نیاز به احداث ۱۶۲ کتابخانه عمومی جدید و ۱۰ میلیون جلد کتاب در استان مازندران

بصیر، عبدالحسین باقری لاجیمی در این نشست با بیان اینکه رتبه مازندران به لحاظ زیربنای کتابخانه ای در جایگاه دهم کشور است، اظهار داشت: برای رسیدن به افق چشم انداز توسعه در استان، به ازای هر یکصد نفر ۴ مترمربع فضای کتابخانه ای نیاز است که هم اکنون این رقم کمتر از ۲ مترمربع است.

 

وی با اشاره به وجود ۷۱ کتابخانه عمومی، ۶۰ پروژه در دست احداث و یک میلیون و پانصد هزار جلد کتاب در کتابخانه های استان، گفت: برای جبران کاستی ها و رسیدن به شاخص های افق ۱۴۰۴ نیازمند همکاری و همیاری بیش از پیش خیران کتابخانه ساز در استان هستیم.

 

باقری تشکیل انجمن خیران کتابخانه ساز را در راستای کمک به توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقاء مطالعه مفید در استان برشمرد و گفت: خیران می توانند با مشارکت خود در ساخت و ساز کتابخانه ها، ساماندهی منابع و تجهیز امکانات، به ارتقاء کمی و کیفی کتابخانه های عمومی و به تبع آن به فرهنگ استان کمک شایانی نمایند.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان همچنین از تشکیل ۲۳ انجمن خیران کتابخانه ساز در استان و ۲۲ شهرستان خبر داد.

وی خیران را حامیان و بازوان اصلی کتابخانه های عمومی نامید و گفت: جشنواره خیران کتابخانه ساز استان در روز ۱۴ اسفند سالجاری همزمان با روز احسان و نیکوکاری با مشارکت خیران برگزار خواهد شد.

در ادامه مهندس جعفر واثقی مدیرعامل انجمن خیران کتابخانه ساز مازندران، توفیق و معامله با خداوند را از ویژگی های بارز خیران در راه توسعه و رشد استان و کشور عنوان نمود و گفت: بسیاری از افرادی که در کتابخانه سازی دست به کار خیر زده اند، تمکن مالی نداشته اند و احساس تکلیف، آنها را به این عرصه کشانده است.

وی کتابخانه سازی را مسیری برای اصلاح ناهنجاری های اجتماعی برشمرد و اذعان نمود: در دو سال گذشته بیش از ۸ میلیارد تومان ارزش کمک های مردمی به کتابخانه های عمومی بوده است که در کنار کمک های نقدی، می توان به اهدای ۱۵ هزار متر مربع زمین و ۳۵ هزار جلد کتاب اشاره کرد.

در ادامه، دیگر خیران حاضر در جلسه نیز به ارائه دیدگاه های خود پرداختند و خواستار توجه بیشتر دولت و مسئولین استانی به حوزه فرهنگ و به خصوص کتاب، کتابخوانی و کتابخانه های عمومی شدند.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا