پیروزی که دیدگان نافذ می‌بیند

بصیر، ملت‌های مختلف در برابر رویدادهای خاص از خود واکنش‌های همگرایانه نشان می‌دهند. این خصیصه برای جامعه‌شناسان و سیاستمداران و اندیشمندان باهوش، فرصت بهره‌برداری ملی فراهم می‌آورد و چنانچه از آن هوشمندانه استفاده شود، دستاوردهای ارزشمندی به همراه خواهد داشت. یکی از این رویدادهای واکنش‌آفرین، مسابقات ورزشی در مقیاس جهانی است که در میان ‌آن‌ها، مسابقات جهانی فوتبال رتبه برتر را دارد.

کشور ایران در زمره کشورهایی است که مردمش وابستگی شدیدی به فوتبال دارند و در برابر تحولات آن از خود واکنش سریع نشان می‌دهند پس فوتبال با درایت و دقت مسئولان بخش سیاسی و اجتماعی نظام می‌تواند برای ایران فرصت‌ساز باشد.

 یکی از کشورهایی که تا حدی توانسته از مقوله فوتبال فرصت‌سازی کند، نیجریه است. نیجریه کشوری بزرگ در آفریقا با جمعیتی حدود دو برابر ایران است که حدود نیمی از آن، مسیحی و نیمی دیگر، مسلمانند. این کشور از اجتماع دویست‌وپنجاه قبیله با زبان و فرهنگ جداگانه تشکیل شده است.

وحدت‌بخشی به کشوری با این تنوع قبیله‌ای، زبانی و فرهنگی بسیار مشکل است؛ در این میان، ورزش فوتبال آن‌هم در سطح جهانی به کمک نیجریه آمده و در مواقعی مانند مسابقات جام‌جهانی فوتبال، وحدت و همگرایی در این کشور را تقویت کرده است.

گذشته از این ویژگی فوتبال و یا کلاً ورزش‌های پرطرفدار و مطرح جهانی، مسابقه فوتبال شب گذشته تیم ملی ایران با آرژانتین، وجه دیگری را آشکار ساخت که کاملاً در راستای حرکت جدید ایران در عرصه‌های مهم جهانی است و آن، عرصه جلوه دیگری از قابلیت‌ها و توانمندی‌های جوانان و ملت ایران است که امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سال‌ها بر آن تأکید می‌ورزند.

به عبارت دیگر بازی قدرتمندانه و تحسین‌برانگیز تیم ملی فوتبال ایران در برابر یکی از قدرتمندترین تیم‌های فوتبال جهان، ترجمان شیرین و قابل فهم «ما می‌توانیم» بود. این بازی اثبات کرد که توان ایرانی و جوان ایرانی می‌تواند سرآمد باشد و نه اینکه از قدرتمندان و نام‌آوران عرصه‌های مختلف چیزی کم‌ ندارد، که با خودباوری و آزادسازی و پرورش استعداد و قابلیت‌های ذاتی‌اش می‌تواند از آنان برتر باشد. اگر در ظاهر به علت ناداوری و یک حرکت غیرحرفه‌ای، سربلند بازی را در مستطیل سبز و توپ و سوت به حریف نامدار واگذار کردیم؛ اما اگر زیرکانه با موضوع برخورد کنیم و قضیه را در افق روشن مسیری که انتخاب کرده‌ایم و در آن راه می‌سپاریم، تجزیه و تحلیل کنیم، پیروز بزرگ این رقابت که آثار آن بعدها آشکار می‌شود، ما بودیم. موفقیت‌های آینده این ادعا را اثبات می‌کند.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا