بصیر بررسی می کند

وحشت از بی‌ثباتی و تسلط افراط‌گرایان اسلامی بر لیبی

به گزارش بصیر، پایگاه اینترنتی المانیتور ۴ آگوست ۲۰۱۴ (۱۳ مرداد) در مقاله‌ای به تحولات و بی‌ثباتی‌های لیبی و اقدامات شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در این کشور پرداخت و نوشت: به موازات تشدید خشونت و موفقیت‌های شبه‌نظامیان اسلام‌گرا، سؤالاتی در مورد آینده لیبی به‌عنوان کشور مطرح شده است. نگرانی‌ها در مورد تشدید خشونت را می‌توان در تصمیم کشورهای غربی و آسیایی برای خروج دیپلمات‌ها و اتباع خود از لیبی مشاهده کرد.

این موضوع سبب شده ناظران محلی احتمال مداخله خارجی یا واسطه‌گری میان دو طرف درگیر را ضعیف بدانند. تونس اعلام کرده ممکن است مرز خود با لیبی را به دلیل افزایش میزان آوارگان ببندد. البته دو طرف در مورد آتش‌بس به توافق رسیدند.

در عین حال، درخواست‌ها و تلاش‌ها برای آتش‌بس و پایان خونریزی در بنغازی کافی نبوده است. مجلس شورای شورشیان متشکل از گروه‌های اسلام‌گرا از جمله انصار الشریعه بر مقابله با نیروهای السیقه و مجبور کردن آن‌ها به خروج از بنغازی تأکید می‌کنند.

در ادامه مقاله آمده است: خروج نیروهای شورشی ژنرال حفتر از اردوگاه‌های خود در بنغازی حرکتی مهم و راهبردی بود. با وجود این، منابع پزشکی از جمله هلال احمر لیبی می‌گویند در جریان درگیری‌ها حداقل ۷۵ کشته عمدتاً سربازان جناح ارتش ملی به رهبری حفتر را یافته‌اند.

کنترل جناح ارتش ملی بر شهر توبروک و برخی مناطق در بنغازی محدود می‌شود. هلال احمر بیش از ۵۰ کشته داخل اردوگاهی که توسط نیروهای السیقه تخلیه شده بود، پیدا کردند.

منابع نزدیک به حفتر ضعف قبایل شرقی لیبی را دلیل شکست نیروهای حفتر در حفظ موقعیت خود عنوان کردند. به علاوه، این منابع اعلام کردند که این قبایل از درخواست توقف جنگی که توسط مصطفی عبدالجلیل، ریاست سابق شورای موقت شروع شده بود، امتناع کردند.

وی به عنوان میانجی گروه‌های درگیر انتخاب شد. در عین حال، تحولات و بی‌ثباتی‌های اخیر لیبی این سؤال را در ذهن می‌آورد که آینده لیبی و به‌ویژه در آستانه بازگشایی پارلمان لیبی، چه خواهد شد؟ گروهی از اعضای پارلمان از شرق کشور خواستار نشست اضطراری در توبروک به منظور بحث در مورد اوضاع کنونی کشور شدند. لیبی از اواسط ماه ژوئیه درگیر بی‌ثباتی و جنگ داخلی شده‌ است.

در پایان مقاله آمده است: درخواست‌ها از گروه‌های اسلام‌گرایی که در روند سیاسی شرکت‌ کرده‌اند، برای بیان مواضع‌شان در مورد حوادث کشور به طور کلی و درگیری‌های بنغازی به طور خاص افزایش یافته است. یوسف القمتی، فعال سیاسی به الحیات گفت که اخوان‌المسلمین و سایر گروه‌های نزدیک به آن باید موضع‌گیری خود را در قبال اوضاع کشور با توجه به حضورشان در دولت بیان کنند.

همچنین وی در مورد دلیل سکوت اخوانی‌ها در مورد خشونت‌های اسلام‌گرایان ابراز شگفتی کرد. به‌طور کلی، شرایط کنونی لیبی به گونه‌ای است که وحشت از قدرت‌یابی اسلام‌گرایی افراطی (مخالف دموکراسی و به دنبال تشکیل خلافت اسلامی) و در نتیجه بی‌ثباتی لیبی آینده این کشور را با ابهام رو‌به‌رو کرده است.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا