سفر مداخله‌جویانه و بی‌نتیجه جان کری به عراق

بصیر، سفر دو روزه جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا، به عراق و دیدار و گفت‌وگو با مقامات و برخی چهره‌های سیاسی این کشور، بیش از آنکه نشان‌دهنده پایبندی آمریکا به توافق امنیتی خود با عراق برای مقابله با تروریست‌های داعش باشد، بیشتر رویکردی مداخله‌جویانه و در راستای فشار بر دولت نوری مالکی برای کناره‌گیری از قدرت ارزیابی می‌شود. درباره مواضع آمریکایی‌ها در قبال گروه تروریستی داعش و بحران عراق، ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

اول اینکه هر چند بنا بر شواهد و اسناد متقن، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی منطقه، دست‌پرورده آمریکا هستند؛ اما جنایات گسترده و ددمنشانه آنان و از سویی، رفتارهای پیش‌بینی نشده و مهار نشدنی آن‌ها سبب شده که آمریکایی‌ها نیز این روزها از آنان وحشت داشته باشند؛ از این رو بی‌میل نیستند که این تروریست‌ها نیز سر به نیست شوند؛ اما در نگاه آنان، این کار باید در راستای ‌منافع آمریکا و البته با تضعیف جبهه مقاومت صورت گیرد. یعنی انرژی و توان این جبهه در رویارویی و مقابله با این تروریست‌ها تضعیف شود به‌گونه‌ای که دیگر خطری برای منافع غرب و رژیم صهیونیستی نداشته باشند!

نکته دوم اینکه پیروزی حزب مالکی در انتخابات عراق، برای آمریکا و برخی دول مرتجع منطقه،‌ بسیار گران تمام شد؛ از این رو آمریکایی‌ها می‌خواهند از اهرم داعش برای عقب‌نشینی دولت مالکی و پذیرش خواسته‌های غیرقانونی خود، استفاده ابزاری کنند. به همین دلیل، حتی کمک نظامی به عراق  و حمله به داعش را نیز به کناره‌گیری مالکی از قدرت منوط می‌کنند. در سفر اخیر هم، جان‌کری در اربیل، مرکز اقلیم کردستان، به‌صراحت اعلام کرد که آمریکا قصدی برای جلوگیری از پیشروی داعش ندارد.

نکته سوم هم اینکه علت تأکید این روزهای آمریکایی‌ها بر تشکیل دولت وحدت ملی‌ در عراق، به معنای درست و منطقی آن نیست، بلکه از نگاه آمریکایی‌ها، دولت وحدت‌ ملی یعنی؛ حضور حتی گروه‌های تروریستی‌ای چون داعش، بعثی‌ها و برخی تندروهای قومی و مذهبی و… در آن.

نکته آخر اینکه هر چند برخی جریانات شیعه و بزرگان آن در داخل عراق نیز گاه با دولت مالکی مخالفت‌هایی دارند؛ اما در حال حاضر، وضعیت عراق ایجاب می‌کند که این گروه‌ها و دیگر مردم و جریانات سیاسی و مذهبی عراق، پشت سر دولت مالکی برای مقابله با تروریست‌های داعش بایستند و نگذارند آمریکایی‌ها از انتقاد برخی از آن‌ها علیه مالکی به نفع منافع خود و رژیم صهیونیستی استفاده ابزاری کنند. به نظر می‌رسد سفر کری به عراق، هیچ مشکلی از بحران عراق را کم نخواهد کرد و فقط، همکاری و اتحاد و همبستگی مردم و دولت عراق می‌تواند این کشور را از این بحران به سلامت عبور دهد که البته ظواهر امر نیز دلالت بر همین موضوع دارد.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا