رصدخانه بصیر

داعش و سیاست‌های منطقه‌ای ایران و عربستان

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، پایگاه اینترنتی الجزیره انگلیسی ۱۵ ژوئن ۲۰۱۴ (۲۵خرداد) در مقاله‌ای به اقدامات گروه تروریستی داعش در عراق و سیاست‌های ایران و عربستان در قبال آن پرداخت و نوشت: جنبش جهادی داعش با تصرف موصل در شمال عراق پیروزی چشمگیری به دست آورده‌ است.

نیروهای آن‌ها به سوی جنوب و بغداد در حرکت هستند و تکریت، زادگاه صدام را نیز به تصرف خود درآورده‌اند. به نظر می‌رسد ارتش عراق از هم گسسته شده و کرکوک نیز به دست کردها افتاده است.

داعش، دیپلمات‌ها و راننده‌های کامیون ترکیه را گروگان گرفته است. این هراس وجود دارد که موفقیت‌های این جنبش ممکن است صف‌بندی‌های ژئوپلیتیک مهمی در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] ایجاد کند.

رسانه‌های جهانی مدت‌هاست بر دشمنی عمیق عربستان و ایران تأکید کرده‌اند. هرگونه آشتی میان این دو کشور ظاهراً در حال حاضر بعید به‌نظر می‌رسد؛ اما گویا در ماه‌های اخیر دیدارهای محرمانه‌ای میان این دو کشور صورت گرفته است.

در ادامه مقاله آمده است: باید منافع مشترک مشخصی میان ایران و عربستان به وجود آید که دشمنی را کنار بگذارند. این واقعیت وجود دارد که دولت ایران را شیعیان و عربستان سعودی را پادشاهی سنی هدایت می‌کند؛ اما پیش از انقلاب اسلامی ایران، روابط دو کشور به این گونه نبود و آن‌ها متحدان ژئوپلیتیک نزدیک به‌شمار می‌رفتند و در قالب سازمان اوپک، همکاری‌های گسترده‌ای داشتند و مسائل مربوط به قیمت نفت را تنظیم می‌کردند.

پس از انقلاب اسلامی،‌ ایران سیاست‌های خود را تغییر داد. سعودی‌ها اعتماد خود به ائتلاف‌های گذشته با ایران را از دست داده‌اند و به این دیدگاه ایرانی‌ها نزدیک شده‌اند که جهان غرب باید به نیروهای منطقه‌ای اجازه دهد مسائل و اختلاف‌ها را خود حل‌وفصل کنند.

در پایان مقاله آمده است: ایران و عربستان در مورد تداوم مداخله‌های آمریکا و کشورهای اروپایی در منطقه نگرانند. سعودی‌ها اعتماد خود به اتحادهای گذشته با غرب را از دست داده‌‌اند.

همچنین این دو کشور از نقش تا حدی غیرقابل پیش‌بینی قطر در منطقه ناخرسند و نگرانند و از ناتوانی در ایجاد یک کشور واقعی فلسطین احساس نگرانی می‌کنند و در عین حال، رژیم نظامی سکولار در مصر را نیز تأمین‌کننده منافع خود نمی‌دانند و در نهایت، خواهان حل‌وفصل سیاسی کشمکش‌ها و بی‌ثباتی‌های افغانستان هستند.

در نهایت می‌توان گفت: فهرستی طولانی از منافع مشترک ایران و عربستان وجود دارد که تحلیل‌گران اغلب به این موارد بی‌توجه هستند. این واقعیت وجود دارد که ایران و عربستان در میانه افزایش تحولات و تغییرات خاورمیانه نگران بقای خود هستند.

به نظر می‌رسد تداوم وضعیت کنونی به بقای رژیم‌های این دو کشور کمکی نخواهد کرد و زمان آن فرا رسیده که مسیر خود را تغییر دهند.

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، نویسنده در آغاز مطلب کوشیده تا دستاوردهای داعش را چشمگیر و توان نظامی عراق را ضعیف نشان دهد، حال آنکه تحولات میدانی چهل‌وهشت ساعت گذشته در عراق، خلاف آن را نشان می‌دهد. در ادامه مطلب که نویسنده به مسائل و روابط ایران و عربستان پرداخته، هدف از آغاز مطلب و بزرگ نشان دادن داعش مشخص می‌شود.

نویسنده که موقعیت عربستان را بسیار متزلزل و شکننده می‌داند، با بزرگ کردن داعش به‌عنوان برگ برنده عربستان، با اشتیاقی که نشانه‌های التماس در آن موج می‌زند، خواهان نزدیکی روابط ایران با عربستان است تا شاید از این رهگذر، حکومت فرسوده و پوسیده پادشاهی سعودی چند صباحی بیشتر دوام آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا