ایران از رکود اقتصادی خارج شد/هدیه ویژه برای خبرنگاران

به گزارش بصیر، حجت الاسلام حسن روحانی دقایقی پیش در جریان ششمین سفر استانی خود، در محل فرودگاه بین‌المللی شهرکرد در نشست خبری حضور یافت. 

رئیس‌جمهور در بخش ابتدایی سخنان خود در این نشست ضمن تقدیر به خبرنگاران داخلی و خارجی به مناسبت ۱۷ مردادماه روز خبرنگار، اظهار کرد: دولت درصدد است لایحه‌ای در زمینه انجمنی مرتبط با صنف خبرنگاری تهیه کند تا این انجمن بتواند نسبت به کار خبرنگاران فعالیت و اگر تخلفی رخ دهد این انجمن راجع به آن تخلف اظهارنظر کند؛ قطعا دولت در مورد این لایحه پیش از آن‌که آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنیم نظرات صاحب نظران را اخذ و به دنبال راهکار اجرایی و عملیاتی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در این روز ۲ هدیه به خبرنگاران می‌دهم، افزود: هدیه نخست این است که به‌هرحال در شرایط خاص مثلا شرایط بیکاری برای خبرنگاران بیمه تکمیلی مدنظر قرار گرفته شده که به عنوان هدیه در روز خبرنگار اعلام می‌شود، این موضوع را به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ می‌کنیم تا ان‌شاءالله آن را عملیاتی کنند.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: هدیه دوم نیز معنوی بوده و آن آموزش رایگان فنی کار خبرنگاری است که ان‌شاءالله در این زمینه گام‌هایی را خواهد برداشت تا بتوانیم کار خبرنگاری را به صورت حرفه‌ای و ملی چه در سطح استانی و چه در سطح کشوری انجام دهیم، بدین صورت رابطه خوبی میان دولت و ملت برقرار می‌شود چراکه اطلاع رسانی دقیق، خوب و به موقع می‌تواند برای مردم مفید باشد و اگر بخواهیم به صورت حرفه‌ای با شایعات مبارزه کنیم راه آن فعال‌کردن خبرنگاران است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به ششمین سفر استانی هیئت دولت گفت: در این دو روز جلسات متعددی بود و در جلسه‌ای با مردم استان و نمایندگان روستائیان و عشایر داشتیم و درجمع آن‌ها نمایندگان شوراها نیز حضور داشتند جلسه‌ای بسیار خوبی بود و مطالبات و نقدهایی را مطرح کردند؛ همچنین جلسه‌ای با کارآفرینان و بخش توسعه‌ای استان داشتیم، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی که باید در این زمینه تلاش کنند که زمینه فعالیت برای آن‌ها فراهم است نیز جلسه مفیدی بود و به تصمیمات خوبی در آن جمع رسیده‌اند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: فولاد استان که مرحله اول آن مرحله ریختگری است، پیشرفت نسبتا خوبی داشته و با بازدید از پروژه، مسئولان پروژه قول دادند بخش اول آن را اجرایی کنند، بخش دوم، بخش ذوب نیز با یک سال تاخیر به لحاظ زمانی در سال ۹۵ اجرایی و عملیاتی و افتتاح خواهد شد، البته مرحله دیگری، مرحله ورق به آن اضافه شد که پیش بینی می‌شود در سال ۹۶ بهره‌برداری و افتتاح شود، ضمن اینکه تصمیم گیری شد زمینه تولید فولاد در آینده به ۲ برابر افزایش یابد که این طرح تا ۳ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و زمینه اشتغال مستقیم ۸۵۰۰ نفر را فراهم و به اشتغال و درآمدزایی استان کمک می‌کند.

وی افزود: در مورد پروژه سنگین و بزرگ خط راه‌آهن اصفهان-اهواز ۲ بار مطالعاتی صورت گرفته و مطالعات تکمیلی نیز اجرا خواهد شد؛ دستور اجرای پروژه صادر شده و پروژه با کمک بخش خصوصی اجرا می‌شود، دولت تسهیلات لازم را می‌تواند از طریق صندوق ارائه کند چراکه این پروژه تحول بزرگی در زمینه صرفه جویی از سوخت خواهد داشت، این پروژه ضمن اینکه چهارمحال و بختیاری را از تنگنا خارج می‌کند، به توسعه گردشگری نیز کمک خواهد کرد.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: مسئله بعدی، مسئله آب است با اینکه این استان مرکز آب و صادرکننده آب است ولی در زمینه آب مشکلات فراوانی دارد؛ بحث من همیشه این بوده که همه باید از نعمت آب بهره مند باشند که در این راستا پروژه آبرسانی بن تا بروجن و شهرهای مسیر فعال شود که این پروژه توسط بخش خصوصی اجرایی و عملیاتی می شود و اگر مشکلی داشت طرق جایگزینی برای آن پیش بینی می‌کنیم که این پروژه در تهیه آب کمک شایانی می‌کند.

پروژه بعدی پروژه گردشگری است که این استان استعداد زیادی در اکوتوریسم دارد و می‌تواند با جاذبه و طبیعت جذابی که دارد طرح جامع گردشگری در مدت ۱۰۰ سال جاری آماده شود و امسال این کار آغاز می‌شود و عمدتا سرمایه گذاری با بخش خصوصی انجام می‌شود.

پروژه دیگری بود که مشکلات آن حل و فصل شد و این پروژه راه مربوط به کارون ۴ است و مشکلات موجود در شهرستان کیار و اردل را برطرف می‌کند، ان‌شاءالله درسال جاری به بهره برداری خواهد رسید و قولی که از وزیر نیرو امروز صبح گرفتیم ان‌شاءالله امسال این کار عملیاتی شود.

طرح‌هایی بوده است که معاونت راهبردی رئیس جمهوری در تهران آن را مورد بررسی قرار داده و امروز صبح در جلسه شورای اداری این طرح مطرح شد و قول داده شد که اعتبار مورد نیاز صد درصد داده شود. و در کل استان ۷۹ پروژه در حال اجرا داریم که این مجموعه ۲۰۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که همه اعتبارها تخصیص داده شده است تا ان‌شاءالله اجرایی و عملیاتی شوند.

در ادامه رئیس جمهوری کشورمان به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار  تسنیم مبنی براینکه در راستای محرومیت زدایی در چهره استان، ثروت ملی که در کارون ۴ تولید می‌شود انتظارات این است که بخشی در استان هزینه شود و مدیریت واحد کارون ۴ به استان واگذار شود.تدبیر جنابعالی چیست؟ اظهارکرد: در مورد سد کارون ۴ در جلسه شورای اداری استاندار نیز به آن اشاره کردند و منابعی به این طرح اختصاص دادیم که کشور از آنها استفاده می‌کند و این استان بزرگترین صادرات آن می‌تواند آب باشد و خشکسالی‌ نشان داده که در این زمینه دستمان خیلی باز نیست و مهمترین راهکار صرفه جویی و بهره وری بهینه از آب است و اگر استانی منابعی دارد تلاش می‌کنیم که خود آن استان نیز از منابع موجود استفاده کند که می‌توان در این زمینه کار کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه چه برنامه‌هایی برای توسعه کشاورزی استان با توجه به پتانسیل‌های موجود در آن دارید؟ گفت: کشاورزی مسئله بسیار مهمی است و این استان نیز استعداد خوبی در باغداری، دامپروری و کشت و کار دارد. چندین طرح در زمینه دامپروری و آبزیان در این حوزه وجود دارد که بخش‌های خصوصی و عمومی غیردولتی به عهده گرفته‌اند که ان‌شاءالله تسهیلاتی در اختیار بخش خصوصی و عمومی غیردولتی قرار خواهیم داد که طرح‌ها اجرایی و عملیاتی شوند.

روحانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر واگذاری امور به دست مردم بود و اینکه برای رونق کسب و کار در استان‌های کوچک و کمترتوسعه یافته چه برنامه‌هایی دارید، تصریح کرد: یکی از کارهایی که دولت در یک ماه اخیر در این زمینه وقت زیادی گذاشته است مسئله خروج از رکود بود و ما قدم‌هایی برای مهار تورم برداشتیم که نیاز به مداومت دارد.ان‌شاءالله ضمن اینکه بسته ضدتورمی و مهار تورم را ادامه می‌دهیم در این مدت اخیر تلاش دولت برای طراحی خروج از رکود بوده است که جلسات فوق العاده دولت در همین هفته برای همین بسته بود. بخشی از این بسته نیاز به قانون دارد لذا تبدیل به یک لایحه می‌شود و تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود و به محض شروع به کار مجلس این لایحه با قید فوریت تقدیم می‌شود که هرچه سریعتر مجلس آن را بررسی و مورد تصویب قرار دهد که حرکت خوبی در بحث خروج از تورم خواهد بود. مجموعه این بسته را ما در جلسه سمینار مانند روزسه شنبه هفته آینده رونمایی می‌کنیم و متخصصان اقتصادی توضیح و شرح می‌دهند و مردم و کارآفرینان از مزایای بسته بهره مند می‌شوند.

وی افزود: مهمترین کار دولت خروج از رکود است البته من خیلی به مسائل اقتصادی خوش بین نیستم و مطمئن هستم که ما از رکود خارج شده‌ایم و امسال رشد اقتصادی ما منفی نخواهد بود و اینکه چه زمانی به رونق می‌رسیم این زمانبر است و تلاش ما این است که اولین علائم رونق را با تلاش‌هایی که انجام می‌شود شاهد باشیم.امیدواریم رقم رشد ما از چیزی که در ذهنمان است بیشتر شود و به نقطه‌ای برسیم که برای مردم امیدآفرین باشد. هرآنچه که در بحث اقتصاد داشتیم در سایه نشاط و امیدو آرامش مردم به دست آوردیم و نشاط حاکم بر بازار به خاطر امید مردم به آینده است. و من به مردم عرض می‌کنم که بیش از پیش به آینده امید داشته باشم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری دولت چه برنامه‌ای برای بازگشت بخشی از درآمدهای ناشی از ارزش افزوده آب برای بخش‌های تولیدی در این استان دارید، گفت: در مبحث آب همانطور که قبلا گفته شد بررسی‌ها در دست اقدام است و البته مربوط به کل مسئله انتقال آب مطلع هستید که دولت شورای عالی آب را در شروع کار خود تشکیل داد و این شورا به خاطر معضلات موجود عقب ماندگی‌هایی که بوده تشکیل شده است.تصمیماتی در این شورا ارائه می‌شود که ادامه خواهد داشت.

 

وی افزود: همچنین امیدواریم کارآفرینی در حوزه ورزشی این منطقه داشته باشیم و شاهد یک دهکده المپیک برای ورزش‌های زمستانه باشیم.

حجت‌الاسلام روحانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه چهارمحال و بختیاری بین دو استان صنعتی بزرگ کشور یعنی خوزستان و اصفهان قرار گرفته برای ایجاد توازن منطقه‌ای چه برنامه‌ای دارید، خاطرنشان کرد: اصل این نکته مسئله توازن و تعادل بسیار بوده که مسئله بسیار مهمی است، یکی از تلاش‌های دولت ایجاد توازن و تعادل در سراسر کشور است، ما استان هایی را می‌بینیم که برخورداری بالاتری دارند، یک سری کم برخوردارند و یک سری محرومیت شدیدی دارند که در آنها استعدادهای فراوانی نهفته است. ما در این اواخر بحثی در مورد امایش داشتیم که این بحث‌ها باید ادامه یابد و چند پروژه های مهمی که اشاره شد امیدواریم بتوانیم اجرایی و عملیاتی کنیم که در این صورت کار مهمی صورت گرفته است. به ویژه گردشگری که در درامدزایی و ایجاد اشتغال موثر است.

 

 

صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا