آمار/از هت‌تریک ایمون‌زاید تا دیدار حمیدها

بصیر،  پرسپولیس و راه آهن امروز از ساعت ۱۶:۴۰ در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی برای چهل و چهارمین بار در تاریخ تاسیس باشگاه‌هایشان برابر یکدیگر قرار می گیرند. این در شرایطی است که قرمزها در این دیدار به دنبال ثبت بیست و دومین برد خود مقابل حریف هستند و لوکوموتیورانان برای رسیدن به پیروزی نهم پای به میدان می گذارند.

پرسپولیس نخستین بازی خود در جام حذفی را با شکست دادن نماینده بوشهر-کارگر بنه گز- پشت سر گذاشت تا فردا به مصاف راه آهنی برود که پاس همدان را حذف کرده است.
بی تردید تقابل دو پیشکسوت پرسپولیس یعنی درخشان و استیلی روی نیمکت هدایت دو تیم به خودی خود بر جذابیت های این دیدار خواهد افزود. دیداری که از سال ۱۳۴۷ تا کنون بارها و بارها در مسابقات لیگ و جام حذفی تکرار شده است.

۴۳ بازی و ۹۸ گل

پرسپولیس و راه آهن، تاکنون در مقاطع مختلف با یکدیگر دیدار داشته اند که معمولا رنگ پیراهن تیم پیروز، قرمز بوده است. این دو تیم در جریان ۴۳ دیدار رو در روی خود ۹۸ گل وارد دروازه یکدیگر کرده اند که در نوع خود رقم جالب توجهی است. در این بین سهم پرسپولیسی ها در به راه انداختن این جشنواره گل عدد۶۷ بوده و سهم راه آهن ۳۱٫

پرسپولیس ۸ راه آهن ۴

راه آهن از ابتدای پنجمین دوره لیگ برتر وارد این رقابت‌ها شد تا امروز سابقه تقابل این دو تیم در تاریخ ادوار لیگ برتر به عدد ۱۹ برسد.  البته در این میان پرسپولیس ۸ مرتبه لوکوموتیو حریف را از ریل خارج کرده و راه آهن موفق شده ۴ مرتبه ارتش سرخ را مغلوب توانایی های خود کند.

۸ سال و ۱۰ ماه و ۱۰ روز قبل

این دو تیم نخستین بار ۲۴ آذرماه سال ۸۴ -ایستگاه چهاردهم لیگ پنجم- تقابل در لیگ برتر را تجربه کردند که البته حاصل تلاششان تساوی بدون گل بود. جالب اینکه در بازی برگشت هم گل دقیقه ۳۲ هادی اصغری، مهاجم راه آهن با ضربه پنالتی علی انصاریان(۶۷) پرپر شد تا بازی دوم دو تیم هم برنده نداشته باشد.

اولین لبخند قرمز نبود

قابل تامل اینکه نخستین بار این راه آهن بود که در لیگ برتر پرسپولیس را با شکست روبرو کرد. لوکوموتیورانان جمعه ۸ دی ماه ۸۵ با گل‌های حقی و اصغری پرسپولیس را که با احسان خرسندی به گل رسیده بود شکست دادند آن هم در شرایطی که مدافع قرمزها شیث رضایی اخراج شده بود. این شکست ۷ سال و ۹ ماه و ۲۶ روز قبل در کارنامه پرسپولیس رقم خورد.

اولین برد پرسپولیس با گل هافبک استقلال

پرسپولیس اولین پیروزی اش در لیگ برتر را جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ برابر راه آهن جشن گرفت. آن روز نیکبخت واحدی خیلی زود پرسپولیس را به گل رساند(۴) اما مهدی تارتار گل مساوی بازی را به ثمر رساند(۲۱). با این حال کسی که در دقیقه ۸۵ سند پیروزی پرسپولیس را امضا کرد، پژمان نوری بود، یعنی هافبک استقلالی ها در دو فصل اخیر.

اخراجی پشت اخراجی

ذکر این نکته هم قابل توجه است که بازی‌های این دو تیم در یک مقطع زمانی نه چندان طولانی پربرخورد بود و نسبتا جنجالی. در لیگ پنجم بازی هفته ۲۹ دو تیم یک یک شد درحالی که محرم حبیبی از راه آهن اخراج شد. در لیگ ششم این مرتبه نوبت تلفات پرسپولیسی ها بود. در بازی هفته چهاردهم دو تیم که منجر به پیروزی ۲-۱ راه آهن شد شیث رضایی از جمع قرمز ها با کارت قرمز داور مسابقه روبرو شد. جالب این‌که این دور تسلسل در بازی بعدی ادامه پیدا کرد. این مرتبه محمد وحید ورنکش از راه آهن –در بازی برگشت لیگ ششم-اخراج شد تا پرسپولیس ۲-۱ برنده بازی شود. در لیگ هفتم باز هم راه آهن اخراجی داد تا از این حیث گوی سبقت را ازرقیب برباید.
دربازی هفته بیست ودوم راه آهن با گلهای میثم بائو و احمد تقوی پرسپولیس را برد که با نیکبخت یکی از گل‌های رقیب را پاسخ داده بود؛ با این حال گئورگ کاسپاروف دروازه بان ارمنستانی حرف چهارمین اخراجی تاریخ دیدارهای دو تیم در لیگ برتر نام گرفت.

پس از آن بازی‌های دو تیم اخراجی نداشت تا دیدار برگشتشان در لیگ دهم؛ در این مسابقه که با پیروزی ۲-۳ پرسپولیس به اتمام رسید باز هم لوکومتیورانان دروازه بانشان را از دست دادند. البته این بار حسن رودباریان با تجربه با کارت قرمز روبرو شد تا تعداد اخراجی های بازی‌های راه آهن و پرسپولیس و راه آهن در لیگ برتر به عدد ۵ برسد.

راه آهن پیروز بازی ۷ گله

پرگل ترین بازی دو تیم یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ برگزارشد. دیدار برگشت دو تیم در نیم فصل دوم لیگ یازدهم از چند جهت جالب توجه بود؛ اول اینکه ایمون زاید گلزن افسانه ای پرسپولیسی ها در این دیدار هم مثل داربی ۷۴ پایتخت هت تریک کرد. از سوی دیگر بهادر عبدی که سابقه پوشیدن پیراهن پرسپولیس را داشت با زدن سه گل مثل زاید عملکردی فوق العاده داشت. زننده گل هفتم این دیدار هم حسین کاظمی بود.
درآن دیدار تماشایی، دو مدافع و هافبک فعلی پرسپولیس، محمدرضا خانزاده و مهرداد کفشگری برای راه آهن بازی می کردند.

دیدار حمیدها بعد از ۱ ماه و ۶ روز
از هت تریک زاید تا دیدار حمیدها +آمارراه آهن و پرسپولیس آخرین بار ۲۷ شهریورماه امثال در ایستگاه نهم لیگ برتر مقابل یکدیگر صف آرایی کردند که نتیجه نهایی پیروزی ۲-۱ پرسپولیس بود. در نبرد تفکرات حمیدها(درخشان و استیلی)پرسپولیس با گلهای محمدرضاعباس زاده و محمد نوری خیلی زود از رقیب پیش افتاد تا گل دقیقه ۸۵ مجتبی شیری تنها عاملی باشد برای کاهش ناراحتی لوکوموتیورانان در قبول این شکست

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا