اختصاصی/ مدیر جهاد کشاورزی استان در فریدونکنار

اختصاص ۱۰ درصد از ارزش افزوده کشاورزی کشور به مازندران/ رتبه اول مازندران در تولید ۱۴ محصول در کشور

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بصیر، حیدرپور در جلسه شورای اداری فریدونکنار در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: مازندران در زمینه کشاورزی پتانسیل بسیار بالایی دارد، چرا که با ۶ میلیون تن تولید حدود ۱۰ درصد از ارزش افزوده کشاورزی کشور را به خود اختصاص داد.

وی تصرح کرد: حدود ۲۳ درصد تولید ناخالص داخل استان را کشاورزی به خود اختصاص داده که ۲۰ درصد شاغلین استان را شامل می شود.

حیدرپور با تاکید بر اینکه کشاورزی نقش ویژه ای را در اقتصاد استان و کشور خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در استان مازندران کشاورزی محور توسعه است.

وی عنوان داشت: با وجود ظرفیت های خالی استان، مازندران در ۱۴ محصول کشور رتبه اول تولید را کسب کرد، همچنین ۱۱ درصد گوشت و مرغ کشور را تولید می کند.

مدیر جهاد کشاورزی استان مازندران ادامه داد: ۲۱۵ هزار تن مرغ در استان تولید می شود که نیاز مازندران از این مقدار ۸۰ هزار تن است و مابقی به استانهای دیگر  و سایر کشورها به ویژه آسیای میانه و عراق صادر می شود.

حیدرپور با اشاره به اینکه ۳۰ درصد جوجه های یکروزه کشور در مازندران تولید می شود، عنوان داشت: عمده ترین کاستی های مازندران برای توسعه بخش کشاورزی که سرعت توسعه را کم کرده نبودن زیرساخت مانند تجهیز و نوسازی، جاده های بین مزارع و ذخیره کم آب است.

وی اظهار داشت: مازندران پتانسیل آبی خوبی در زمینه آبهای سطحی دارد که حدود ۸ درصد از این آبها ذخیره می شود، اما با این وجود شهرستانی چون فریدونکنار در فصل کشاورزی با مشکل کم آبی مواجه می شود.

مدیر جهاد کشاورزی استان اذعان داشت: اقلیم مناسب مازندران پتانسیل خوبی برای کشاورزی با دانش و مکانیزه است، همچنین دانش آموخته کشاورزی به اندازه کافی داریم و وجود دانشگاه های مختلف در استان برای توسعه و رونق کشاورزی مناسب است.

حیدرپور با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری داریم، گفت: ۱۵۰ هزار از این اراضی نیاز به تجهیز و نوسازی دارند تا اراضی غیر هندسی و نامنظم اصلاح شود.

وی از تولید روزانه ۵ هزار تن مواد لبنی در مازندران خبر داد و اذعان داشت: در استان با کمبود تولید شیر مواجه ایم، به دلیل تامین نیاز صنایع روزانه هزار تا ۱۲۰۰ لیتر شیر خریداری می کنیم که می توان این امر را با حمایت از دامداری های تعطیل شده این ظرفیت را تکمیل کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی استان مازندران با اشاره به آغاز سرشماری عمومی کشاورزی از ۵ مهرماه سال جاری در سراسر کشور، گفت: برابر قانون هر ۱۰ سال یکبار این سرشماری انجام می شود که آموزش های اولیه آن در حال انجام است و برای هر چه بهتر برگزار شدن این سرشماری نیاز به ورود همه دستگاه ها در سراسر استان و کشور داریم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا