ضرورت‌هاي‌ ذاتي عملکرد نيروي انتظامي

بصیر/

نيروى انتظامى جمهوري اسلامي ايران به عنوان يکى از نهادهاى مهم و بنيادين اجتماعى و امنيتى داراى وظايف و مأموريت‌هاى خطيرى در فرآيند تأمين امنيت پايدار و همه جانبه و مراقبت از آن مي‌باشد. پليس، امروز مظهر عدالت و مبارزه با ظلم، قانون گريزى و تعدي و تجاوز به حقوق ديگران است. وظيفه مهمي که مي‌بايست در قالب ويژگي‌هاي؛ «اقتدار، عزت، رحمت و رافت» صورت پذيرد تا جلوه بيروني عملکرد آن بيانگر نهادي قدرتمند و البته مردمي باشد. براي دستيابي به اين مهم نيروي انتظامي بايد برخي از موارد اساسي زير را به عنوان ضرورت‌هاي‌ ذاتي عملکرد خود دانسته و نسبت به تحقق آن اهتمام ورزد:
 
قاطعيت و اقتدار جدا از خشونت: در ارتباط با نيروي انتظامي يک اصل کلي وجود دارد که بر اساس آن هيبت مامور نبايد شکسته شود و پليس مي‌بايست با اقتدار در سطح شهرها حضور يابد. بنا به تعبير مقام معظم رهبري اقتدار يک امر معنوى است و با صداى کلفت و اسلحه تيز و مشت محکم تفاوت دارد. به بيان ديگر اقتدارهاى ظاهرى، در حقيقت اقتدار نيستند. اقتدار واقعي وضعيتى است که با وجود آن هم نيروى انتظامى در خود احساس قدرت مي‌کند و هم آحاد ملت. اما قاعدتاً اين قاطعيت به معناي خشونت نيست. بلکه منظور شيوه اي از برخورد قاطعانه و محترمانه است که بر اساس آن در دل دشمنِ مخلِ امنيت و ساير افرادي که به دنبال اختلال در قانون و نظم عمومي هستند ايجاد هراس مي‌کند و در ميان مردم احساس امنيت و آرامش به وجود مي‌آورد.
 
تجهيز به دانش و فناوري روز: با پيشرفت علم و تکنولوژي شيوه‌هاي‌ وقوع جرم، سرقت، خرابکاري و … نيز بسيار متفاوت و پيچيده شده است. نيروي انتظامي براي آنکه بتواند دراين راستا به نحو احسن و در زمان مناسب به وظايف خود عمل کند مي‌بايست از جديدترين نرم افزارها و سخت افزارهاي روز بهره مند باشد و با ارائه آموزش‌هاي‌ ميداني و ضمن خدمت مناسب و پيشرفته کادر عملياتي خود را به دانش روز مجهز نمايد.
 
آگاهي کامل از مسائل و مباحث جاري: آگاهي کامل از مسائل و مباحث جاري يکي از نيازهاي حياتي نيروي انتظامي است. اگر اين اِشراف و آگاهي وجود داشته باشد، در برخورد با مجرمان به مردم آسيبي نخواهد رسيد. همچنين تسلط به مسائل و شناخت مباحث جاري و حوزه هايي همچون؛ جنگ نرم، سلامت اجتماعي، جرم‌هاي‌ اينترنتي و فضاي مجازي، شبکه‌هاي‌ اجتماعي، قرص‌هاي‌ روانگردان و مواد مخدر صنعتي و … از مهمترين ضروريات مي‌باشد.
 
ارتباط مناسب با رسانه‌ها به منظور افزايش آگاهي‌هاي‌ انتظامي: بنابه تعبير رهبر انقلاب کسي بايد در نيروي انتظامي فرماندهي کند که قادر به ارتباط مناسب با رسانه‌ها و مردم باشد تا از اين طريق ضمن ارائه آموزش‌هاي‌ لازم در حوزه‌هاي‌ مختلف انتظامي به آحاد جامعه، مهارت‌ها و آگاهي‌هاي‌ عمومي را در ارتباط با مسائل مختلف اين حوزه افزايش دهد. مسلماً وقوع اين امر تا حد زيادي مي‌تواند سبب پيشگيري از رفتارهاي نابهنجار گردد.
 
نظم آفريني اجتماعي از طريق ارتقاء فرهنگ امر به معروف و نهي از منکر: به منظور افزايش مشارکت عمومي در قانون گرايي و نظم آفريني يکي از وظايف مهم پليس در حوزه اجتماعي ارتقاء فرهنگ امر به معروف و نهي از منکر است. بي شک گسترش اين فرهنگ به عنوان يک اصل ديني تأثير به سزايي در سالم سازي جامعه و پيشگيري از وقوع جرم دارد. مقوله مهمي که تحقق آن مستلزم تشريک مساعي پليس با ساير نهادهاي فرهنگي و اجتماعي ذيربط مي‌باشد.
 
دقت و مراقبت در رعايت قانون: کسى که مي‌خواهد با قانون شکن برخورد کند، بايد خود وظايف قانوني اش را به خوبى انجام دهد. بر اساس سند چشم‌انداز توسعه ۱۴۰۴پليس خود را ملزم به رعايت حقوق و آزادى همگان حتى متهمان و مجرمان دانسته و به بررسى چرايى پديده هاى نا امنى مى پردازد. لذا سازمان پليس و نيروي انتظامي مي‌بايست با الهام از تعاليم ديني نهادي معتدل و ميانه رو باشد که ضمن رعايت دقيق قوانين و مقررات از هرگونه خودسري و قانون شکني در تمامي سطوح مبرا بوده و با هر گونه تخلف از اين اصل در هر سطحي با جديت مقابله مي‌کند.
 
نبود فساد حتي در کمترين ميزان: در نيروي انتظامي فساد در کمترين ميزان هم نبايد باشد. به بيان ديگر در حالي که وظيفه اصلي نيروي انتظامي مقابله با فساد اعم از بي نظمي، اغتشاش گري، قاچاق، دزدي، ناامني، مواد مخدر و … مي‌باشد لازمه اصلي مقابله با اين مفاسد، نبود فساد حتي در کمترين ميزان، در دستگاه مقابله کننده با فساد است.
 
سخن پاياني اين که امنيت داخلي يکي از مهمترين مولفه هاي توسعه است و براي اينکه بتوانيم به توسعه پايدار و پيشرفت هاي روز افزون دست يابيم بايد شاخص هاي امنيتي را افزايش دهيم. مسلماً در اين راستا جايگاه و نقش نيروى انتظامى در پاسدارى از دستاوردهاى انقلاب، در کنار ديگر نيروهاى مسلح کشور بر کسى پوشيده نيست. لذا هفته نيروي انتظامي فرصت مناسبي است تا ضمن تکريم و گراميداشت ياد و خاطره شهداي والا مقام اين نهاد، مردم و مسئولان از پليس غيور کشور که فداکارانه جان و آسايش خويش را نثار امنيت و آرامش هموطنان مي‌نمايد تقدير به عمل آورده و آنها را در راستاي انجام وظايفشان ياري نمايد.
 
 
صدخبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا