فناوری‌هایی که زیست‌فناوری را دگرگون ساخته‌اند

بصیر، ،زیست شناسی و فناوری طی همکاری سریع با یکدیگر پیشرفت می کنند و دستاوردهایی در زمینه های مختلف از پزشکی و علوم اعصاب تا رایانش را شکل داده اند. در همین راستا، دانشمندان و آینده‌نگران چگونگی هموار ساختن مسیر جاودانگی دیجیتال توسط زیست‌فناوری را مد نظر قرار داده اند. در ادامه برخی فناوری های جالب توجه که بشریت را به یکتایی فنی، نقطه ای که فناوری از قوه ادراک انسان پیشی خواهد گرفت و “هوش برتر” ظهور خواهد کرد، نزدیک‌تر کرده اند را معرفی می کنیم.

ربات های انسان‌نما

فناوری‌هایی که زیست‌فناوری را دگرگون ساخته‌اند

از فیلم “۲۰۰۱: ادیسه فضایی” تا “نابودگر”، ربات ها دیر زمانی است که در تخیلات مردم حضور دارند. اما با معرفی ربات های انسان‌نما تخیل به تدریج وارد مرزهای واقعیت شده است. در حال حاضر، ربات های انسان‌نما به طور کامل نمی توانند از انسان پیشی بگیرند اما پیشرفت سریع فناوری و معرفی ربات های پیشرفته‌تر می تواند در آینده ای نه چندان دور همه چیز را تغییر دهد. ربات های انسان‌نمای آینده ممکن است ترکیبی یکپارچه با گوشت و خون انسان ها باشند و به فعالیت هایی مانند مراقبت از کودکان یا سالمندان، آشپزی و غیره بپردازند.

رابط های مغز-رایانه

فناوری‌هایی که زیست‌فناوری را دگرگون ساخته‌اند

رابط های مغز-رایانه طی سالیان اخیر به طور قابل توجهی پیشرفت کرده اند. برخی رابط های مغز-رایانه بازگرداندن توانایی حرکت به افرادی که در نتیجه آسیب نخاعی، سکته یا بیماری مغز فلج شده اند را هدف گذاری کرده اند. نمونه های دیگر بازگرداندن حواس مانند بینایی و شنوایی را هدف گذاری کرده اند. پژوهشگران حتی رابط های مغز-رایانه را برای بازگرداندن حافظه توسعه داده اند. ایمپلنت های رابط های مغز-رایانه می توانند سیگنال های الکتریکی که نشان دهنده حرکاتی ویژه هستند را ضبط کنند. یک رایانه سیگنال ها را رمزگشایی کرده و از آنها برای کنترل یک نشانه‌گر رایانه ای یا اندام مصنوعی استفاده می کند.

اندام مصنوعی

فناوری‌هایی که زیست‌فناوری را دگرگون ساخته‌اند

امروزه اندام های مصنوعی نمونه هایی به طور قابل توجه پیشرفته هستند. به لطف رابط های مغز-رایانه برخی اندام های مصنوعی به صورت مستقیم توسط مغز انسان کنترل می شوند. چالش بعدی برای دانشمندان ارائه بازخورد حسی از اندام های مصنوعی محسوب می شود.

اپتوژنتیک

فناوری‌هایی که زیست‌فناوری را دگرگون ساخته‌اند

اپتوژنتیک تکنیکی را برای کنترل فعالیت نورون های منفرد توسعه داده است. سیگنال های نورون با اتم های باردار یا یون ها از طریق کانال هایی در غشاهای سلولی تحریک می شوند. برخی جلبک ها و یا ارگانیزم های دیگر دارای پروتئین های حساس به نور هستند. با استفاده از روش های ژن درمانی دانشمندان می توانند این ژن ها را به نورون های حیوان تزریق کرده و موجب روشن و خاموش شدن سلول ها در واکنش به نور شوند. با استفاده از اپتوژنتیک، پژوهشگران می توانند از مرزهای مشاهده فعالیت مغز فراتر رفته و در آن دستکاری کنند. به عنوان مثال، با روشن کردن نورون های بویایی، دانشمندان می توانند استشمام نور را موجب شوند. به بیان دیگر، نورون های که به طور عادی با بو فعال می شوند اکنون به سیگنال های نور واکنش می دهند.

رایانه مولکولی

فناوری‌هایی که زیست‌فناوری را دگرگون ساخته‌اند

رایانه های آینده ممکن است به جای سیلیکون از DNA ساخته شوند. رایانه های DNA بسیار بهتر از نمونه های سنتی خواهند بود. DNA مولکولی غنی از اطلاعات است و می تواند برای رایانش در روش های گوناگون استفاده شود. تراشه های رایانه با استفاده از دروازه های منطقی که توابع ریاضی را انجام می دهند، ساخته شده اند. به طور مشابه، این دروازه ها می توانند ازDNA ساخته شوند و برای اجرای محاسبات در داخل سلول ها به هم متصل شوند.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا