۵ خط قرمز ايران در مذاکرات هسته‌اي

به گزارش بصیر، يك موضوع حائز اهميت اين است كه قطعا تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران در چارچوب عزت، حكمت و مصلحت جمهوري اسلامي ايران حركت مي‌كنند و هيچ كس اجازه اينكه بتواند جلوي پيشرفت هسته‌اي ايران را بگيرد، ندارد.


جمهوري اسلامي بر اساس دو محور وارد مذاکره با غرب شده است و تاکنون ثابت کرده است که بر اساس اين دو محور حرکت مي‌کند: 

يكي “اعتمادسازي”‌؛ بر اين اساس که فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران در چارچوب معاهده MPT است؛

و ديگري “شفاف‌سازي”؛‌ براين اساس که آژانس بتواند بازديدهاي مستمر از تاسيسات هسته‌اي جمهوري اسلامي داشته باشد.

اما علي‌رغم فعاليت‌هاي اعتمادآفرين و شفاف جمهوري اسلامي که از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز مورد تأئيد قرار گرفته است، شاهد آن هستيم که غرب به‌ويژه آمريکا، موضوعاتي را در مذاکرات مطرح مي‌کند که ارتباطي به مسائل هسته‌اي ندارد و جمهوري اسلامي بارها تأکيد کرده است که جز در “موضوع هسته‌اي” با گروه ۱+۵ مذاکره نخواهد کرد.
آنچنان که از سوي مقامات رسمي کشورمان هم مطرح شده است، ۵ موضوع زير براي جمهوري اسلامي ايران خط قرمز است و حاضر به مذاکره درباره آن‌ها نيست:

۱٫ ما اجازه خروج مواد اورانيوم غني‌شده به خارج از كشور و تعطيل شدن سانتريفيوژها را نخواهيم داد.

۲٫ اجازه متوقف شدن سايت خنداب اراك (آب سنگين) را نمي‌هيم.

۳٫ بحث موشك‌هاي جمهوري اسلامي ايران بسيار مهم هست و در چارچوب فعاليت‌هاي دفاعي و نظامي كشور ماست و قابل مذاكره نيست.

۴٫ موضوع حمايت از جنبش‌هاي آزادي‌بخش از جمله حزب‌االله لبنان و جنبش مقاومت اسلامي فلسطين و… قابل مذاكره نيست.

۵٫ بهانه‌ها واهي و بي‌اساس حقوق بشري نيز  جايگاهي در مذاکرات هسته‌‌اي ايران و گروه ۱+۵ ندارد. 

در اينجا بايد اشاره شود که اگر  آمريكا مي‌خواهد اين موضوعات را مطرح كند از نظر ما منعي ندارد، اما جمهوري اسلامي اهميتي براي اين گفتارها قائل نيست و در چارچوب اهداف و برنامه‌هاي موبوط به مسائل هسته‌اي مذاکره خواهد کرد.

يادآوري اين نکته ضروري است که از زماني كه مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه ۱+۵ سير جدي به خود گرفته سه ضلع در مخالفت با اين مذاکرات شکل گرفته است؛ يك ضلع رژيم صهيونيستي، يك ضلع بعضي كشورهاي عرب منطقه (به ويژه عربستان سعودي) و يك ضلع سارمان منافقين است.

اين‌ها تلاش مي‌كنند مذاكرات را با چالش مواجه كنند و متاسفانه آمريکا علي‌رغم آنچه ادعا مي‌کند به دنبال اعتمادسازي متقابل نيست و حتي جزئيات مذاکرات را با اين گروه‌ها در ميان گذاشته است.
در اين‌باره بايد به حال آمريکا تأسف خود که منافع ملي آمريكا و مردم آمريكا را در رتبه پايي‌تر از منافع رژيم صهيونيستي مي‌بيند و به دليل نفوذ لابي صهيونيسم در کنگره آمريکا امکان تصميم‌گيري مستقل و براساس منافع ملي مردم آمريکا، براي دولت‌مردان آمريکايي دشوار و شايد محال شده است. 

 

صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا