طوفان و گردباد هند و ژاپن را درنوردید

بصیر، گردباد شدیدی که روز دوشنبه سواحل شرقی هند را درنوردید تاکنون دستکم هشت کشته بر جای گذاشته است. کم کم از شدت این گردباد کاسته شده و ماموران امدادگر با استفاده از بالگرد، هواپیما و کشتی در حال انجام عملیات امدادرسانی به آسیب دیدگان و برآورد شدت خسارات این گردباد هستند.

گردباد «هدهد» روز گذشته در ۱۵۰ کیلومتری شمال و شمال غربی شهر «ویزاخاپاتنام» سبب رانش زمین شد. شدت این گردباد به ۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

بر اثر این گردباد دستکم هشت تن جان باخته‌اند که پنج تن از کشته شدگان ساکن ایالت «آندرا پرادش» و سه تن نیز ساکن ایالت «اوریسا» بوده‌اند. بنا بر اعلام مقامات محلی بیشتر این تلفات به دلیل سقوط درختان و ریزش دیوار رخ داده است.

بر اثر این طوفان تاکنون ۴۰۰ هزار نفر از ساکنان مناطق ساحلی «آندرا پرادش» به مناطق امن پناه برده‌اند و صدها سرپناه نیز برای سکونت آنها احداث شده است.

اما در طوفان دیگری که قاره آسیا را درنوردید، تندباد «وُنگ فونگ» که با کاهش شدت آن به تندباد حاره‌ای تبدیل شده پس از گذر از جنوب جزیره «اوکیناوا» وارد جزیره «کیوشو» در ژاپن شد. بر اثر وزش این تندباد دستکم ۳۷ نفر مصدوم شدند و مقامات محلی به ۱۵۰ هزار نفر از سکنه این ناحیه توصیه کردند به پناهگاه‌ها پناه ببرند. این تندباد همچنین حرکت قطارها و هواپیماها را در «کیوشو» و جزیره همسایه آن «شیکوکو» دچار اختلال کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این طوفان تاکنون در ژاپن بیش از ۳۵ نفر مجروح برجای گذاشته و باعث بارندگی شدید شده است. مقامات داخلی ژاپن نسبت به رانش زمین و سقوط تیرهای چراغ برق هشدار داده‌اند.

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا