لنزهایی با تلسکوپ داخلی!

بصیر، دانشمندان سوئدی موفق به ابداع لنزهایی شدند که قابلیت بزرگنمایی دارد. در این لنزها یک تلسکوپ داخلی به کار رفته که با پلک زدن شخص، تصویر مشاهده شده تا ۳ برابر بزرگ می شود و به حالت معمولی باز می گردد. این لنز برای افراد با ضعف در بینایی ساخته شده است.

دانشمندان امیدوارند بتوانند از این لنزها برای افراد مسن مبتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا یا AMD (سومین علت شایع کوری در افراد مسن) استفاده کنند. AMD باعث از دست دادن دید مرکزی به دلیل آسیت تدریجی به شبکیه می شود و گفته شده که گزینه های معدودی برای بهبود یا درمان آن وجود دارد.
نکته اصلی و قابل توجه در این لنزها وجود دو آینه بسیار کوچک است که قابلیت تغییر دید به بزرگ یا حالت عادی با چشمک زدن دارد. با تمام این توصیفات نمی توان این تکنولوژی را نوظهور دانست چرا که دانشمندان از اولین نمونه عملی این لنز در سال ۲۰۱۳ پرده برداری کردند.

اما این نمونه به دو دلیل برای قرار گرفتن در چشم انسان آماده نبود؛ اول اینکه فقط حالت بزرگنمایی داشت به این معنی که برای دید عادی باید لنز را از چشم درآورد. دومین دلیل نفوذناپذیر این لنزها بود که نمی توانستیم انتظار استفاده طولانی مدت از آن را داشت اما در این لنز این مشکل ها برطرف شد.

در حال حاضر این لنز ها بر روی مدل های مکانیکی آزمایش شدند.

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا