درک خصومت دشمن!

بصیر، رهبر فرزانه انقلاب روز گذشته در دیدار رئیس و مسئولان عالی دستگاه قضایی، خصومت و مخالفت جدی نظام سلطه غرب با نظام اسلامی را یکی از چالش‌های اصلی کشور برشمردند و ضمن تأکید بر اینکه باید این حقیقت را فهمید و درک کرد، فرمودند: «اگر خصومت نظام سلطه را متوجه نشویم، در تحلیل مسائل کشور دچار اشتباه خواهیم شد.»

در تشریح و تبیین این مفهوم مهم و اساسی که بسیاری از مسائل حساس کشور با آن گره خورده است، باید گفت کشورهای پرتحرک و فعال در نظام بین‌الملل معمولاً با مشکلات داخلی و خارجی فراوانی درگیرند که تا حدی طبیعی هم به نظر می‌رسد. در این میان، چگونگی فائق آمدن بر این مشکلات است که اهمیت دارد.

نکته اصلی و ابتدایی برای رفع این مشکلات نیز شناخت منشأ و علل آن است. شناخت این مسئله در ایران برای کسانی که کوران انقلاب را خوب درک کرده‌اند و حوادث و تحولات زمانه و زندگی، آن‌ها را منحرف نکرده و همچنین کسانی که کوران انقلاب را درک نکرده‌اند؛ اما با استفاده از روایات شفاهی و مطالعه تاریخ انقلاب با حقایق آن آشنا شده‌اند، کار چندان مشکلی نیست؛ اما در مقابل، ممکن است دیگران وضع و موضع دیگری داشته باشند که در این صورت، با گام گذاشتن در مسیر اشتباه، هیچ‌گاه نمی‌توانند منشأ و علل بسیاری از مشکلات را تشخیص دهند و در نتیجه، هم در حل آن ناکامند و هم خواسته و ناخواسته از خدمت به نظام دور می‌شوند و در خدمت برنامه‌های دشمن قرار می‌گیرند.

از قضا دشمن هم همین را می‌خواهد؛ یعنی بی‌وقفه در دشمنی می‌کوشد و به موازات آن هم تلاش می‌کند دیگران آن را دشمن و منشأ و عامل مشکلات ندانند. امروزه مظاهر دشمنی و خصومت‌ورزی غرب و به‌ویژه شیطان بزرگ علیه انقلاب اسلامی مشهود است؛ اما به سبب فعالیت‌های گسترده تبلیغاتی رسانه‌های آن‌ها، کسانی هم هستند که این مظاهر را نمی‌بینند و یا کارکرد آن را انکار می‌کنند.

یقیناً شناخت میزان خصومت‌ورزی دشمنان در برنامه‌ریزی‌ و نحوه مقابله نقش دارد؛ به‌ویژه در نزد مسئولان. در پردازش این موضوع، توجه به این نکته نیز ضروری است که کورکورانه هم نباید همه کاستی‌ها و بی‌مسئولیتی‌ها را به دشمن نسبت داد که در این صورت، سوء‌استفاده از دشمن برای توجیه کم‌کاری‌ها و فرار از پاسخگویی است.

در هر صورت، شناخت و درک واقعی دشمن، نکته اساسی است که در تمام امور، تأثیر عمیق دارد و باید کاملاً و دقیقاً به آن توجه داشت.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا