بصیر

رهبر کردهای سوریه: توطئه همکاری ترکیه و داعش

به گزارش بصیر، پایگاه اینترنتی المانیتور ۲۴ ژوئن ۲۰۱۴ (۳ تیر) در مقاله‌ای به سیاست‌های ترکیه در قبال گروه تروریستی داعش پرداخت و نوشت: داعش در عراق بی‌ثباتی‌ها و آشفتگی‌هایی به وجود آورده است. از جمله پرسش‌هایی که امروز شنیده می‌شود، این است که آیا نقشه خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] دوباره ترسیم خواهد شد و ترکیه در کجای آن جای خواهد داشت؟ پرسش دیگر به نقش ترکیه در قدرت‌یابی داعش مربوط می‌شود. این اتهامات وجود دارد که ترکیه علاوه بر حمایت از گروه‌های مخالف سوریه، از داعش نیز حمایت می‌کرده است. چنین اتهاماتی را به‌تازگی شبه‌نظامیان کرد سوریه از واحدهای دفاعی مردمی (شاخه نظامی حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان سوریه) که در حال جنگ با داعش هستند، مطرح کرده‌اند.

صالح مسلم، رهبر حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان سوریه، در مصاحبه با المانیتور به پاسخ و بررسی این مسائل پرداخت. وی گفت: «داعش خود می‌گوید از حمایت ترکیه بهره‌مند است. رسانه‌های آن، نحوه کمگ‌گیری آن‌ها از ترکیه و نحوه پیوستن شبه‌نظامیان به آن‌ها از خاک ترکیه را با جزئیات شرح می‌دهند… نمی‌دانم ترکیه چرا چنین اقداماتی انجام می‌دهد؛ شاید به‌منظور تضمین امنیت گروگان‌های ترک.»

در ادامه مقاله آمده است: مسلم صالح می‌گوید: «تابستان گذشته در سرکانیه ما آشکارا حمایت ترکیه را دیدیم. در آن هنگام ترکمن‌ها، جبهه‌النصره، ارتش آزاد سوریه و احرار الشام همگی علیه ما (کردهای سوریه) در کنار داعش می‌جنگیدند؛ اما در نهایت داعش تمام آن‌ها را به خارج از منطقه راند… پایان ماه می، نیروهای ما به روستای الرویا تحت تسلط داعش حمله کردند. ما اسناد ترکی را در آنجا یافتیم… این اسناد مربوط و تأییدکننده حضور آن‌ها در ترکیه بود. چرا آن‌ها به مناطق کردنشین ما حمله می‌کنند؟ اگر هدف آن‌ها آزادسازی سوریه از رژیمش است، مناطق ما اکنون آزاد شده است. پس اگر آن‌ها تحت فرمان ترکیه نیستند، چرا به ما حمله می‌کنند؟ چرا ما هدف هستیم؛ در حالی که سایر اهداف و رژیم سوریه وجود دارند؟… فرض کنیم که دولت ترکیه از این حمایت‌ها اطلاع نداشته، چرا مقامات ترکیه در مورد شواهد و مدارکی که برای آن‌ها ارائه می‌کنیم، تحقیقات نمی‌کنند؟»

در پایان مقاله آمده است: رهبر حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان سوریه تشریح کرد: «حدود ده درگیری جداگانه میان پیشمرگان و داعش در مرز صورت گرفت. شاخه نظامی حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان سوریه برای حمایت از پیشمرگان رفتند. اگرچه حزب دموکراتیک کردستان عراق می‌گوید خواستار چنین حمایتی نشدند؛ اما در میدان، چنین همکاری وجود داشت.

ما می‌گوییم حملات داعش در منطقه کرکوک و علیه روستاهای شنگال ضرورت همکاری میان کردها را در پی داشت… درگیری‌های سنگینی اطراف کرکوک در جریان است؛ برای نمونه، در جاولاله داعش با پیشمرگان درگیر است. تا به امروز اقدام مشترک کردی تنها در تل‌کوسر صورت گرفته است.

به‌علاوه، نیروهای حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان سوریه از روژاوا خارج نشده‌اند… داعش هر لحظه ممکن است به ما حمله کند و ما آمادگی مقابله داریم… دولت ترکیه تماسی با ما نداشته است؛ در حالی که مقامات سرویس اطلاعات ملی ترکیه (MIT) مدعی دیدار با ما شده‌اند.

البته اگر مسائل محرمانه‌ای بدون اطلاع ما وجود داشته، من در مورد آن نمی‌دانم… عراق به سوی تقسیم و تجزیه پیش می‌رود. نمی‌دانم که آیا سه کشور یا یک ساختار فدراتیو تشکیل خواهد شد یا خیر؟ اما در صورتی که داعش به کشتن کردها ادامه دهد، این جنگ تنها گسترش خواهد یافت.»

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا