گرفتار آمدن آمانو در دور باطل تکرار؟!

بصیر، وکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز گذشته گفت: ایران هنوز همه اقدامات شفاف‌ساز را انجام نداده است. وی که در نشست آژانس درباره پادمان هسته‌ای سخن می‌گفت، با اشاره به توافق اخیر ایران و آژانس افزود: «برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده، بسیار مهم است که ایران در یک چارچوب زمانی همه اقدامات اجرایی توافق شده براساس «چارچوب همکاری» را انجام دهد.» آمانو به بیان آنچه اشاره شد، اکتفا نکرد و این عبارت چماقی آژانس درباره ایران را تکرار کرد: «دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در جایگاهی نیست که بتواند تضمین معتبری درباره نبود فعالیت‌ها و یا مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران را فراهم کند.»

 آنچه که عملکرد آژانس را درباره ایران زیر سؤال می‌برد، دستاویز قرار گرفتن عبارت فوق در گزارش‌های آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. استفاده از عبارت فوق دو اشکال اساسی دارد: ۱- آژانس با به‌کارگیری این عبارت، عملاً فلسفه وجودی و جایگاه خودش را با چالش جدی مواجه می‌کند و آن را زیر سؤال می‌برد. اگر واقعاً آژانس به آنچه می‌گوید، اعتقاد دارد و با انگیزه سیاسی، آن را اظهار نمی‌کند، پس چه لزومی دارد سایر مباحث مربوط به ایران را پی بگیرد و مهم‌تر از آن، چه لزومی دارد ایران با آژانس همکاری کند و به پرسش‌های آن پاسخ دهد؟!

۲- همان‌طور که در عبارت آژانس آمده، که قادر به تضمین دادن به اعضای آژانس نیست، بیان این عبارت حاکی از آن است که آژانس برای اعلام پایان یافتن و رفع اختلافات با ایران هم نمی‌تواند به ایران تضمین دهد؛ بنابراین ایران با امید به چه نقطه اعتماد‌آور و پایان‌بخشی باید به همکاری با آژانس ادامه دهد؟!

به نظر می‌رسد آژانس به دلیل سرسپردگی به قدرت‌های استکباری، گرفتار مشکل ماهیتی شده که تا رفع این مشکل و کسب استقلال، نمی‌تواند به وظایف قانونی‌اش عمل کند و از روی ناچاری، بازی بی‌منطق و غیرعقلانی‌اش را که در حال تبدیل شدن به طنز تلخ است، ادامه می‌دهد!

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا