اوباما: تحریم‌های جدید علیه ایران آمریکا را منزوی می‌کند

بصیر، مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ یکی از محورهای گفتگوی رهبران کنگره و اوباما در روز گذشته (سه‌شنبه) بود. در دیداری که در کاخ سفید برگزار شد، اوباما و رهبران کنگره از هر دو حزب درباره حوزه‌های احتمالی مشترک در موضوعاتی چون قانونگذاری سایبری، تجارت آزاد، اصلاحات مالیاتی، پروژه‌های زیر ساختی و قوانین مهاجرتی سخن گفتند.


در نشست کاخ سفید و نمایندگان کنگره جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان، میچ مک‌کانل، رهبر جدید اکثریت سنا، و دیگر اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه به همراه دموکرات‌های ارشد کنگره چون نانسی پلوسی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، حضور داشتند. هری رید، رهبر اقلیت سنا در این دیدار حاضر نبود.

در نشست اوباما و نمایندگان ارشد کنگره که بیشتر بر موضوعات داخلی متمرکز بود، مذاکرات هسته‌ای ایران نیز مطرح گشت. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد اوباما موضوع گفتگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران را نیز با رهبران کنگره مورد بحث قرار داد. وی همچنین “مخالفت قوی خود با تحریم‌های دیگر” علیه ایران “که می‌تواند مذاکرات را از مسیر خود خارج کرده و آمریکا را در ائتلاف بین‌‌المللی‌مان منزوی سازد” اعلام کرد.

روز گذشته، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز در کنفرانس خبری روزانه خود بار دیگر بر وتوی هر گونه قانون تحریم‌های ایران توسط اوباما تأکید کرد: “قانون تحریم‌ها که تصویب شده و با امضای رئیس‌جمهور به قانون تبدیل شود – قبلا گفته‌ایم رئیس‌جمهور این کار را نخواهد کرد – از نظر ایرانی‌ها، بقیه جهانیان و ما به معنای نقض برنامه مشترک اقدام خواهد بود.”

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، نیز پیشتر اعلام کرد که همچنان فرصت معقولی برای دستیابی به توافق با ایران وجود داشته و تحریم‌ها علیه ایران در زمان کنونی باعث انزوای آمریکا خواهد شد.

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ از امروز (چهارشنبه) در ژنو و با دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا آغاز خواهد شد. طی روزهای بعدی دیدار‌های دو و چند جانبه بین دیپلمات‌ها در دستور کار خواهد بود و در روز ۲۸ دی نشست جامع بین ایران و گروه ۱+۵ برگزار خواهد شد.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا