کیسینجر: ایران، متحد طبیعی آمریکاست

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه اسبق آمریکا در اظهاراتی بر تضاد ایدئولوژیک ذاتی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی گفت: «تا زمانی که ایران توسط آیت‌الله‌‌ها اداره می‌شود، ما باید مراقب باشیم اما در اصول، ایران به عنوان یک کشور متحد طبیعی آمریکاست؛ این عنصر و مشخصه ایدئولوژیک و مذهبی ایران است که از آن (برای آمریکا) دشمنی و عداوت ایجاد می‌کند‌».

اظهارات این مقام ارشد اسبق آمریکایی، اذعان به اختلاف هویتی ایران و آمریکا و مواضع ساختاری نظام‌های حکومتی دو کشور است، چرا که ایران به عنوان کشوری مسلمان، سیاست‌های کلان آمریکا را استکباری دانسته و آن‌ها را دخالت در امور داخلی دیگر کشورها می‌داند.

در همین زمینه، شبکه سی‌بی‌اس هم ضمن انتشار این اظهارات کیسینجر، به موضوع مقابله با داعش در عراق و سوریه پرداخته و تلویحا به تأثیر و نفوذ ایران در منطقه اذعان کرده است.

جیمز بیکر وزیر خارجه پیشین آمریکا در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس به مساله مقابله با داعش اشاره و تلویحا بر نیاز واشنگتن به همکاری تهران می‌پردازد. بیکر می‌گوید: «امکان همکاری و دخالت بیشتر ایران در جنگ علیه داعش وجود دارد، زیرا ایران با آنچه داعش انجام می‌دهد، مخالف است‌».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا