تحلیل ویژه بلاغ از رفتارهای عجیب و غریب رئیس جمهور

پیوند اخلاق و ادبیات فاخر؛ مهم‌ترین نیاز دولت یازدهم در عرصه اجرایی کشور

به گزارش بصیر،  لطفاً به این فراز از بیانات رئیس جمهور در همایش سفرا و رؤسای نمایندگی های ایران تأمّل کنید: «برخی ترسوها و بزدل‌های سیاسی اعتماد به نفس ندارند و همه را مانند خودشان گمان می‌کنند.  هر وقت مذاکرات شروع می‌شود برخی‌ می‌گویند ما داریم می‌لرزیم، به جهنم، بروید و جای گرم برای خود پیدا کنید.»

بیانات اخیر رئیس جمهور در دیدار با سفرا و رؤسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور و مواجهه ناصواب با منتقدین داخلی به برخی از مولفه های مذاکرات هسته ای، بار دیگر ضرورت اهتمام همه مسئولان به ویژه رئیس قوه اجرائی کشور را در صیانت از اخلاق و لزوم استفاده از ادبیات فاخر و مؤمنانه را به همگان گوشزد کرد.

بدیهی است عصبانیت بیش از حد جناب دکتر روحانی که حتی مورد پسند حامیان دولت تدبیر و امید نیز قرار نگرفت به نوبه خود موجب ایجاد نابسامانی های متعدد سیاسی در جامعه و حتی عرصه بین المللی خواهد شد که نمونه عینی آن را می توان در سوژه سازی رسانه های غربی از ادبیات توهین آمیز جناب دکتر روحانی در مشوش جلوه دادن فضای سیاسی کشور مورد ارزیابی قرار داد.

باید اذعان کرد مواجهه قهرآمیز و وهن آلود با منتقدین مذاکرات هسته ای از سوی رئیس محترم جمهور نه تنها یک گام به جلو محسوب نمی شود بلکه تخریب اصول به حق منتقدین در مذاکرات هسته ای در وهله نخست موجب خسران هیأت مذاکره کننده ایرانی خواهد شد و به تبع آن موجب سوء استفاده دشمنان و تغییر موازنه قدرت در مذاکرات خواهد شد.

از این رو لازم است همه احزاب و گروه های سیاسی و دلسوزان به نظام اسلامی ضرورت خویشتن داری و مواجهه مطلوب و صحیح را از رئیس محترم جمهور در مواجهه با منتقدین مطالبه کنند، زیرا شایسته نیست از یک سو آقای روحانی شعار اخلاق و ادعای سعه صدر و آستانه بالای تحمل دولت در برابر منتقدان را مطرح سازد و از سوی دیگر با قبیح ترین وضع ممکن منتقدین را به باد توهین و ناسزا گیرد.

به نظر می رسد اگر جزئیات موضوع و عنوان نشست اخیر جناب دکتر روحانی در رسانه ها ذکر نمی شد، قطعاً همه افکار عمومی در کشور، مرجع ضمیر جملات عتاب آلود رئیس محترم جمهور را به دشمنان اصلی مسلمانان و در رأس آن آمریکا منتسب می کرد، لیکن با کمال تأسف باید اعتراف کرد ادبیات خشم آلود جناب دکتر روحانی خطاب به بسیاری از خادمان و دلسوزان نظام اسلامی صورت گرفته است.

جای بسی تأسف است طی یکسال از فعالیت های اجرایی دولت یازدهم به ویژه در مولفه سیاست خارجی، استفاده از ادبیات عتاب آلود و تهاجمی نسبت به دولتمردان آمریکایی و قدرت های زورگو تا بدین حد و میزان نبوده است لذا مردم مسلمان ایران به یاد ندارند جناب رئیس محترم جمهور سران دولت های ظالم و مستکبر را اینچنین مورد عتاب قرار داده باشد بلکه عکس آن اتفاق افتاده است و بعضاً جناب دکتر روحانی و دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم با بهره گیری از شاه کلید دیپلماسی لبخند و شعار تدبیر و صلح فراگیر در مواجهه با زیاده خواهی های دولت های مستکبر اقدام کرده است که به تعبیر مقام معظم رهبری کاملاً برای نظام اسلامی بی فایده بوده است.

دولت مدعی اعتدال  در مواجهه با منتقدین دلسوز درون نظام اسلامی از شدیدترین عتاب ها و ادبیات غیر فاخر بهره گرفته که باید اذعان کرد شناخت اصول و قواعد چگونگی تفکیک در مواجهه با خادمان و دوستان نظام اسلامی و نیز مواجهه با دشمنان نظام اسلامی از بدیهی ترین ضروریات در اداره اجرائی کشور و نیز عرصه های بین المللی است، لیکن مهندسی معکوس نص صریح قرآن مبنی بر «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» در دولت محترم از سوی رئیس دولت یازدهم و نیز وزیر محترم امور خارجه به دفعات صورت پذیرفت بدین نحو که منتقدین دلسوز نظام اسلامی در نشست های مختلف دولت و حتی در نطق های رئیس دستگاه دیپلماسی کشور درصحن علنی مجلس و… با شدیدترین ادبیات خشم آلود مورد تفقد قرار گرفتند!

لبخند های بی حساب و کتاب این دولت غالباً نصیب دولت های مخالف پیشرفت نظام اسلامی در مذاکرات با گروه۱+۵ شده است که  قطعاً رویکرد مذکور به عنوان دهن کجی آشکار به نص صریح قرآن کریم و موجب خسارات فراوان برای نظام اسلامی و تضعیف غیر قابل جبران مولفه اخلاق در سیاست خواهد شد.

گفتنی است گرچه رئیس محترم جمهور در برداشتی عجیب و حیرت انگیز سخنان خود را طبق آموزه های قرآن دانسته و با فرار به جلوی آشکار توهین به منتقدین دلسوز را اقدام دولت علیه عده ای  کارشکن معرفی کرده است، لیکن در همین فراز نیز مدعی صبر و تحمل دولت در برابر این افراد شده است که باید گفت اگر صبر و تحمل جناب دکتر روحانی اینچنین آتشین و غیر فاخر نثار منتقدین شد! پس در صورت شکستن صبر و تحمل دولت! مواجهه و مقابله با منتقدین و به زعم ایشان کارشکنان به صورت اقداماتی وحشتناک و همراه با جراحت های فراوان و خسارت های آبروئی و شخصیتی رقم خواهد خورد!

گفتنی است گرچه رئیس محترم جمهور با ادعای حفظ منافع ملی و رفع معضلات و توسعه کشور چنین جملات توهین آمیزی را بر زبان جاری ساخته است لیکن با تدوام این رویکرد نادرست از مسئول اجرائی کشور، دیگر نمی توان از لایه های میانی دولت و دیگر ارکان و نهادهای سیاسی کشور رعایت اصول اخلاقی را متوقع بود لذا شایسته است جناب آقای روحانی ادبیات گفتاری خود را در مواجهه با منتقدین تلطیف کند و اصل قرآنی «رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» را در عمل و نه در سخن و شعار مورد نظر قرار دهد، همچنین لزوم انطباق دیپلماسی دولت یازدهم با اصل قرآنی «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» به شدت احساس می شود لذا جناب دکتر روحانی و دستگاه دیپلماسی کشور باید خشم بی هنگام خود را در مواجهه و مقابله با قدرت های استکباری و در رأس آن شیطان بزرگ مبذول کند و در عوض لبخندهای ذی قیمت را نثار منتقدین دلسوزی نمایند که با طرح حقوق حقه هسته ای کشور در عمل تقویت تیم دیپلماسی در مذاکرات هسته ای را موجب شده است.

امید است دولت تدبیر و امید در عمل به شعار اخلاق و تقوای سیاسی در اصول و مبانی سیاسی کشور پای بند باشد تا بهره گیری از ادبیات فاخر و رویکرد اخلاق مدار بیش از پیش در میان مسئولان کشور نهادینه شود.

 

 

 

بلاغ

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا