وقتی باران در شهر سرگردان می شود/مشکل بزرگ ساماندهی آب های سطحی مازندران

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، مشکل آب در معابر شهری استان، معضل تازه‌ای نیست ولی این معضل در فصل سرد سال و زمان بارش باران بیشتر خودنمایی می‌کند.

حال روز ناخوش این روزهای خیابان های مازندران نشان از بی‌توجهی یا کم‌دقتی مسئولان شهری به ساماندهی آب‌های سطحی دارد که با وجود بیان مشکلات در این زمینه ولی انگار برنامه مدونی برای رفع این مشکل در استان باران‌خیز مازندران در دستور کار قرار ندارد.

وجود چاله‌های آب، مشکل تردد برای کودکان و سالمندان در زمان بارش باران، بسته شدن محورهای ورودی و خروجی اصلی شهر، ترافیک شدید به دلیل تجمیع آب‌های سطحی در سطح معابر از معضلات جدی است که با وجود گذشت سالیان سال کمتر به این موضوع توجه شد.

تجمیع آب‌های سطحی در استان در برخی مواقع باعث بحران در شهر می‌شود، به طوری‌که باران روزهای گذشته در غرب استان مازندران باعث ترافیک شدید و قطع برق و جلوگیری از تردد عادی مردم در سطح شهر شد.

قصه تلخ کشته شدن کودک ۸ ساله ساروی از دیگر بحران‌هایی است که در زمان خودش و در نوع خودش دردآور بود، با توجه به همزمانی شروع بارش پاییزی و نیز بسته شدن مدارس در سطح استان مازندران مسئولان و مجریان طرح‌های شهری برنامه مدونی را در این زمینه در برنامه کاری خویش قرار دهند تا شاهد تکرار قصه تلخ برای دیگر کودک حداقل به دلیل سقوط در جو‌ی‌های آب سطح شهر ساری نباشیم.

این روزها شهردار مرکز استان مازندران سرگرم افتتاح پروژه بزرگ گردشگری در حاشیه پل تجن ساری است که تلاش دارد این با اجرای این پروژه به برخی منتقدان معاند، ضرب شصتی سنگین نشان دهد که در حال فعالیت برای توسعه گردشگری در ساری است.

ولی جناب شهردار! قبل از برنامه‌ریزی برای جذب گردشگر باید زمینه آسایش شهروندان هم فراهم شود.

بسیاری از شهرهای گردشگری کشور قبل از اینکه منطقه نمونه گردشگری باشند، مکانی را برای رفاه و آسایش شهروندان خویش ایجاد کرده بودند، از طرفی گردشگر زمانی در شهر ماندگار می‌شود که در مواقع بحران در شهر احساس آرامش کند.

بسیاری از پروژه‌هایی که برای توسعه گردشگری در استان هزینه می‌شود، در ابتدا باید برای رفاه حال مردم هزینه شود، وقتی مردم شهر برای ترددشان در شهر دچار مشکل جدی هستند، آیا رمقی برای پذیرایی از گردشگران دارند؟!

ممکن است، مسئولان شهری برنامه ای برای ساماندهی آب‌های سطحی در استان مازندران در دستور کار داشته باشند که تاکنون اطلاع رسانی نکرده باشند.

اگر برنامه‌ای در این زمینه وجود داشته باشد، آیا بهتر نیست که این موضوع در اولویت کاری قرار گیرد تا باران این نعمت الهی که بسیاری از شهروندان کشور آرزوی شنیدن صدای شرشر آن را در سر می‌پرورانند، مایه رنج برای مردم مازندران نشود.

باران، بخش جدانشدنی مازندران است و ساماندهی آب‌های سطحی نیز مانند بارش باران باید به صورت متناوب پیگیری شود.

نداشتن برنامه برای ساماندهی آب‌های سطحی در استان، صدای مدیریت بحران مازندران را نیز درآورد و رستم زرودی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها خواستار تشکیل کمیته ساماندهی آب های سطحی توسط شهرداران استان شد.

وی بیان داشت: درب‌های بسیاری از جو‌ی‌های استان از بتن ساخته شد که با کمی تغیر در ارتفاع و ایجاد سوراخ در چندمتری این پایه‌های بتنی بخشی از مشکل آب‌روهای استان حل خواهد شد.

اما وقتی مسئولان شهری برای تردد در شهر سوار ماشین‌های آنچنانی و فرزندان‌شان نیز برای تردد در زمان مدرسه با راننده شخصی تردد می‌کنند و مسئول خرید مخصوص دارند شاید این مشکلات خیلی به چشم نیاید، اگر فرزند مسئول شهر و مسئولان شهری مانند مردم عادی در شهر تردد کنند شاید برخی از مشکلاتی که اکنون گریبانگیر مردم است، کمتر بود.

مشکلات شهری در استان زمانی حل می‌شود که مسئولان تافته جدا بافته از مردم نباشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا