ی بی از ظهور تا سقوط

بصیر،

نتانیاهو در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۹ در حالیکه حزب لیکود تنها ۲۷ کرسی از ۱۲۰ کرسی این پارلمان را کسب کرده بود، از سوی شیمون پرز، رییس وقت رژیم صهیونیستی مامور تشکیل کابینۀ شد.
بنا بر این گزارش، نتانیاهو در این انتخابات، کار سختی در پیش رو دارد. علاوه بر احزاب میانه رو و چپ گرای صهیونیستی ، فهرست مشترکی که احزاب عرب رژیم صهیونیستی برای این انتخابات معرفی کرده اند، می تواند به چالشی برای وی تبدیل شود.وی در کارزار خود برای انتخابات پارلمانی ، امنیت صهیونیستی ها را شعار خود قرار داده و پروندۀ اتمی ایران نیز بخش مهمی از تبلیغات وی را تشکیل می دهد.
نتانیاهو برای ریاست کابینه آینده، نیاز به کسب اکثریت آرا در این انتخابات را دارد تا بتواند بدون نیاز به ائتلاف با دیگر احزاب، یک کابینه یکدست تشکیل بدهد.

برای رسیدن به این هدف، همانطور که خود در تمام دیدارهای عمومی اش تکرار می کند، به آرا نیاز دارد. با اینحال در روزهای اخیر، تظاهرات متعددی که در سرزمین های اشغالی علیه سیاست های داخلی وی برگزار شد، از چشم انداز خوبی برای حزب لیکود خبر نمی دهد.

رقبای بنیامین نتانیاهو از جمله اسحاق هرزوق، رهبر حزب اتحاد کارگران یا تزیپی لیونی، رئیس حزب جنبش نیز بر همین مساله یعنی مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی و به ویژه اقتصادی تکیه می کنند. افزایش بهای کالا، خدمات درمانی و بویژه مسکن در سرزمین های اشغالی به نارضایتی ها افزوده و موجب کاهش محبوبیت نتانیاهو شده است؛ محبوبیتی که وی برای به دست آوردن آن راهی طولانی طی کرده بود.
نتانیاهو بخشی از این محبوبیت در میان صهیونیست ها را به خروج از کابینه آریل شارون در اعتراض به تخلیه صهیونیست ها از ۱۰ شهرک ساخته شده در غزه مدیون است. همین مانور سیاسی موجب شد که در سال ۲۰۰۲ از سوی شیمون پرز برای تشکیل کابینه انتخاب شود.

نتانیاهو در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۹، در حالیکه حزب لیکود تنها ۲۷ کرسی از ۱۲۰ کرسی این پارلمان را کسب کرده بود، از سوی شیمون پرز، رئیس وقت رژیم صهیونیستی مامور تشکیل کابینۀ شد. این انتخابات آغاز اختلاف میان بنیامین نتانیاهو و تزیپی لیونی، رهبر حزب لیکود شد که توانسته بود ۲۸ کرسی از پارلمان را از آن خود کند. پس از این انتخابات، حزب لیکود اعلام کرد با نزدیکی به احزاب چپ مانند اتحاد کارگران، رهبری اپوزیسیون کابینه بنیامین نتانیاهو را بعهده گرفت.

لیونی

دولت ائتلافی راست وی با ۶۹ رای اعتماد در مقابل ۴۵ رای منفی در کنست از روز سی و یکم مارس ۲۰۰۹ کار خود را آغاز کرد. این دور از نخست وزیری وی با دور جدیدی از مذاکرات با فلسطینی ها همراه بود. اگرچه این مذاکرات بارها به دلیل عدم پذیرش شرایط از سوی دو طرف موفق نبوده اما برای نخستین بار بود که نتانیاهو در جریان این مذاکرات، از تشکیل دو کشور مستقل سخن گفت.

وی در سخنانی در چهاردهم ژوئن ۲۰۰۹ گفت که اگر به ما ضمانت های لازم برای خلع سلاح فلسطینی ها داده شود و همچنین به توافق هایی برای امنیت رژیم صهیونیستی دست یابیم، و اگر فلسطینی ها رژیم اشغالگر قدس را بعنوان یک ‘کشور یهودی’ به رسمیت بشناسند، ما هم آماده هستیم در کنار کشور فلسطین غیرمسلح به یک توافق صلح واقعی دست یابیم.

بنیامین نتانیاهو به رغم این سخنان و مخالفت متحدان خود یعنی کشورهای غربی و در راس آن ها آمریکا، بارها توافقات صلح با دولت خودگردان فلسطین را زیر پا گذاشته است. این رفتارها موجب نارضایتی رهبران غربی از جمله باراک اوباما شد که اوج آن در جریان مربوط به سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگرۀ آمریکا بروز کرد.

رئیس جمهوری آمریکا که مخالفت خود با این سخنرانی را اعلام کرده بود، برای اعلام این نارضایتی حتی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار هم نکرد.

مخالفت اوباما
این گزارش تصریح می کند، حیف و میل اموال و بودجۀ دولتی توسط سارا، همسر او که در آستانۀ انتخابات در رسانه های رژیم صهیونیستی بارها مطرح شده است، نیز دلیل دیگری بر نارضایتی از وی است.

منتقدان نتانیاهو به این مساله عنوان “باتل گیت” داده اند و در نظرسنجی ها نیز یکی از دلایل کاهش محبوبیت وی عنوان شده است. جوانان بیکار از مهمترین مخالفان بنیامین نتانیاهو هستند.

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار نیز اعلام کرد در  انتخابات پارلمانی پیش رو ا اتحادیه صهیونیست متحد  حزب کار و حزب میانه رو در راس قرار دارد.

اسحاق هرتزوگ نامزد حزب اتحادیه صهیونیست اصلی ترین رقیب  بی بی  محسوب می شود. وی در مورد تغییرات در رژیم صهیونیستی  گفت ما در مورد تغییرات کار و از آن حمایت خواهیم کرد. این راه طولانی است اما امیدواریم در آن پیروز شویم.

هرتزوک

بنیامین نتانیاهو در روزهای آینده قصد دارد عملیات رسانه ای خود را دنبال کند. هدف وی مقابله با پیشرفت رقبایش در نظرسنجی هاست.

این درحالی است که اسحاق هررتزوگ به طور رسمی از سوی شیمون پرز  حمایت می شود.

نظر سنجی ها نشان می دهد  بی بی احتمالا به سوی شکست پیش می رود.
 

 

 

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا