آنچه فقط در هند می توان دید

به گزارش بصیر، 

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دیداین تصاویر را فقط در هند می توان دید!

به گزارش روزگارنو، سرزمین پهناور هند با جمعیت فراوان و تنوع طبیعت و فرهنگش تا حدودی برای ما آشناست…اما هنوز و همچنان دیدنی هایش هر فردی را به خود جذب می کند. با وجود این همه تنوع، شاید بتوان اکثر جمعیت این کشور را در یک چیز مشترک دانست: آرامش!… و به دلیل وجود این آرامش است که این جمعیت زیاد با اختلافات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی در کنار هم زندگی می کنند و به هم لبخند می زنند.

برخی از آنچه که در این تصاویر می بینید -بویژه فقر- بیشتر به گذشته تعلق دارد. اقتصاد، دانش و تکنولوژی در این کشور به شدت در حال گسترش است و دیری نخواهد پایید که این هند پهناور در ردیف معدود قدرت های برتر جهان در همه زمینه ها قرار گیرد. با وجود استفاده هندی ها از تکنولوژی غربی، سنت قوی و غنی این کشور بسیار کمتر از بقیه کشورهای آسیایی از غرب لطمه خورده است و اتفاقا بر عکس، در مواردی این غرب است که دارد به استقبال سنت و فرهنگ هند می رود و از آن برای کم کردن مشکلات خود سود می جوید.

تصاویر را ببینیم:
 

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

آنچه فقط در هند می توان دید

هندوستان ( India )

پایتخت: دهلي نو
    زبان رسمی: هندي ( ۳۰%؛ رسمي )، انگليسي (رسمي)، بنگالي (۸%)، تلوگو (۸%)، ماراتي (۸%)، تاميل (۷%)، اردو (۵%)، گجراتي (۵%) و بيش از ۱۶۰۰ زبان ديگر.
نوع حکومت: جمهوري
    واحد پول: روپیه هند(Indiam Rupee)
مذهب: هندو (۸۳%)، اسلام سني (۱۱%)، مسيحي (عمدتاً كاتوليك رومي ) ( نزديك به ۳% ).
امید طول عمر: ۵۷/۵ سال
    رشد سالانه جمعیت: ۱٫۴۴% درصد (July 2004 est.)

جمعیت: ۱٫۰۶۵٫۰۷۰٫۶۰۷ نفر (July 2004 est.)
 
جغرافیای کشور هندوستان

كوههاي هيماليا شبه قارة هند را از باقي آسيا جدا مي‏سازد. چندين قله از كوههاي هيماليا در هند بيش از ۷۰۰۰ متر ارتفاع دارد. جنوب اين كوهها، آبگيرهاي رود گنگ و رود براهماپوترا و شاخه‏هايشان قرار دارد، اين ناحيه كشت فشرده و جمعيتي انبوه دارد. بيابان تار درامتداد مرز با پاكستان جاي دارد. در جنوب هند، فلات دكن را – ‏فلاتي بزرگ متشكل از سنگهاي سخت -‏ ارتفاعات غات از شرق و غرب احاطه كرده است. اين ارتفاعات سلسله تپه‏هاي ناپيوسته‏‎اي است كه پله‏پله به جلگه‏هاي ساحلي سرازير مي‏شود. كوههاي هيماليا زيستگاه گياهان متنوعي است؛ از جنگلهاي استوايي باراني در ساحل غربي و جنگلهاي برگ‏ريز در شمال شرق و منتهاي جنوب گرفته تا بوته‏زارهاي خشك استوايي و خاريشه‏ها در بيشتر فلات دكن و گياهان آب و هوايي معتدل و آلپي.

 رودهاي مهم : گنگ، براهماپوترا، ساتلج، يامونا، تاپتي، گودآوري، كريشنا.

بلندترين نقطه : كانگچن جونگا، ۸۵۹۸ متر.

آب و هوا : هند سه فصل مشخص دارد : فصل بسيار گرم از مارس تا ژوئن، فصل مرطوب -‏ وقتي كه بادهاي موسمي جنوب غرب باران سنگيني را سبب شود – از ژوئن تا اكتبر، و فصلي خشك‏تر و خنك‏تر از نوامبر تا مارس. دما از سرما در كوههاي هيماليا تا گرماي استوايي ايالات جنوبي متغير است.

شهرهای مهم: بمبئي,كلكلته, مدرس , حيدرآباد , بنگلور ,احمدآباد, پونه ( سابقاً پونا ), كانپور, ناگپور لوكنو , سورات ,جي‏پور,كوچي ( سابقاً كوچين ) ,كويمباتور, وادودارا ( سابقاً برودا ) , ايندور , پتنا, مادوراي , بوپال ، ويشاخاپانتام , وارانسي ( سابقاً بنارس ), كاليان ( بخشي از بمبئي بزرگ ), لودهيانا , آگرا , هوارا (سابقاً هوراه؛ بخشي از كلكته بزرگ ) , جبل‏پور , الله‏آباد, ميروت , ويجاياوادا,جمشيدپور, تيرووانانتاپورم ,
مساحت: ۳٫۲۸۷٫۵۹۰ کیلومتر مربع
خط ساحلی: ۷۰۰۰کیلومتر
مختصات جغرافیایی: ۲۰ درجه شمالی و ۷۷ درجه شرقی

حكومت هند جمهوري فدرال است كه هر كدام از ۲۵ ايالت آن مجلس مقننة خود را دارد. پارلمان فدرال داراي دو مجلس است. يكي شوراي ايالات ( راجياسابها ) با ۲۵۰ عضو كه ۱۲ نفر منتصب رئيس جمهور و ۲۳۸ نفر منتخب محالس ايالات هستند. يك سوم اين شورا هر دو سال بازنشسته مي‏شوند. مجلس ديگر پارلمان مجلس خلق است كه ۵۴۲ عضو آن براي دوره‏اي پنج ساله با رأي تمامي افراد بالغ انتخاب مي‏گردند و ۲ عضو كه انتصاب مي‏شوند. رئيس جمهور را -‏ كه دورة رياستش پنج سال است -‏ هيئت انتخاباتي متشكل از پارلمان فدرال و مجالس ايالات برمي‏گزيند. رئيس جمهور، نخست‏وزير -‏ كه از پشتيباني اكثريت مجلس برخوردار است -‏ و شوراي وزيراني را انتصاب مي‏كند كه هر دو به مجلس پاسخگو هستند.

 احزاب مهم سياسي عبارتند از : • حزب كنگره ( I ) • جاناتادال ( حزب خلق ) • حزب بهاراتيا جاناتا ( حزب خلق هند؛ هندوي راست‏گرا) • حزب كمونيست هند – ماركسيست • حزب كمونيست هند و تعدادي گروه‏بنديهاي منطقه‏اي.  ايالات هند نام ایالت مساحت (کیلومتر مربع) مرکز آراناچال پرادش ۸۳٫۵۸۷ ايتاناگر آسام ۷۸٫۵۲۳ گائوهاتي نام ایالت مساحت (کیلومتر مربع) مرکز آندرا پرادش ۲۷۶٫۸۱۴ حيدرآباد اوريسا ۱۵۵٫۷۰۷ بوبانِشوار اوتار پرادش ۲۹۴٫۴۱۳ لوكنو بنگال غربي ۸۷٫۸۵۳ كلكته بيهار ۱۷۳٫۸۷۶ پتنا پنجاب ۵۰٫۳۷۶ چنديگر تاميل نادو ۱۳۰٫۳۵۷ مدرس تري‏پورا ۱۰٫۴۷۷ اگرتلا جامو و كشمير ۱۰۱٫۲۸۳ ( تابستان ) : سري‏نگر ( زمستان ) : جامو راجستان ۳۴۲٫۲۳۹ جي‏پور سيكيم ۷٫۲۹۸ گنگ‏توك كرالا ۳۸٫۸۶۴ تيرووانانتاپورم ( سابقاً تريواندروم ) كرناتاكا ۱۹۱٫۷۷۳ بنگلور گجرات ۱۹۵٫۹۸۴ گاندينگر گوا ۳٫۷۰۱ پناجي ماديا پرادش ۴۴۲٫۸۴۱ بوپال مانيپور ۲۲٫۳۵۶ ايمپهل ماهاراشترا ۳۰۷٫۷۶۲ بمبئي مگاليا ۲۲٫۴۲۹ شيلونگ نام ایالت مساحت (کیلومتر مربع) مرکز ميزورام ۲۱٫۰۹۰ آيزوال ناگالند ۱۶٫۵۲۷ كوهيما هريانا ۴۴٫۲۲۲ چنديگر هيماچال پرادش ۵۵٫۶۷۳ سيملا سرزمينهاي اتحاد هند آندامان و نيكوبار، جزاير ( سرزمين ) ۸٫۲۹۳ پورت بلر پونديچري ۴۹۲ پونديچري چنديگر ۱۱۴ چنديگر دادرا و نگرهاولي ۴۹۱ سيلواسا دامان و ديو ۱۱۲ دامان دهلي ۱٫۴۸۵ دهلي لاكشادويپ ۳۲ كاواراتي

عضویت: سازمان ملل متحد، جامعة كشورهاي مشترك‏المنافع، انجمن همكاري آسياي جنوبي.

امپراتوري هندِ بريتانيا شامل پاكستان و بنگلادش امروزي بود و متشكل از سرزمينهاي فرمانگذار هندِ بريتانيا و بيش از ۱۶۲۰ ايالت تحت‏الحمايه بود. ايالات هندي ۴۰% مساحت هند را دربر داشت و تحت حكومت شاهزاده‏هاي سنتي‏شان از درجات مختلف خودمختاري برخوردار بودند. از اواسط قرن نوزدهم بريتانياييها محتاطانه به تشويق مشاركت هنديها در ادارة مناطق هندِ بريتانيا پرداختند. رسوم بريتانيايي، خطوط آهن و زبان انگليسي -‏ كه همه را قدرت استعماري نوين‏سازي بر هند تحميل كرد -‏ موجب قوت حس هويت هندي وراي اختلافات طبقاتي و زباني گشت. ولي نهايتاً معلوم شد كه اختلافات ديني قويتر است. كنگرة ملي هند -‏ طلايه‏دار حزب كنگره -‏ اولين بار در ۱۸۸۵ و اتحادية اسلامي در ۱۹۰۶ تشكيل جلسه دادند. پس از تيراندازي بدون اخطار سربازان بريتانيايي به طرف مردمي كه در تظاهرات استقلال‏طلبانه شركت داشتند –‏ كشتار آمريتسار ( ۱۹۱۹ ) -‏ تقاضاهاي سياسي و ملي بيشتر شد. قانون هند ( ۱۹۱۹ و ۱۹۳۵ ) خودمختاري محدودي را اعطا كرد و فدراسيون هند را به‏وجود آورد، ولي سرعت اصلاحات، انتظارات هنديها را برآورده نكرد. در ۱۹۲۰، كنگره -‏ به رهبري موهنداس ( مهاتما ) كرمچند گاندي ( ۱۸۶۹ تا ۱۹۴۸ ) -‏ مبارزة بدون خشونت و عدم همكاري با مقامات بريتانيايي را شروع كرد. با اين حال، روابط ميان هندوها و مسلمانان پيوسته بدتر شد، و در ۱۹۴۰ اتحادية اسلامي خواهان كشوري مستقل و مجزا شد. در ۱۹۴۵، بريتانياي خسته از جنگ، اجتناب‏ناپذيري استقلال هند را پذيرفت. با اين‏حال، اختلاف ديني موجب تقسيم اين شبه‏قاره در ۱۹۴۷ به دو قسمت هند با اكثريت هندو -‏ تحت حكومت جواهر لعل ( پانديت ) نهرو (۱۸۸۹ تا ۱۹۶۴ ) از حزب كنگره -‏ و پاكستان اسلامي ( شامل بنگلادش كنوني ) -‏ تحت حكومت محمدعلي جناح ( ۱۸۷۶ تا ۱۹۴۸ ) از اتحادية اسلامي -‏ شد. بيش از ۷۰ ميليون هندو و مسلمان آواره شدند و از سرحدات جديد عبور كردند و هزاران نفر طي درگيريهاي محلي كشته شدند. اختلاف در مورد مرزها باقي ماند. جنگ بين هند و پاكستان در سالهاي ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۹، ۱۹۶۵ ( برسر كشمير ) و ۱۹۷۱ -‏ زماني كه بنگلادش با كمك هند از پاكستان مستقل شد -‏ درگرفت. كشمير به واسطة خط آتش‏بس هنوز دو تكه است. در ۱۹۶۲، زدو خوردهاي مرزي با چين نيز به وقوع پيوست. هند در زمان نخست‏وزيري نهرو ( از ۱۹۴۷ تا ۱۹۶۴ ) به يكي از ملل پيشروي جنبش غيرمتعهدها در ميان كشورهاي جهان سوم مبدل شد. هند تحت نخست‏وزيري ( ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۷ و ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴ ) دختر وي اينديرا گاندي ( ۱۹۱۷ تا ۱۹۸۴ ) به حفظ مقام خود به عنوان قدرت بانفوذ منطقه ادامه داد. اما هند هنوز هم به عنوان بزرگترين دموكراسي جهان مطرح است. علي‏رغم اينكه وضع مقررات فوق‏العاده از سوي خانم گاندي طي سالهاي ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۷، تجزيه‏طلبي و ناآرامي محلي وحدت كشور را به خطر انداخته اما سيكها براي ايجاد كشوري مستقل -‏ خالستان -‏ در پنجاب به مبارزه‏اي مي‏پردازند كه در بسياري مواقع به خشونت مي‏انجامد. در ۱۹۸۴، خانم گاندي دستور حمله به معبد طلايي آمريتسار را صادر كرد. اين محل از معابد مقدس سيكهاست كه تندروها آن را به زرادخانه مبدل كرده بودند. در همان سال خانم گاندي به دست محافظ سيك خود ترور شد و پسرش راجيو گاندي درمقام نخست‏وزير ( ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹ ) جانشين وي گشت. وي طي مبارزات انتخاباتي ۱۹۹۱ ترور شد. تنش و خشونت بين هندوها و مسلمانان از زمان مبارزه براي ساخت معبدي هندو در زمين يك مسجد در شهر مقدس آيوديا افزايش يافته است. تخريب اين مسجد به دست هندوهاي بنيادگرا در ۱۹۹۲ منجر به بي‏نظمي فراوان شد.

كل نيروهاي مسلح : ۱،۲۷۰،۰۰۰ ( تخمين ۱۹۹۲ ). خدمت سربازي : ندارد، ولي وظيفة قانوني هر شهروندي است كه در صورت فراخواني به خدمت اعزام گردد.
آموزش

ميزان باسوادي : ۱/۵۲% ( ۱۹۹۱ ). سنين تحصيل اجباري : ( فرضاَ ) ۶ تا ۱۴ سال، به غير از ناگالند و هيماچاپ پرادش. تعداد دانشگاه : ۱۵۷ دانشگاه شامل دانشگاه آزاد و مؤسسات همطراز با دانشگاه.
اقتصاد

دوسوم نيروي كار، عمدتاً با كشت برنج و گندم، به زراعت معيشتي اشتغال دارد، محصولات ارزآور كشاورزي بيشتر در مزارع بزرگ كشت مي‏شود و شامل چاي، پنبه، كنف و نيشكر و مخصوص صادرات است. با اين كه بارانهاي موسمي و شبكة آبياري كشاورزي را در بسياري از مناطق ممكن مي‏سازد، ولي وقوع خشكسالي و سيل معمول است. هند يكي از ۲۰ قدرت بزرگ صنعتي جهان است. ذخاير بزرگ زغال‏سنگ نيروي اساسي براي صنعت را تأمين مي‏كند. ديگر ذخاير مواد معدني شامل الماس، بوكسيت، تيتانيوم، مس و سنگ‏آهن و همچنين ذخاير سرشاري از گاز طبيعي و نفت است. صنايع نساجي، وسايل نقليه، آهن و فولاد، داروسازي و الكتريكي سهم مهمي در اقتصاد كشور دارند، با وجود اين، هند در زمينة ترازپرداخت‏ها داراي مشكلاتي بوده و براي توسعه به كمك خارجي وابسته است. در اوايل دهة ۱۹۹۰ خصوصي‏سازي بعضي از بنگاه‏هاي دولتي آغاز شد. بيش از يك سوم جمعيت زير خط رسمي فقر زندگي مي‏كند.

 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا