ایران رتبه اول جهان در تولید داروهای بیوسیمیلار می‌شود

به گزارش بصیر، در این جلسه که به ریاست دکتر کبگانیان، قائم مقام این ستاد، در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار ‌شد، اعلام شد که بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده در حوزه زیست فناوری، ایران باید تا سال ۱۴۰۴ با تولید ۷۵ نوع محصول، رتبه اول تولید داروهای بیوسیمیلار جهان را کسب کند.

 

 

همچنین با توجه به نتایج حاصل از مطالعات و بررسی بازار جهانی زیست فناوری، اهداف میانی برای برخورداری از بازار به میزان ۴ ، ۹ و ۱۵ میلیارد دلار به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۶، ۱۴۰۰و ۱۴۰۴ برای محصولات زیستی کشور در حوزه وزارت جهاد کشاورزی تعیین شده است.

 

 

توسعه صنعت ساخت تجهیزات برای دستیابی به سه درصد از بازار جهانی محصولات زیست فناورانه و تلاش برای ارتقای مداوم این جایگاه و توسعه صادرات این محصولات از طریق ارتقاء کیفی تجهیزات ساخت داخل و تکمیل فرایند تجاری سازی فناوری و کسب بازارهای بین‌المللی، از سایر اهداف و برنامه های ستاد توسعه زیست فناوری اعلام شد.

 

در این گزارش، با اشاره به تامین ۸۰ درصد از داروهای بیوتک پر مصرف کشور که اکثراً برای درمان بیماریهای صعب العلاج به کار می روند، دسترسی آسان، ارزان و دائمی به این داروها، یکی از اهداف تولید داروهای زیست فناوری در کشور بر شمرده شد.

 

 

در بخش دیگری از این گزارش، ایجاد فضای کار و فرصت اشتغال برای نخبگان و دانش‌آموختگان رشته‌های بیوتکنولوژی، پزشکی و علوم پایه پزشکی، و مهندسی برای بیش از سه هزار نیروی متخصص بصورت مستقیم و بیش از ۹ هزار نفر بصورت غیر مستقیم، در سال ۱۴۰۰ از دیگر اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه زیست فناوری اعلام شد.

 

دستور دیگر جلسه کارگروه، ارائه گزارش در باره پژوهانه دانشجویان دکتری و پیگیری اجرای این موضوع بود.

 

در بخشی از این گزارش با اشاره به این موضوع که از سال ۸۹ تا آخر سال ۹۲ و براساس آیین نامه‌ اجرایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۱۱ هزار دانشجوی دکتری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ۸ هزار و ۷۰۰ دانشجوی دکتری حمایت کرده‌اند، اعلام شد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در راستای حمایت از چرخه ایده تا محصول، مبالغی را به پایان نامه‌هایی که منتهی به ایجاد محصول فناورانه شده‌اند، اختصاص داده است.

 

 

بعد از ارائه این گزارش مقرر شد وزارتین علوم و بهداشت آیین‌نامه اجرایی این موضوع را بازنگری و تنظیم و برای تصویب نهایی به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه کنند.

 

 

در این جلسه همچنین این موضوع نیز مورد اشاره قرار گرفت که نظارت بر اجرایی سازی اقتصاد دانش بنیان بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور واگذار و همچنین مقرر شد سیاست‌های پیشنهادی ستاد در حوزه فرهنگ و علم، برای اعمال در سیاست های کلی برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به دفتر مقام معظم رهبری ارائه شود

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا