کیسینجر: ایران، متحد طبیعی آمریکا است

بصیر، هنری کیسینجر در اظهاراتی بر تضاد ایدئولوژیک ذاتی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا تاکید کرد و گفت ایران به عنوان یک کشور متحدی طبیعی برای آمریکاست، اما اصول حاکم بر آن تهران را به رقیب واشنگتن تبدیل کرده است.

وزیر خارجه اسبق آمریکا در گفتگو با شبکه ان‌بی‌سی گفت: «تا زمانی که ایران توسط آیت‌الله‌‌‌ها اداره می‌شود ما باید مراقب باشیم اما در اصول، ایران به عنوان یک کشور متحد طبیعی آمریکا است؛ این عنصر و مشخصه ایدئولوژیک و مذهبی ایران است که از آن (برای آمریکا) دشمنی و عداوت ایجاد می‌کند.»

اظهارات این مقام ارشد اسبق آمریکایی در واقع اذعان به اختلاف هویتی ایران و آمریکا و مواضع ساختاری نظام‌های حکومتی دو کشور است چرا که ایران به عنوان کشوری مسلمان، سیاست‌های کلان آمریکا را استکباری دانسته و آنها را دخالت در امور داخلی دیگر کشورها می‌داند.

در همین ارتباط شبکه سی‌بی‌اس هم ضمن انتشار این اظهارات کیسینجر، به موضوع مقابله با داعش در عراق و سوریه پرداخته و تلویحا به تاثیر و نفوذ ایران در منطقه اذعان کرده است. جیمز بیکر وزیر خارجه پیشین آمریکا طی گفتگو با سی‌بی‌اس به مساله مقابله با داعش اشاره و تلویحا بر نیاز واشنگتن به همکاری تهران می‌پردازد. بیکر می‌گوید: «امکان همکاری و دخالت بیشتر ایران در جنگ علیه داعش وجود دارد چرا که ایران با آنچه داعش انجام می‌دهد، مخالف است.»

 
 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا