وزیر کشور در مازندران

برخورد با دانه‌درشت‌های زمین‌خوار‌ آغاز شد/تغییر کاربری اراضی نتیجه عملکرد دستگاه‌ها است

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، عبدالرضا رحمانی فضلی، شامگاه چهارشنبه شب در نشست خبری شبکه تبرستان در مورد وجود ۱۱ هزار پرونده راکد مربوط به تغییر کاربری  و ساخت و سازهای بی رویه در مازندران گفت: متاسفانه کسانیکه باید نظارت می کردند در این زمینه کوتاهی کردند، با تشکیل ستادی در دولت و وزارت کشور بشدت این مسئله را پیگیری می کنیم و هیچ کوتاهی را نمی پذیریم.

عبدالرضا رحمانی فضلی یادآور شد: بحث مابه تفاوتی که در زمینه تصرفات و مسائل کشاورزی وجود دارد قابل مقایسه نیست ولی دلیل بر آن نیست که تخلف صورت گیرد و مابه تفاوت قیمت ها نباید سبب شود تا قانون و منافع ملی را تحت تاثیر قرار دهد و باید با ساخت و سازهای بی رویه مقابله شود.

لزوم نظارت بیشتر بر روند ساخت و سازها

وزیر کشور بر لزوم نظارت بیشتر بر روند ساخت و سازها و تغییر کاربری تاکید کرد و خواستار همکاری بیشتر مردم در این حوزه شد و گفت: همچنین باید با هر بنگاهی که اقدام به معامله غیرمجاز اراضی می کند، نیز برخورد شود.

فرهنگسازی برای پیشگیری از تغییر کاربریها صورت گیرد

رحمانی فضلی یادآور شد: در زمینه اجرای احکام قضایی برای برخورد با تغییر کاربری اراضی، کمبود امکانات از جمله مشکلات است و علاوه بر این برای مقابله با پدیده تغییر کاربری باید فرهنگسازی شود و صدا و سیما می تواند در این حوزه موثر باشد.

وی با بیان اینکه خوب عمل نکردن رسانه ها در زمینه فرهنگسازی از جمله عوامل بروز تغییر کاربریهاست تاکید کرد: رسانه ها باید در این زمینه فرهنگسازی داشته باشند و اثرات سوء تغییر کاربری را به مردم اطلاع رسانی کنند.

تخریب ۲۴۰۰ واحد غیرمجاز در حاشیه رودخانه کرج

وزیر کشور با اشاره به تخریب ۲۴۰۰ واحد غیرمجاز و تغییر کاربری غیرمجاز در حاشیه رودخانه کرج گفت: باید از ابتدا از ساخت و سازهای بی رویه جلوگیری شود ، پدیده تغییر کاربریها زائیده عملکرد دستگاههای مختلف است و باید نظارت بیشتری شود.

وی با تاکید بر اینکه همه امکانات در استانها باید در خدمت توسعه استان قرار گیرد افزود:  نظام برنامه ریزی بگونه ای بوده که بجای آنکه به استانها و توانمندیها توجه کنیم، به این ظرفیتها توجه نشده و به نفت و بودجه دولتی وابسته شده ایم.

استان ها کانون خوداتکایی شوند/ نگاه وزارت کشور توسعه گرایی است

وی پایین بودن نرخ بهره وری، بالابودن هزینه ها، طولانی بودن زمان پروژه ها را از جمله مشکلاتی بیان کرد که با آن روبرو هستیم.

رحمانی فضلی گفت: در استان مازندران کمبود نیروی انسانی کارشناس و متخصص و کمبود منابع نداریم و باید به سمتی برویم که همه استانها و شهرستانها کانون خوداتکایی و مقاومت باشند.

وی گفت: نگاه دولت و وزارت کشور توسعه گرایی است و در این راستا معاونت اقتصادی در وزارت کشور ایجاد شده و تمام استانداران نیز با نگاه توسعه ای انتخاب شده اند و باید اولویت اول را به توسعه دهند.

لزوم ایجاد پنجره واحد در استان ها

رحمانی فضلی ایجاد پنجره واحد را از جمله برنامه ها بیان کرد و گفت: این طرح بصورت پایلوت در تهران اجرا شده است و باید در دیگر استانها نیز اجرایی شود تا خدمات رسانی به سرمایه گذاران به صورت واحد انجام شود.

وی با بیان اینکه کشاورزی یک صنعت است گفت: کشاورزی مقدماتی دارد و صدها صنایع آن را حمایت می کنند و نگاههای سنتی در حوزه کشاورزی را باید برداریم و افزایش بهره وری را مدنظر قرار دهیم. باید به دنبال صنایع بزرگ و پاک باشیم، مازندران باید استانی پاک و بدون آلایندگی باشد.

رحمانی فضلی گفت: در کشور کمبود منابع نداریم و حجم ورود سرمایه به کشور افزایش یافته و شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری داریم و انبوه سرمایه گذاران به کشور وارد می شوند.

مازندران جلوگاه وحدت است

وزیر کشور از مازندران به عنوان جلوگاه وحدت و انسجام ملی یاد کرد و گفت: مازندران نمایش اتحاد و اقتدار ایران اسلامی است و باید نگاهمان به استان ملی باشد.

وی با اشاره به جاده های استان، چالوس، فیروزکوه و هراز گفت: دولت در این مسیرها کار کرده و جاده ها در دست تعریض و اصلاح و امنیت لازم برای مسافران است.

وی با بیان اینکه بزرگترین ظرفیت در استان مردم هستند گفت: بیش از ۹۰ درصد خدمات به مسافران توسط مردم ارائه می شود، دولت باید راههایی پیدا کند که ارائه خدمات به مردم بیشتر شود و باید تلاش شود تا مسائل را با تکیه بر منابع داخلی مدیریت کرد و باید در پی ایجاد ظرفیتهای جدید در استان باشیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به اینکه ورود مسافر و گردشگر یک ظرفیت برای استان است گفت: نباید فضایی ایجاد شود تا مقاومت برابر آن شکل گیرد بلکه باید از این ظرفیت به درستی بهره گرفت.

اساسنامه سازمان عمران سواحل تهیه شده است

وی درباره سازمان عمران سواحل گفت: این سازمان در برنامه پنجم دیده شده بود و تحقق آن مستلزم ایجاد تشکیلات جدید بود و اساسنامه آن نوشته و به شورای نگهبان ارائه شده است.

رحمانی فضلی گفت: دولت امسال برای اینکه امور عمران سواحل معلق نماند بودجه ای برای سه استان شمالی در زمینه ایجاد تاسیسات و بهسازی سواحل تخصیص داده است.

وزیر کشور یادآور شد: اقدامات انجام شده نشان می دهد که آرامش خوبی در زمینه های اجتماعی و فرهنگی و حتی کاهش غریق داشتیم و شمار غریق در مازندران ۵۲ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: وزارت کشور موظف شد ساختار جدیدی به عنوانی یکی از واحدهای وزارت کشور در زمینه عمران سواحل ایجاد کند.

وزیر کشور گفت: سواحل نیز باید به دست مردم آباد و بهسازی شود و باید فضایی ایجاد کنیم تا مدل و الگویی ارائه شود تا بتوانیم نواحی از سواحل را که در آن طرح ارائه کرد به بخش خصوصی واگذارشود.

رحمانی فضلی بیان داشت: اگر همه مسئولیت ها در کشور به دولت واگذار شود، موفق نخواهیم بود، باید از ظرفیتهای بخش خصوصی در این زمنیه بهره گیری شود. امسال بخش خصوصی را بیشتر در طرحهای سالمسازی سواحل دخیل خواهیم کرد ولی برقراری امنیت و نظم سواحل برعهده دولت است.

***

عبدالرضا رحمانی فضلی عصر چهارشنبه در حاشیه جلسه شورای اداری استان مازندران درباره برخورد با زمین‌خواری و تغییر کاربری زمین اظهار داشت: برخورد با زمین‌خواری و جلوگیری از تغییر کاربری با جدیت در کشور پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: وضعیت مازندران نسبت به گذشته مثبت است و طبق گزارش‌هایی که از استاندار مازندران در این زمینه دریافت کردم حدود ۹۰ درصد تغییر کاربری اراضی کاهش پیدا کرده است.

وزیر کشور بیان داشت: وضعیت تغییر کاربری در همه استان‌های کشور مطلوب است و به خوبی پیش می‌رود.

این مسئول بیان داشت: قوه قضائیه، مجلس و قوه مجریه در این زمینه ورود بسیار جدی داشتند و تلاش داریم که میزان تغییر کاربری و زمین‌خواری در کشور را به صفر برسانیم.

وی از برنامه‌ریزی برای مبارزه با دانه درشت‌ها در زمینه زمین‌خواری خبر داد و گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ مورد زمین‌خواری در تهران داشتیم.

فضلی درباره سازمان عمران سواحل گفت: سازمان عمران سواحل در حال پیگیری است و اجرای این سازمان جزء قانون است و اعتبار لازم در این زمینه دریافت شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا