طبیعت را با زباله خراب نکنیم/ زباله؛ فرهنگ جامعه را زیر سوال می‌برد

بصیر، فصل بهار با همه زیبایی‌هایش در راه است و طبیعت بار دیگر ردای سبزش را بر تن می‌کند وزیبایی‌اش را به رخ می‌کشد و چه زیبا است رقص گل‌های وحشی در صحراها و آواز چکاوک و قمری در آسمان آبی بیکران، انسان را به وجد و شعف می‎آورد و به خالق این دنیا احسنت باید گفت.

بهار فصل نو شدن و تازه شدن است، فصلی که کینه معنا ندارد، غم‌ها خود را به شادی می‌سپارند و دل‌ها چون طبیعت از عشق لبریز می‌شود، دل‌ها را تازه مي‌كند و زندگی را جور دیگر، طبیعت سبز به انسان جانی تازه و سرزندگی می‌بخشد و انسان را از دغدغه‌های روزمره زندگی به آرامشی سرشار از حس بودن و تازه شدن می‌دهد.

جنگل و رود و چشمه سارها و کوه‌ها و دریاهای این مرز و بوم هریک سخنی با انسان دارند، دست نقاش هنرمند طبیعت را در این فصل تازه شدن رنگ‎آمیزی کرده و رنگین کمانی از سرمستی و شور می‌آفریند.

در فصل بهار، همراه با جوان شدن طبیعت و با جوانه زدن گل‌ها و شکوفه‌ها مردم هم همراه با طبیعت، جوان شدن و زیبا شدن دشت و دمن را جشن می‌گیرند و به دل طبیعت می‌روند تا دمی از زندگی ماشینی و دغدغه‌های روزمره زندگی رها شوند تا سال جدید را پرانرژی شروع کنند .

همه ساله با آمدن فصل بهار و عید نوروز مازندران شاهد مسافران زیادی از نقاط مختلف ایران و جهان می‌باشد، مسافران بومی وغیر بومی که طبیعت سبز شمال را برای تفرج و استراحت‌شان انتخاب کرده و می‎‌کنند، همه ما در زیبا ماندن و سالم ماندن طبیعت مسئولیم و باید مراقب طبیعت زیبای خدادادی باشیم تا این میراث را که سهم آیندگان نیز هست را در اختیار نسل آینده بگذاریم.

با آگاه سازی و با مدیریت سازنده و فرهنگ سازی می‌شود طبیعت را هم‌چنان پاک وسالم و دست نخورده داشته باشیم.

هرساله شاهد زباله‌های فراوان در دل طبیعت در جنگل، کوه و دریا و حتی متاسفانه در حاشیه جاده‌ها هستیم که نمای بد و زشتی را به این طبیعت زیبا داده و می‌دهد، اگر هر خانواده‌ای وهر فردی شهر و طبیعت را خانه خود بداند و بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کند شاهد این همه بی‌مهری به طبیعت نخواهیم بود و متاسفانه حاشیه جاده‌ها در مسیر راه مسافران عزیزی است که همه ساله از نقاط مختلف جهان به این مناطق شمالی می‌آیند.

توریست و گردشگربرای هر کشوری حائز اهمیت بوده و یکی از قطب‌های اقتصادی آن کشور محسوب می‌شود، اگر به حاشیه جاده‌ها و زیبایی هایش توجه نکنیم از گردشگرو توریست کاسته خواهد شد به همین دلیل باید به حاشیه جاده‌ها و طبیعت اهمیت بدهیم و با آگاه سازی و فرهنگ‌سازی طبیعت‌مان را عاری از هر گونه زباله و زشتی کنیم.

تفرجگاهامان باید از سطل زباله‌هایی که هریک مخصوص به زباله خاصی باشند اختصاص دهیم، کودکان‌مان را با طبیعت و زیبایی‌هایش و اهمیت توریست و گردشگر آشنا کنیم، همه ما باید طبیعت را خانه دوم خود بدانیم و به استناد اینکه شهر ما خانه ما است اکتفا نکنیم بلکه باید به صورت فرهنگ در بین همه اقشار جامعه جا بی‌افتد.

امروزه خطر الودگی محیط زیست از تجاوز به جنگل‌های شمال و منابع ملی بیشتر شده است و جنگلی که تا دیروز آماج حملات قاچاق‌چیان چوب بود امروز گرفتار انبوهی از انباشت‌های زباله شده است.

متاسفانه نگاه مردم و مدیران شهری به جنگل و طبیعت و رودخانه‌ها این‌گونه ا ست که جنگل و دامن طبیعت، محلی برای دفع زباله و رودخانه‌های محلی برای دفع فاضلاب است.

بهترین راهکار برای برون رفت از معظل زباله در شهرها و روستاها ساخت کارخانه کمپوست و کار فرهنگی و ایجاد انگیزه در شهروندان برای تولید حداقل زباله در خانه، تفکیک و استفاده بهینه و تبدیل این تهدید به فرصت است که این امر با ترویخ فرهنگ عمومی در جامعه تحقق می‌یابد.

زباله‌ها نه تنها تازگی و شادابی را از طبیعت می‌گیرند بلکه سرزندگی و حس زندگی را از موجودات زنده به‌خصوص انسان می‌گیرد که اگر طبیعتی وجود نداشته باشد انسان امروزی با تمام مشکلات و دغدغه‌هایی که دارد کجا روحش را صیقل دهد و جانی تازه کند و کجا بهتر از دامان سبزطبیعت می‌تواند این آرامش را پیدا کرد.

زباله‌ها نه تنها چهره شهر و حاشیه جاده را کریه و زشت می‌کند بلکه نما و فرهنگ آن شهر و منطقه را زیر سوال خواهد برد.

مسولین شهری و مردم باید با همکاری هم به پاکیزگی حاشیه جاده‌ها اهمیت دهند و زباله‌ها را از این محل‌ها جمع‌آوری کنند تا مسافرین و گردشگران بتوانند با آرامش و با رقبت بیشتری به این مناطق سفر کنند و برای جذب توریست و گردشگر هرکاری که به زیبایی شهر و حاشیه جاده‌ها کمک می‌کند باید انجام داد.

قدر طبیعت سبز شمال را بدانیم و از جنگل سرسبزش که نشانه آرامش و دریایش که نشانه دل دریایی مردمان شمال است و طبیعت زیبایش که نشانه چهره همیشه خندان مردم این سرزمین بوده را بدانیم.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا