب از عشایر شیعه وسنی هستند که برای توقف خونریزی‌ها به سوی عراق می روند گفت: نیروهای داوطلب باید از مسائل طایفه‌ای و فرقه‌ای اجتناب کنند.

 

۰۳:۵۸ حملات نیروی هوایی ارتش عراق به مواضع «داعش» در اطراف پالایشگاه «بیجی» واقع در استان «صلاح‌الدین» به مرگ دستکم ۲۰ نفر و زخمی شدن ۲۰ تن دیگر از اعضای این گروه منجر شده است. این پالایشگاه در روزهای اخیر شاهد درگیری شدید طرفین بوده و چندین بار دست به دست شده است.

۰۳:۴۳ گزارشگر شبکه «المیادین» می‌گوید یک فروند بالگرد ارتش عراق در منطقه «طارمیه» واقع در شمال پایتخت، سقوط کرده است. این اولین بار از آغاز بحران است که نیروی هوایی عراق در جریان درگیری با تروریست‌ها دچار خسارت می‌شود. واشنگتن از چندی قبل ارسال موشک‌های ضدتانک و ضدهوایی به «مخالفان میانه‌رو سوری» را آغاز کرده است. اخیرا تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد این تسلیحات به دست گروه‌های افراط‌گرا افتاده است.

۰۳:۴۰ استاندار منطقه «صلاح‌الدین» بامداد شنبه اعلام کرد که عشایر منطقه «ضلوعیه» این استان در هماهنگی با نیروهای ارتش، برای مقابله با تروریست‌ها وارد عمل شده‌اند. این شهر در چند روز گذشته بارها مورد حمله عناصر «داعش» قرار گرفته است.

۰۳:۳۶ «جوزف بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه برای بحث در مورد «تهدیدات داعش برای امنیت منطقه و جهان» با «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه تلفنی گفت‌وگو کرد. او در این تماس ابراز امیدواری کرد که گروگان‌های ترکیه در عراق نیز زودتر آزاد شوند. داعش دو روز قبل تعدادی از دیپلمات‌های ترک را در کنسولگری این کشور در موصل به گروگان گرفت. آنکارا از اصلی‌ترین حامیان مخالفان سوری است.

۰۳:۳۳ در جریان درگیری‌ها در شهر «تکریت» ۵۰ عضو داعش کشته شدند. در میان کشته‌شدگان نام پسر «عزت‌الدوری» از فرماندهان حزب بعث عراق نیز به چشم می‌خورد.

 

۰۲:۱۷ وزیر خزانه‌داری آمریکا برای بررسی منابع مالی گروه تروریستی «داعش» به منطقه می‌آید. وی در این سفر با مقامات اماراتی و عربستانی دیدار می‌کند. در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها ریاض را حامی مالی این گروه معرفی کرده‌اند.

۰۱:۲۶ داعش از بالگردهای به غنیمت گرفته شده از ارتش عراق استفاده کرد. این بالگرد در اولین عملیات خود یک پایگاه ارتش را در سامرا را هدف قرار داده است.

 

***آخرین اخبار روز جمعه***

 

۱۵۰تن از نیروهای داعش کشته و زخمی شدند

واشنگتن: بحران عراق احتمالاً منافع آمریکا را تهدید می‌کند

نیروهای واکنش سریع عراق مانع پیشروی داعش به پایگاه هوایی تکریت شدند

مفتی داعش در تکریت کشته شد

مالکی: عملیات پاکسازی شهرها آغاز شد/نیروهای امنیتی ابتکار عمل را به دست گرفته‌اند 

اوباما: نیروی نظامی به عراق نمی‌فرستیم/وقت آن است عراق خودش مشکلاتش را حل کند

دارالفتوی مصر عضویت در داعش را حرام اعلام کرد

 

تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا