برای شیخ بصیر انقلاب

بصیر، شیخ و پیر انقلاب و حامی بصیر نظام و امام و رهبری، رخ در نقاب خاک کشید. رحلت مرحوم آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی که سابقه‌ای شصت‌وچهارساله در مبارزه و دفاع در راه انقلاب و نظام دارد، نه‌تنها دوستان و همرزمان و هم‌طیفان سیاسی وی را ناراحت کرد که حتی رقیبان سیاسی وی را نیز رنجیده‌خاطر ساخت.

علت علاقه طیف‌های مختلف سیاسی به او، به شخصیت و ویژگی‌های فردی و اخلاقی‌اش بازمی‌گردد که سبب می‌شود حتی مخالفان سیاسی وی نیز به او به دیده احترام بنگرند.

ایشان را می‌توان بهترین الگوی اخلاقی سیاسی در بین سیاستمداران و جریانات سیاسی دانست. اما اینکه این ویژگی‌ها چه بود که ایشان را از دیگر سیاسیون، به‌ویژه خواص و دیگر مبارزان انقلابی متمایز می‌ساخت، بهانه‌ای شد تا در این نوشتار به‌طور مختصر به برخی ویژگی‌های ممتاز شخصیت سیاسی آن مرحوم بپردازیم:

۱- سیاستمدار صادق؛ برخلاف بسیاری از سیاسیون که در نگاهشان، هدف، وسیله را توجیه می‌کند، مرحوم مهدوی‌کنی هیچ‌گاه حاضر نبود برای پیروزی بر جناح رقیب و یا دفاع از حزب و گروه و جناح خود، صداقت و درستکاری را فدا کند. این در حالی بود که او مسئولیت‌های بزرگی در نظام برعهده داشت. امام خامنه‌ای که خود جزو پیشگامان و مبارزان انقلاب بوده و ایشان را به‌خوبی می‌شناسند، در پیام تسلیت درگذشت ایشان، اینچنین آورده‌اند: «(ایشان) همه‌جا و همه‌وقت در موضع یک عالم دینی و یک سیاستمدار صادق و یک انقلابی صریح ظاهر شد و هرگز ملاحظات شخصی و انگیزه جناحی و قبیله‌ای را به حیطه فعالیت‌های گسترده و اثرگذار خود راه نداد.»

۲- بصیر و آگاه و مدافع همیشگی نظام؛ یکی از ویژگی‌های برجسته آیت‌الله مهدوی کنی در ده‌ها سال مبارزات سیاسی‌اش، آگاهی و بصیرت وی در بزنگاه‌ها و بحران‌هایی بود که نظام را تهدید می‌کرد؛ بزنگاه‌ها و بحران‌هایی که بسیاری از خواص در آن، یا مردود شدند و یا تجدید! اما ایشان با سربلندی و بصیرت بالا از آن عبور کردند. در فتنه ۸۸ که سقوط برخی خواص را در پی داشت و همچنان نیز از بین برخی خواص بی‌بصیرت(!) تلفات می‌گیرد، باز ایشان بود که به دفاع از نظام و رهبری برخاست و نشان داد که صرف داشتن سابقه مبارزات انقلابی و خدمت در ارکان نظام به‌تنهایی کافی نیست، بلکه مهم این است که تا آخر با نظام و انقلاب باشی! البته این پیر انقلابی، ویژگی‌های برجسته دیگری نیز دارد که به دلیل ضیق جا، امکان پرداختن به تمام آن‌ها در این نوشتار نیست.

امیدواریم خداوند متعال روح آن مرحوم را با تمام بزرگان و صلحا محشور سازد. ان‌شاءالله

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا