گزارش آنلاین نشست خبری حسن روحانی

عصر ایران: نشست خبری رئیس جمهور به مناسبت هفته دولت در حالی از دقایقی قبل آغاز شده است که اجرای این برنامه را حیاتی اخبارگوی سیما بر عهده دارد.

به گفته مجری، این چهارمین نشست رئیس جمهور است.

به گفته حیاتی مدت زمان این نشست خبری که از برخی شبکه های داخلی و خارجی به صورت زنده پخش می شود ۸۰ دقیقه است.

پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و رسانه های دفتر رئیس جمهور نیز در کنار حیاتی حضور دارد.

اهم اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور را در ادامه می خوانید:

در زمینه مسائل اقتصادی، دولت موفق شده است تورم را در طول یکسال گذشته مهار کرده و به وعده‌ای که به مردم داده بود که تا پایان امسال تورم ۱۲ ماهه را به ۲۵ درصد می‌رساند، امروز آخرین آمار ما می گوید تورم ۲۳٫۲ و انشاءالله تورم تا پایان سال تورم کمتر از ۲۰ درصد خواهد بود. پس وعده ای که به مردم داده شده، انشاءالله بهتر از آن در عمل محقق خواهد شد. البته تصمیم دولت بر این است که کاهش تورم را در سالهای بعد هم ادامه دهد. یعنی در سال ۹۴ و انشاءالله در سال ۹۵ تورم یک رقمی شود. بنای ما بر این است و امیدوارم خداوند به ما کمک کرده و مردم عزیز ما به این هدف دست یابند.

اگر اینکار عملیاتی شود برای اولین بار است که بعد از ۴۰ سال تورم کشور یک رقمی شده است.

امسال از رکود عبور می کنیم و به رونق می رسیم

محیط زیست مسئله بسیار پیچیده است، وضعیت آلودگی هوا از گذشته بهتر است برخی می گویند بخاطر باد است البته باد نعمت خدا است اما روزی هم که باد نیست هوا از پارسال بهتر است،در شهرهایی که بنزین را عوض کردیم و بنزین یورو ۴توزیع شد  وضعیت بهتر شده است.

همه تلاش ما این بود کسانی که زیستشان در شکاف ها است این شکاف ها رو به پایان است شکاف های سیاسی و اجتماعی را ما کم می کنیم.بدون وحدت و هماهنگی عبور از پیچ تاریخی امکان پذیر نیست.دولت شکاف بین اقوام و مذاهب را مصمم است بردارد،برخی ممکن است خوشحال نشوند اما ما این کار را ضروری می دانیم.

کشور ما یک دولت بیشتر ندارد در مسائل اجرایی تصمیم گیری با دولت است در چارچوب وعده ها و قانون به وظایف خود عمل می کنیم و از هیچ وعده ای عقب نشینی نخواهیم کرد اگر ما را مجبور به کاری کنند قبل از گردش به چپ و راست مردم را خبر می کنیم،تصمیم ما این است نه یمین و نه شمال.اکثریت جامعه اعتدال خواه و از افراط گریزان است.اگر گروه کوچکی داریم که مسیر افراط و تفریط را می روند خواهش می کنیم به مسیر اعتدال برگردند.

در زمینه فرهنگی معتقدیم پرچم فرهنگ باید بر دوش صاحبان فرهنگ باشد.دولت هم آن ها را یاری می کند،معیار ما قانون است کسی حق ندارد کار خود سر در زمینه فرهنگی انجام دهد.

در زمینه سیاست خارجی مردم ما می خواهند با ملت های دیگر زندگی مسالمت آمیز داشته باشند.می خواهیم با کشورهای منطقه و همسایه روابط نزدیک داشته باشیم.با تروریسم مبارزه خواهیم کرد و مبارزه ما جدی است،ما با تروریسم و خشونت مخالفیم هرکشور و ملتی از ما کمک بخواهد به آن ها کمک می کنیم در این زمینه ما این راه را در کمک به سوریه،عراق،فلسطین و لبنان ادامه داده ایم.

در موضوع هسته ای مبنای ما ادامه مذاکرات است اگر زیاده خواهی نباشد و صداقت در طرف مقابل باشد،ما در فرصت باقی مانده می توانیم به تفاهم نهایی دست یابیم،مسیر پیچیده است اما تا کنون آنطور که در ذهن ما بوده پیشرفت کرده ایم و امیدواریم در ادامه راه هم به توافقات لازم دست یابیم و تحریم ظالمانه برداشته شود.

نخستین سئوال را خبرنگار دنیای اقتصاد درباره مهار و هدف گذاری تورم پرسید و روحانی در پاسخ به این سئوال گفت: دو هدف را دنبال می کنیم یکی اینکه مهار تورم را ادامه دهیم،و دوم اینکه تورم امسال چه مقدار باشد که با این هدف سازگار باشد که حتما باید تورم امسال زیر ۲۰ درصد باشد.

المنار درباره ائتلاف ضد تروریسم سئوال کرد و این که آیا امسال عازم حج می شوید گفت: در سراسر منطقه گروه های تروریستی و رژیم صهیونیستی به اقدامات خود ادامه می دهند،همین گروه های تروریستی قبلا در سوریه بودند ما به کشورهای بزرگ درباره خطر این ها می گفتیم و همان گروه ها الان در عراق مشغول جنایتند،اینکه یک فرد آمریکایی کشته شود بگوییم میخواهیم مبارزه کنیم و اگر غیر آمریکایی کشته شود بگوییم تردید داریم این نشان می دهد خیلی جدی نیستیم!تصمیم ما مبارزه با تروریسم است و استقبال می کنیم جهانیان به صورت واقعی با تروریسم مبارزه کنند.

فعلا تصمیمی برای زیارت خانه خدا ندارم گرچه همیشه مشتاق هستیم حرم پیامبر و مسجدالحرام را در آغوش بکشیم اما فعلا برنامه ای ندارم.

تحریم غیر قانونی تجاوز به حقوق ملت ایران است،به بهانه دور زدن تحریم تحریم کرده اند که کار زشتی است ، البته که ما تحریم را دور می زنیم و با افتخار تحریم را دور می زنیم چون تحریم را غیر قانونی می دانیم و جنایت علیه بشریت می دانیم و در برابر تحریم ها ایستادگی می کنیم و راه حل آن را پیدا می کنیم.تحریم های جدید با سیاست حل معضلات از طریق مذاکره و با مسیر اعتمادسازی سازگار نیست و متاسفانه اقدامات آمریکا به گونه ای است که بی اعتمادی را بیشتر می کند و ما این اقدامات را خلاف روح توافق ژنو می دانیم.

خبرنگار کیهان درباره بیانات رهبر انقلاب درباره فتنه پرسید و روحانی در اینباره گفت: ما در چارچوب قانون عمل می کنیم و اگر کسی محکومیتی دارد و محکومیتش برای این است از حقوق اجتماعی محروم شود و به حکم دادگاه عمل می کنیم اما تخیلی و اینکه یک آقایی در یک عکس بوده اینجوری نمیپذیریم کسی بخواهد بر مبنای توهمات به دولت بگوید این فرد از حقوق اجتماعی محروم است و محرومیت از حقوق اجتماعی حکم دادگاه می خواهد البته آنچه رهبر انقلاب فرمودند و خطاب به وزیران بود همه وزیران رعایت می کنند و ما در دولت همه نکات ایشان را عملیاتی و اجرایی می کنیم.

خبرنگاری درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک پرسید که روحانی گفت: درباره سفر به نیویورک تصمیم نهایی نگرفته ام و برنامه ای برای ملاقات با اوباما ندارم.

استیضاح وزیر ارتباطات به بهانه افزایش سرعت اینترنت موضوع سئوال خبرنگار ایسنا از رئیس جمهور بود که روحانی در این باره نیز گفت: یکی از راه های پیشرفت علمی اینترنت پر سرعت است،گاهی اوقات ادم پای اینترنت خوابش می برد اینطور نمی شود کار تحقیقی کرد،تصمیم دولت افزایش پهنای باند است و این تصمیمات در شورای عالی فضای مجازی اتخاذ می شود،یکی از تصمیمات دولت ایجاد شبکه ملی اطلاعات است.

روحانی در پاسخ به سئوال ان بی سی درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ نیز بیان کرد: در جمع ۱+۵ کشوری که رویش تردید است که آیا حسن نیت کافی دارد یا نه آمریکا است و الا بقیه کشورها خیلی رفتاری نشان نداده اند که ببینیم میخواهند مذاکرات به نتیجه نرسد. حس می کنیم همه ۷ کشور به دنبال حل و فصل مسائل اند چون راه قبلی راه غلط و اشتباهی بوده و تحریم پاسخ نداده و به ضرر همه بوده است.اما مذاکرات سخت است و حداقل ۳تا ۴مسئله پیچیده است که ساعت ها روی آن مذاکره شده در همین هفته هم مذاکراتی خواهد بود ما مذاکرات را ادامه می دهیم تا به نتیجه برسیم،تحریم های دیروز به اصل مذاکرات لطمه نمی زند اما یکی از پایه های مذاکره اعتماد و صداقت است و این کارها به مسیر صداقت و اعتماد ضربه می زند.اگر توافق نشود بازگشت شرایط به یک سال قبل امکان ناپذیر است و ساختار تحریم در هم شکسته و باقی نخواهد ماند.

رئیس جمهور درباره روابط ایران و عربستان که مورد سئوال یکی از خبرنگاران بود گفت:از طرف ایران رابطه خوب با همه همسایگان از جمله عربستان در دستور کار است،اختلاف نظر ایران و عربستان درباره مسائل دوجانبه نیست بلکه درباره مسائل منطقه است.البته شرایط منطقه با گذشته متفاوت است،تروریست ها در سوریه و لبنان شکست خورده اند.ما آمادگی داریم با عربستان حرف بزنیم و مذاکره کنیم البته اختلاف دیدگاه وجود دارد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا در مبارزه با تروریسم گفت: برنامه ای برای همکاری و هماهنگی با آمریکا برای مبارزه با تروریسم نداریم.

خبرنگار شرق درباره مذاکرات با آمریکا و بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران سئوال کرد که روحانی در پاسخ به سئوال دوم گفت: دولت در فکر لایحه ای است و قول هایی که داده ایم را فراموش نکرده ایم.

وی در پاسخ به سئوال دیگر هم گفت: سفر من به نیویورک هنوزمعلوم نیست البته علاوه بر مجمع عمومی برای اجلاس محیط زیست در نیویورک هم دعوت شده ام،اگر هم نروم وزیر خارجه حضور دارد و وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در نیویورک حضور دارند و امیدواریم فرصت سازمان ملل را بتوانیم هم در بحث هسته ای هم روابط با کشورهای جهان را به خوبی استفاده شود.

در کشور نظرات یکسان نیست،در کشور ما مجلس این حق را دارد که اگر احساس کند یک وظیفه ای به درستی توسط وزیر انجام نشود سئوال و استیضاح کند ما از استیضاح وزیر نگرانی نداشته و نداریم و استیضاح راه دولت را تغییر نخواهد داد،همان سفارشات که به آقای فرجی دانا کردم که دانشگاه باید فضای آرام داشته و معیار نصب و عزل مسائل جناحی نباشد همه این ها را به وزیر بعدی خواهم گفت.آنچه از قانون اساسی می فهمم مبنای ما اجرای قانون است و ما به راهمان ادامه می دهیم.

تخریب و سنگ پیش پای مجریان گذاشتن پذیرفته نیست اگر کسی بخواهد لباس نقد را بپوشد و مسئولان را تخریب کند ما آن لباس را زود بیرون می آوریم و آن فرد را معرفی می کنیم من البته تا الان با حوصله بوده ام نسبت به نقد اما نسبت به تخریب جدی بوده ام،و اکثریت و اقلیت حقوقی دارند و اقلیت حق نقد دارد اما حق تخریب ندارد.

– خبرنگار فونیکس چین درباره روابط تهران و پکن سئوال کرد که رئیس جمهور گفت: روابط ما با چین در حال توسعه است.رئیس جمهور چین قرار است در آینده به تهران سفر کند.

خبرنگاری با اشاره به این گفته رئیس جمهور که مسئولیت مذاکرات هسته ای را بر عهده گرفته ام درباره احتمال ارتقای سطح مذاکرات هسته ای به رئیس جمهور و انتقادی بودن این اظهارات نسبت به تیم مذاکره ضمن رد هر دو موضوع گفت: تیم مذاکره تیم بسیار قوی و خوب است افرادی کاملا مسلط به موضوع هستند و خیلی خوب با طرف های خارجی مذاکره می کند.مقصود من حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای بوده است و فکر نمی کنم نیازی به ارتقای سطح مذاکرات باشد.فکر میکنم همه از مذاکرات حمایت کنند و فکر نمیکنم کسی باشد بگوید حمایت نمی کنم ، ممکن است کسی نقدی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا