کشتار بی رحمانه قوچ وحشی در خراسان+عکس ‎

به گزارش فرهنگ نیوز ، اخبار ناگوار و بحث برانگیزی از کشتار گروهی و قتل عام حیات وحش در خراسان رضوی در کنار کاهش شدید جمعیت گونه های جانوری در اکثر زیستگاه های این استان نگرانی های عمیقی را از آینده حیات وحش و نابودی گونه های جانوری در این استان به همراه دارد. نگرانی هایی که ظاهرا دغدغه مسئولان محیط زیست خراسان رضوی نبوده و اهمیت چندانی ندارد!

بر اساس اطلاعات دریافتی از دوستداران محیط زیست شهرستان قوچان، به دنبال ارائه گزارشی مبنی بر کشتار حیات وحش توسط گروهی از شکارچیان غیرمجاز، نیروهای یگان محیط زیست پس از اخذ نیابت قضایی وارد دو منزل شخصی در شهرستان های قوچان و مشهد شده و به بازرسی از این دو مکان پرداختند.

در جریان بازرسی از این دو منزل مسکونی بقایای لاشه و مستنداتی مبنی بر کشتار ۲۶ راس قوچ و میش وحشی، ۱۳ راس کل و بز وحشی، یک راس آهو، یک گراز، یک کبک، ۳ پرنده شکاری و یک زاغ نوک سرخ کشف شده است.

کشف ۲۰ لاشه سال گذشته در یک منزل مسکونی در مشهد

کیوان هوشمند در این باره به خبرنگار مه می گوید: این قتل عام گسترده توسط اعضای یک باند به نامهای «ابراهیم. ت» ، «مهدی.ب» و فردی به نام «اشکان» صورت گرفته و تصاویر این گزارش تنها گوشه ای از مستندات موجود از کشتار وحشیانه صورت گرفته توسط نامبردگان است.

به گفته وی، در حال حاضر،  ۳ متهم فوق الذکر شناسایی و دستگیر شده و پرونده ای نیز در این زمینه در مراجع قضایی تشکیل شده است.

به اعتقاد مدیردیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، نکته تامل برانگیز این حادثه آن است که اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی تاکنون از اطلاع رسانی در مورد این کشتار گسترده خودداری کرده  و سعی در مخفی نگه داشتن این موضوع داشته است.

آنطور که هوشمند می گوید: اواسط بهمن ماه سال ۱۳۹۲ نیز پرونده پیچیده ای از کشتار سازمان یافته حیات وحش در نقاط مختلف استان خراسان رضوی مطرح شد که در جریان آن از دو مخفیگاه در شهر مشهد مواردی شامل ۱۰ عدد سر آهوی نر و ماده، ۴ عدد سر قوچ وحشی، ۱۰ کیلوگرم گوشت آهو و قوچ و میش وحشی، ۲ تخته پوست دباغی شده آهو، تعدادی شاخ آهو و قوچ، ۳ عدد دست و پای آهو، یک تخته پوست سوخته آهو، پنج عدد جمجه آهو که گوشت های مربوطه آنها به فروش رفته بود و مقادیری سلاح و مهمات کشف و ضبط گردید.

بروز چنین مواردی از کشتار گروهی و قتل عام حیات وحش در استان خراسان رضوی از یک سو و کاهش شدید جمعیت گونه های جانوری در اکثر زیستگاه های این استان نشان از روند رو به نابودی جمعیت حیات وحش در این استان به دلیل همین کشتارهای سازماندهی شده دارد.

جمعیت آهو نسبت به سال گذشته در خراسان نصف شده است

کاهش جمعیت آهو در پناهگاه حیات وحش شیراحمد از ۲۸۶۴ راس به ۱۳۶۰ راس در سال گذشته، کاهش جمعیت قوچ و میش اوریال در پناهگاه حیات وحش حیدری از ۳ هزار راس در به ۱۶۷۹ راس و ادامه روند این نزولی مواردی از این دست هستند.

البته سیر نزولی و بعضا نابودی کامل برخی گونه های شاخص خراسان رضوی مربوط به شیراحمد و حیدری نبوده و وضعیت سایر زیستگاه های این استان نیز مشابه دو مورد مذکور بوده و بعضا وضعیت وخیم تری نیز به لحاظ جمعیت حیات وحش دارند.

با نگاهی به دو پرونده کشتار در خردادماه ۱۳۹۳ و بهمن ماه ۱۳۹۲ که بطور حتم تنها گوشه ای از رخدادهای در حال وقوع در این زمینه است می توان تا حد زیادی به دلیل اصلی کاهش شدید جمعیت گونه های جانوری به خصوص چهارپایان علفخوار در زیستگاه های تحت مدیریت و مناطق آزاد استان خراسان رضوی پی برد.

فعالیت تجاری باندهای کشتار و فرش گوشت حیات وحش

مواردی از این دست فراتر از مبحث شکار غیرمجاز بوده و نشان از فعالیت تجاری باندهایی در زمینه کشتار و فروش گوشت حیوانات وحشی در سطح این استان دارد.

 تعداد ذکر شده از گونه های جانوری کشته شده به دست این ۳ نفر تنها مواردی است که لاشه شکار یا مستنداتی از آن کشف شده است و قطعا موارد متعدد دیگری از کشتار گونه های جانوری توسط اعضای این باند رخ داده که مستنداتی از آن بدست نیامده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا