اقدامات داعش در چتر اطلاعاتی ایران

به گزارش مهر، وزیر اطلاعات با تشریح روند تایید صلاحیت افراد برای پست های مدیریتی گفت: شورایی برای بررسی صلاحیت امنیتی افراد در وزارت اطلاعات تشکیل شده است که این شورا که بدون کمترین خدشه به افراد، صلاحیت افراد را بررسی کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات عصر امروز سه‌شنبه در نشست‌خبری با اصحاب رسانه در بخشی از سخنان خود در مورد روند تایید صلاحیت افراد در پست‌های مدیریتی گفت: در زمین صلاحیت امنیتی کسانی که برای تصدی مسئولیت، مورد استعلام از وزارت اطلاعات قرار می‌گیرند وزارت اطلاعات نسبت به این افراد امانتدار است.

وی با بیان اینکه تایید اهلیت امنیتی افراد به عهده وزارت اطلاعات است گفت: اهلیت مدیریتی و سیاسی به عهده ما نیست و تنها اهلیت امنیتی آن با ما است.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه ما در برابر تایید صلاحیت افراد دو مسئولیت سنگین برعهده داریم گفت: اول حساسیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای واگذاری مسئولیت و تصدی آن دارد و دیگری حفظ حیثیت و آبروی افراد است و ما نمی‌توانیم با یک گزارشی با حیثیت افراد بازی کنیم. وی گفت: ما هم باید حیثیت افراد را حفظ کنیم و هم اینکه مراقب باشیم مسئولیت نظام در اختیار افرادی که صلاحیت ندارند قرار نگیرد.

علوی با اشاره به نظام نامه وزارت اطلاعات برای بررسی صلاحیت امنیتی افراد گفت: یک شورایی در این نظام نامه پیش بینی شده است که این شورا صلاحیت افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد و پس از بررسی موارد مثبت و منفی نظر خود را اعلام می‌کند. در وزارت اطلاعات تدابیری اندیشیده شده که هیچ گونه خدشه ای به آبروی افراد وارد نشود.

سید محمود علوی در ادامه در پاسخ به این سئوال که آخرین اطلاعات در حوزه رصد فعالیت گروهک های داعش و تروریستی در ایران و اقدامات صورت گرفته وزرات اطلاعات برای مقابله با این گروهها چه بوده است، گفت: بیرون از مرزهای ما بودن دلیل نمی شود که ما بر آنها اشراف اطلاعاتی نداشته باشیم. هر چند که اقدامات آنان مستقیم متوجه سوریه و عراق است اما منافع ملی ما را نیز تهدید می کند و دستگاه اطلاعاتی ایران نیز ناگزیر باید نسبت به این گروهها حساسیت نشان دهد.

وی ادامه داد: وزارت اطلاعات از سالها پیش با کشورهایی که امنیت آنها توسط داعش به چالش کشیده شد همکاری اطلاعاتی داشت و اشراف اطلاعاتی مناسبی بر روی حرکت داعش داشته و برنامه‌های داعش را پیش بینی کرده بود. ما قدم به قدم برنامه هایی که داعش در عراق داشت را اطلاع رسانی و نوع حرکات داعش را پیش بینی کردیم و همین پیش بینی ها هم باعث شد به موقع اقدامات صورت گیرد و اگر این پیش بینی‌ها و اقدامات نبود امروز شاید عراق و سوریه وضعیت دیگری داشتند.

علوی با بیان اینکه اقدامات داعش در چتر اطلاعاتی وزارت اطلاعات قرار دارد، خاطرنشان کرد: هر زمان که ما احساس کنیم مسائل امنیتی مان مورد تهدید این گروه قرار می گیرد و یا اینکه بدنبال آن باشند در کشور ما عناصری را بکار بگیرند، ما وارد عمل خواهیم شد؛ کما اینکه وارد عمل هم شده‌ایم و عناصری که مرتبط با داعش بودند را شناسایی کرده ایم. این عناصر در چنگ سربازان گمنام امام زمان قرار گرفته اند و در اختیار دستگاه عدالت و قضا هستند.

وزیر اطلاعات در پاسخ به این سئوال که مهمترین اهداف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سرویس های جاسوسی بیگانه در ایران چیست و تاکنون وزارت اطلاعات برای مقابله با آنان چه اقداماتی انجام داده است گفت: سرویس‌های جاسوسی در جهت آسیب وارد کردن به منافع نظام انواع تدابیر خود را بکار می گیرند و اینجاست که بحث تعامل سرویس‌ها و تقابل سرویس جایگاه پیدا می کند.

وی گفت: همه سرویس ها در صدد ضربه زدن نیستند بلکه ممکن است ما با آنها نیز تعامل داشته باشیم و سفرای اطلاعاتی ایران نیز همچون سفیران وزارت خارجه در ایستگاههای اطلاعاتی دیگر کشورها مستقر هستند و ما در خیلی از کشورها ایستگاه داریم و با دیگر سرویس ها تبادل اطلاعاتی مشترک داریم .

وزیر اطلاعات با بیان اینکه سرویس های اطلاعاتی موساد، ام. آی. سیکس و سی.آی.ای مسیر خشونت در ایران را در پیش گرفته‌اند گفت: این سرویس ها اهداف منفی در ایران دنبال می کنند و ممکن است مستقیم وارد عمل نشوند ولی در حوزه های مختلف بدنبال ایجاد تاثیرات منفی هستند و مستقیم و یا غیر مستقیم سرویس های دیگر را علیه ایران بکار می گیرند تا کار نیابتی انجام دهند یا از طریق مجازی افرادی را بکار می گیرند.

وی با بیان اینکه در چنین فضایی دستگاه اطلاعاتی وظیفه دارد که نشانگاه دشمن را مشخص کند، تصریح کرد: ما باید عناصر ارتباطاتی را شناسایی و مدیریت کنیم و در صورتی که به انتقال اخبار سری کشور بپردازند ما آنان را رصد می کنیم و تا امروز نیز وزارت اطلاعات در این زمینه هوشمندانه عمل کرده است و آنان که خیانت کرده اند را مدیریت کرده و با آنان برخورد می کند.

علوی با بیان اینکه دستگاه اطلاعاتی دشمن در نفوذ اطلاعاتی به دیوار آهنین هوشیاری ملت ایران برخورد می‌کند، خاطرنشان کرد: آن بخشی هم که به دام سرویس های بیگانه افتاده اند طعم تلخ خیانت را چشیده اند.

وی عرصه صنایع دفاعی، موشکی و تکنولوژی پیشرفته را از عرصه هایی نام برد که دشمن به دنبال به دست آوردن اطلاعات از آن است گفت: دشمن می خواهد در این عرصه ها یا اطلاعاتی بدست بیاورد و یا تخریب‌هایی در نرم افزارها و یا سخت افزارهای آن داشته باشد. لذا در این مراکز حساس آموزش های لازم توسط وزارت اطلاعات داده شد و این آموزش ها نیز نوعا به خوبی موفق شده که دشمن را از درون خانه شناسایی و بیرون کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا