همکاری مشترک ایران و آذربایجان در پرتاب ماهواره

بصیر، محمود واعظی وزیر ارتباطات کشورمان امروز سه شنبه با عباس اف وزیر ارتباطات و رادیو و تلویزیون جمهوری آذربایجان که برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها به تهران سفر کرده است، دیدار و گفتگو کرد.

وزیر ارتباطات ایران با اشاره به روابط خوب دو کشور ایران و آذربایجان، گفت: بر اساس گسترش همکاری ها و روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور، روسای جمهور ایران و آذربایجان در سال گذشته ۵ بار با یکدیگر دیدار داشتند و تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور ثمره این همکاری ها است.

واعظی با بیان اینکه همکاری‌های پستی، مخابراتی، فناوری اطلاعات، زیرساخت و فضا از جمله گزینه های همکاری دو کشور ایران و آذربایجان خواهد بود، گفت: در راستای سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان دو سند همکاری در زمینه مخابرات و فناوری اطلاعات و همکاری های پستی بین دو کشور به امضا رسید که جلسه امروز مروری بر پیشرفت کارها در زمینه این اسناد همکاری است.

وی گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته، توافق شد هیاتی از کشور آذربایجان به همراه بخش خصوصی این کشور به تهران سفر داشته باشند تا تسهیلاتی برای موافقتنامه تجارت ترجیحی در تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری اجرایی شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به توافق دیگری که با وزیر ارتباطات جمهوری آذربایجان داشت، گفت: مقرر شد کمیسیون مشترک سه جانبه میان سه کشور ایران آذربایجان و ترکیه تشکیل شود و برای گسترش روابط ارتباطی سه کشور، پایان اسفندماه جلسه ای به این منظور در تهران برگزار شود.

وزیر ارتباطات از افزایش ظرفیت خط ترانزیت ارتباطی ایران اروپا خبر داد و گفت: این خط ترانزیت از فرانکفورت، آذربایجان و ایران رد شده و منطقه اروپا و قفقاز را به آسیا متصل می کند. در این زمینه ایران و آذربایجان همکاری های مشترکی در جهت افزایش کانال های ارتباطی خواهند داشت.

وی گفت: هم اکنون ظرفیت این خط ترانزیتی ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه است که تا ۴ ماه آینده به ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش می یابد و امیدواریم تا پایان سال ۹۴ ظرفیت این خط ارتباطی به ۳ هزار گیگابیت بر ثانیه برسد.

وزیر ارتباطات با اشاره به همکاری های ایران و آذربایجان در حوزه ماهواره و فضا گفت: ماهواره مشترک جمهوری آذربایجان با همکاری با یک شرکت اروپایی به فضا پرتاب شده است و هم اکنون نیز این کشور در حال ساخت ماهواره دیگری است که می توانیم در این زمینه همکاری های خوبی را با این کشور داشته باشیم.

در این نشست، عباس اف وزیر ارتباطات جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به محور مذاکرات در حوزه اینترنت و فضا اظهار امیدواری کرد که همکاری های دو کشور در این حوزه ها افزایش یابد.

وی قدم های اولیه در زمینه اینترنت ترانزیتی را از جمله اهداف مذاکرات سه جانبه ای عنوان کرد که قرار است میان سه کشور ایران، ترکیه و آذربایجان انجام شود.

عباس اف گفت: تجارت آزاد در این حوزه می تواند بازار هر سه کشور را تقویت کند.

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با ایران در زمینه همکاری های فضایی، گفت: آذربایجان تاکنون ۲ ماهواره به فضا پرتاب کرده و قرار است سومین ماهواره خود را در سال ۲۰۱۷ به فضا بفرستد که در این زمینه قصد همکاری با ایران را خواهد داشت.

وزیر ارتباطات آذربایجان افزود: در خصوص گسترش پهنای باند اینترنت و نیز افزایش امکانات برای ترانزیت ارتباطی نیز با ایران صحبت هایی شده و امیدوار به گسترش این همکاری ها هستیم.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا