تروریست‌ها و تشکیل ارتش!

بصیر، احمد طعمه، رئیس گروه موسوم به ائتلاف مخالفان دولت سوریه، با اذعان به حمایت‌های مداوم مالی عربستان، قطر، ترکیه و امارات از این ائتلاف، اعلام کرد به‌زودی گروهکی موسوم به ارتش ملی سوریه با حمایت عربستان تشکیل و آموزش داده می‌شود. طعمه ضمن موافقت با طرح ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در خاک سوریه، ادعا کرد پس از ایجاد این منطقه، دولت موقت سوریه، این منطقه را اداره خواهد کرد. وی با مهم دانستن تشکیل گروهک جدید موسوم به ارتش ملی در منطقه حائل احتمالی فاش ساخت طرح این فکر تازه نیست؛ بلکه به خاطر پاره‌ای مشکلات مادی به تعویق افتاده بود که با وعده‌های قطر و عربستان، این مشکل برطرف شد.

حدود دو سال پیش «کنت پولاک» کارشناس ارشد امور سیاسی و نظامی امنیتی غرب آسیا و شمال آفریقا در مؤسسه بروکینگز، با ارائه پژوهشی درباره حوادث سوریه، برای پیروزی تروریست‌ها و سرنگونی حکومت سوریه به مقامات آمریکا چند پیشنهاد ارائه داده بود که یکی از این پیشنهادها، تشکیل ارتش برای تروریست‌ها بود. استناد پولاک در این پیشنهاد، جنگ بالکان بود.

وی با اشاره به حوادث خونین دو دهه پیش بالکان گفت ما زمانی توانستیم صرب‌ها را سرکوب کنیم که به معنای واقعی برای مخالفان، ارتش ایجاد کردیم. به‌‌نظر می‌رسد کشورهای حامی تروریست‌های سوریه که طمعه بی‌محابا از آن‌ها نام برد، به این نتیجه رسیده‌اند که با حفظ ساختار موجود و ادامه روند در جریان نه اینکه نمی‌توانند حکومت سوریه را سرنگون کنند که ظاهراً مناطق اشغالی را نیز از دست می‌دهند؛ از این رو به فکر تغییر اساسی در راهبرد و ساختار نظامی سیاسی هستند؛ یعنی هم قصد دارند ارتش ملی تأسیس کنند و هم دولت موقت تشکیل دهند.

آن‌ها پیش‌تر در تشکیل دولت موقت ناکام ماندند؛ زیرا اختلافات فاحش مانع شد. درباره تشکیل ارتش هم‌ افزون بر پیچیده بودن سازوکارها، زمان طولانی نیز لازم است و مانع بزرگی به‌نام منطقه حائل هم وجود دارد. بر فرض رفع تمام مشکلات و پا گرفتن آنچه که تروریست‌ها دنبال می‌کنند، مشخص نیست ارتشی که کارایی چریکی خود را از دست داده و در چارچوب امور مربوط به ارتش نیز نوپا است، چگونه می‌تواند با ارتش باتجربه سوریه بجنگد و موفق شود. چه‌بسا این تحولات به عصیان داعش و درهم‌ریختگی وضعیت داخلی تروریست‌های سوریه مربوط باشد؟!

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا