بصیر گزارش می دهد

شکنجه، لخت کردن و قتل ده ها زن باردار افغان توسط سربازان آمریکایی

به گزارش بصیر به نقل از تیتر یک، سازمان عفو بین الملل با انتشار گزارشی تحت نام”رها شده درتاریکی” اعلام کرد که درجریان چند سال گذشته ۱۴۰ غیرنظامی افغان به شمول ۵۰ کودک و زنان حامله ازسوی سربازان خارجی بخصوص سربازان آمریکایی در افغانستان کشته شده اند.

هزاران خانواده‌ در افغانستان در مورد رسیده‌گی به پرونده‌ی کشته شدن نزدیکان شان توسط نیروهای امریکایی بی سرنوشت مانده اند.

ریچارد بینیت، مسئول بخش آسیا درمورد کشتار غیرنظامیان وعدم پاسخگویی نیروهای امریکایی در مورد قتل غیرنظامیان در افغانسان شدیداً انتقاد کرده و تاکید کرده است که سیستم عدالت نظامی آمریکا باید اصلاح شود و تمامی اسناد مربوط به کشتار غیرنظامیان ازسوی سربازان آمریکایی نزد دولت آمریکا نگهداری می شود باید معلوماتی بیشتر ارایه کند.

ریچارد بینیت گفت:” از شروع تهاجم، هزاران افغان توسط نیروهای امریکایی کشته و یا زخمی شده اند، اما قربانیان و خانواده‌های شان شانس ناچیزی برای جبران خسارت دارند.”

او ادامه داد:”سیستم عدالت نظامی ایالات متحده امریکا در کشاندن سربازان‌اش به حسابگویی به دلیل کشتارهای غیرقانونی و دیگر تخطی‌ها تقریباً همیشه ناکام می‌شود. شواهد جرایم احتمالی جنگی و کشتارهای غیرقانونی ظاهراً نادیده گرفته شده است.”

درامضا پیمان امنیتی موضوع مجازات عاملان کشتار غیرنظامیان را بگنجانید

سازمان عفو بین الملل دراین گزارش اش بیشتر بر حملات هوایی و عملیات شبانه نیروهای امریکایی به شمول نیروهای ویژه این کشور درافغانستان تمرکز کرده است.

براساس گزارش این سازمان، شفافیت در تحقیقات و تعقیب قانونی در مورد کشتار غیر قانونی افراد غیرنظامی در افغانستان وجود ندارد.
سازمان مذکور از دولت افغانستان خواسته است که تا یک میکانیزمی را در نظر بگیرد تا تخطی هایی که از سوی نیروهای خارجی صورت می گیرد مورد پیگیری قرار داده شود.

سربازان آمریکایی مرا لخت میکردند و میزدند

در این گزارش همچنان با زندانیانی مصاحبه شده که در بازداشت نیروهای امریکایی شکنجه شده اند.

قندی آغا، یکی از این زندانیان است؛ قندی آغا امروز دوشنبه درنشست خبری درکابل ظاهر شد و ماجرای که در زندان به سرش آمده بود چنین حکایت کرد:”چهار تن با کیبل من را می‌زدند. آن‌ها(سربازان آمریکایی) پاهایم را بسته میکردند و با یک میله چوبی به کف پاهایم می‌زدند. آن‌ها با مشت به صورتم می‌زدند و من را لخت می‌کردند. آن‌ها سرم را به کف اتاق می‌کوبیدند.”

قندی آغا که در سال ۲۰۱۲ در ولسوالی نرخ ولایت میدان وردک نزد نیروهای ویژه امریکایی زندانی بوده است، گفته که سر او را داخل یک بشکه آب می‌کرده و شوک برقی می‌داده اند. در این گزارش از او نقل شده است که شاهد قتل یک زندانی دیگر بوده است.

سازمان عفو بین الملل در این گزارش همچنان فقدان شفافیت در تحقیقات و پیگیری کشتار غیرقانونی افراد غیرنظامی در افغانستان را مستند کرده است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا