پرتقال هایی که هم خود و هم خریدار را رنگ می کنند

بصیر، در چند سال اخیر عده‌ای سودجو قبل از فصل برداشت، پرتقال را از باغداران خریداری می‌کنند و با استفاده از دستگاه‌هایی به روش گرمادهی پرتقال را رنگ‌آوری می‌کنند و رنگ پرتقال را از سبز به زرد و یا نیمه زرد و سبز تبدیل می‌کنند که مصرف اینگونه پرتقال‌ها توصیه نمی‌شود، زیرا میزان اسید آن در اثر گرمادهی بالا می‌رود و خواص اصلی آن از بین می‌رود.

بالاخره شیطان همیشه، راهکارهایی برای گول زدن بعضی ها دارد، اول خودش آنها را رنگ می کند و نفس آنها را رنگ شیطانی می زند، سپس آنها را وامی دارد تا در گام بعدی، اقدام به رنگ کردن دیگران کنند، امان از وقتی که به قول مولانا، بی رنگی اسیر رنگ شود، بیخود نبود که حافظ هم خودش را غلام آن کسی می دانست که ز هر چه رنگ تعلق پذیرد، آزاد است.

خبر وارده: «رئیس اتحادیه باغداران گفت: «اکنون برخی پرتقال را با روش های به خصوصی رنگ و وارد بازارمی کنند که توصیه می شود مردم این نوع پرتقال را نخرند.»

جل الخالق!… ببین این بعضی ها چه کارها که نمی کنند، واقعاً هیچ فکر کرده اند که دارند کی را رنگ می کنند؟… حالا شاید بپرسید که چه جوری رنگ می کنند؟ سؤال فلسفی عمیقی مطرح کردید.

راستش، ما که خودمان بلد نیستیم، اما از همین جناب رئیس اتحادیه باغداران که سؤال کردیم، ایشان زیر گوش ما یواشکی گفت: «ببین… اینها بر می دارند پرتقال ها را با عملیات فرآوری و افزایش دما در اتاق های خاصی، رنگ آمیزی می کنند و باعث افزایش اسید آن می شوند که برای دستگاه گوارشی انسان بسیار خطرناک است.»

ملاحظه می فرمایید که چطور این بعضی ها با سلامت همنوعان خود بازی می کنند که شاید بتوانند خریدار را گول بزنند، بلکه بتوانند پول بیشتری از او بگیرند که در حقیقت به آن «پول زور» باید گفته شود که شد. طوری که فرمودند، ظاهراً پرتقال های سالم که در خم رنگرزی نیفتاده است، یا سبزرنگ است یا نیمی از آنها سبز و نیمی دیگرشان زرد است و پرتقالی که به صورت یکدست زرد باشد، نخریدش که خود لامصبش است. رنگ شده است. رنگی نشوید.

از روی دست خیام:

در میوه فروشی محل رفتم دوش

دیدم دو هزار میوه، پررنگ و نقوش

یک وقت بگفت پرتقالی به خروش:

کو میوه خر و میوه خور و میوه فروش؟

بسته پیشنهادی: از آنجا که همه آحاد بشری پرتقال خر و پرتقال خور هستند فلذا بر ما واجب است که در این زمینه فراگیر، رهنمودهایی چند داشته باشیم:

۱ـ میوه فروش های خودجوش: خود عزیزان میوه فروش سر کوچه ها و خیابان ها که هم رابطه خوبی با در و همسایه دارند و هم از تخصص بیشتری در کشف و شناسایی پرتقال های رنگ شده از رنگ نشده برخوردارند، به هنگام تحویل بار از میدان بار، هوشیار باشند و پرتقال رنگی برای مغازه شان نخرند که آدم کاسب حبیب خداست. پرتقال رنگی پیدا کردند، زنگ بزنند تعزیرات یا از ۱۱۸ شماره ۱۱۰ را بگیرند و به آنها اطلاع دهند.

۲ـ نصب تابلو: هر میوه فروشی یک تابلو خوانایی در مغازه خود نصب العین سازد که روی آن خیلی درشت و درست نوشته شده باشد: «لطفاً رنگی نشوید!»… ملت، گوشی دستشان می آید.

۳ـ دعوت از شیمیدان ها: اتحادیه باغداران از دانشمندان علم شیمی بخواهد که روشی را برای کشف و شناسایی و خنثی سازی پرتقال های رنگی ابداع یا اکتشاف کنند، مثل کاغذ تورنسل معروف که قادر است میزان بازی یا اسیدی بودن مواد را با تغییر رنگ تشخیص دهد، این تغییر رنگ مفید است، چون نه سیاسی است و نه از سر فرصت طلبی، بلکه به نفع مردم است، حالا چه جوری یک همچین چیزی کشف کنند، خود بهتر می دانند.

۴ـ هشدار دوستانه: روی سخن با آن بعضی هایی است که پرتقال رنگ می کنند، اینها غافل هستند که در حقیقت دارند نامه اعمال خودشان را رنگ می کنند؛ منتها سیاه یکدست!… اینجا دیگر، مشکی رنگ عشق نیست، رنگ جهنم است، حالا هی در خفا پرتقال رنگ کنید!

ضمناً مناسب‌ترین زمان برداشت پرتقال اواخر آبان ماه است.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا