عکس/ دیدار هسته‎ای سه کشور اروپایی

بصیر،سران سه کشور اروپایی عضو گروه موسوم به ۱+۵، برای بحث در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران، در نشستی به میزبانی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شرکت کردند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه این دیدار با حضور آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس و فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه و در حاشیه نشست سران اتحادیه اروپا در شهر بروکسل بلژیک صورت گرفت.

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۶ کشور از روز یکشنبه در شهر لوزان سوئیس با حضور وزیران خارجه ایران و آمریکا آغاز شده و انتظار می‌رود تا روز شنبه نیز ادامه داشته باشد.

امروز روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داد که اختلاف بر سر نحوه و زمانبندی لغو تحریم‌های ایران به یکی از اصلی‌ترین موانع حصول توافق هسته‌ای منجر شده است.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، دیپلمات‌ها می‌گویند مذاکره‌کننده‌های ایرانی در این دور از گفت‌وگوها موضع خود را مبنی بر اینکه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران باید در ابتدای روند لغو تحریم‌ها، برداشته شود، سخت‌تر کرده‌اند.

این در حالی است که آمریکا و متحدان اروپایی این کشور می‌گویند تحریم‌های سازمان ملل باید طی یک دوره زمانی چند ساله به مرور تعلیق یا لغو شوند. بنا بر این گزارش، این کشورها می‌گویند تحریم‌های سازمان ملل باید تنها در صورتی لغو شود که سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد سابقه برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داده شوند.

در حالی که پیش از این گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال تفاهم بر سر چارچوب توافق هسته‌ای مطرح شده بود، یکی از مذاکره‌کنندگان اروپایی شب گذشته این مسئله را کرد و گفت طرفین هنوز به توافق نزدیک نیستند.

این مقام اروپایی که به شرط عدم افشای نام در جمع خبرنگاران حاضر در شهر لوزان، محل برگزاری دور تازه مذاکرات هسته‌ای، صحبت می‌کرد، با انتقاد از ایران به دلیل خودداری از امتیازدهی، گفت: «بر خلاف آنکه ایرانی‌ها می‌گویند ۹۰درصد کار توافق انجام گرفته، این درست نیست. به توافق نزدیک نیستیم.»

به نوشته خبرگزاری رویترز، وی افزود: «ما کاملا (با توافق) فاصله داریم. مسائل بسیار مانده که باید حل شوند. ایرانی‌ها باید امتیازات واقعی بدهند.»

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا