لزوم آشتی وزارت نفت با شرکت حفاری شمال و جلوگیری از بیکار شدن 500 کارگر
بصیر،
در همین خبر آمده بود شرکت حفاری شمال به پرسنل و کارگران این شرکت گفت که از ابتدای فروردن سال 94 هیچ یک از کارکنان درشرکت حاضر نشوند و در صورتی که تا پایان فروردین ماه مشکلات مالی شرکت حل نشود باید برای خود به دنبال کار دیگری باشند.
امروز، نیمه فروردین 94 سپری شده و تنها 15 روز تا زمان اعلام شده از سوی نماینده شرکت باقی مانده است تا مدیران استانی و کشوری برای جلوگیری از بیکاری تعداد زیادی پرسنل متخصص این مجموعه قدم مثبتی بردارند.
بیکار شدن برخی از دستگاههای ملی حفاری مانند سحر یک در حالی که دکلهای خارجی هندی، چینی، ژاپنی و … با هزینهای بسیار بالاتر در همان نقطه مشغول حفاری هستند و همچنین بیکار شدن دو دستگاه حفاری خشکی را می توان از دلایل تصمیمات مدیران شرکت حفاری شمال دانست.
با راهاندازی فاز 12 مجتمع پارس جنوبی و نیازمندی به افزایش تولید، متأسفانه دو دکل خشکی و یک دکل دریایی بیکار هستند، در صورتی که باید تمرکز، وقت و تلاش مضاعف برای استحصال بیشتر از مناطق مشترک نفتی خلیج فارس به کار گرفته شود، در حالی که عربستان با 8 دکل مشغول استحصال از این میدان است.
یکی دیگر از مشکلاتی که شرکت حفاری شمال با آن روبرو است، کمبود نقدینگی و طلبکاری حدود 700 میلیارد تومانی از شرکت پتروپارس بابت هزینه حفاری چاههای نفتی و گازی است که این امر باعث اتخاذ تصمیم تعطیلی موقت از سوی مدیر عامل این شرکت شده است.
البته می توان به دستگاه حفاری امیر کبیر در دریای خزر نیز به عنوان ظرفیتهای این مجموعه اشاره کرد که مدیران وزارت نفت با مطرح کردن بحث اقتصادی، آن را بدون صرفه می دانند، در حالی که در کنار استفاده از منابع مشترک دریای خزر از نظر حاکمیتی منطقه، به دلیل اسقرار در نقطه مرزی آبهای ایران و آذربایجان می تواند اهمیت بسیاری داشته باشد.
مشکلات حفاری شمال از کجا شروع شد؟!
نیمه نخست دیماه سال 93 شرکت حفاری شمال حدود 300 کارگر خود را اخراج کرد و به گفته یکی از این کارگران به آنها وعده داده شد، پس از گذشت یک ماه مرخصی بدون حقوق، باردیگر آنها را به کار فراخواهند خواند.
ربیع فلاح استاندار مازندران نیز پس از اخراج این کارگران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تلاشهای فراوان برای حل این مشکل خبر داد و افزود: موضوع اخراج کارگران شرکت حفاری شمال را با معاون وزیر در میان گذاشته و تلاش می کنیم، دغدغههای کارگران و مسئولان را بهطور کامل از بین ببریم که البته پس از گذشت چند روز کارگران بر سر کار خود بازگشتند.
ترخیص دکل حفاری سحر یک، به دلایل نامعلوم و افزون شدن مشکلات حفاری شمال
در تاریخ 6 بهمن سال 93 هدایت الله خادمی مدیرعامل شرکت حفاری شمال در نشست خبری (اینجا) با بیان اينكه شرکت پتروپارس به عنوان کارفرمای فاز 13 پارس جنوبی، دکل متعلق به شرکت ایرانی (با نام سحر- یک) را ترخیص کرده و دکل هندی را در این پروژه نگه داشته است از ماهیت اصلی این شرکت هندی پرده برداری کرد و این شرکت را آمریکایی – انگلیسی دانست.
خادمی تصریح کرد: پیشتر دکل سحر یک در میدان مشترک فرزاد A که با عربستان مشترک است مشغول به فعالیت بود که بدون اعلام دلیل خاصی فعالیت آن نیمه تمام ماند و این درحالی است که ایران اکنون در این میدان حتی یک دکل حفاری هم ندارد، اما عربستان با 8 دکل حفاری مشغول به کار است.
دروغگو خواندن خادمی از سوی وزیر نفت
9 روز پس از مصاحبه خادمی و اعلام خبر ترخیص بی دلیل دکل ایرانی، بیژن زنگنه وزیر نفت در برنامه روز چهارشنبه گفت و گوی ویژه شبکه خبر سیما (اینجا) ؛ در پاسخ به پرسش مجری درباره وضعیت اخراج یک دکل حفاری ایرانی از فاز 13 و سپرده شدن کار به خارجیها با لحنی عصبانی گفت: این حرفها را یک آقایی گفته است و دروغ گفته است که قطعا از وی شکایت خواهد شد، وی در ادامه گفت و گو نیز چندبار دیگر وی را به دروغ گویی متهم و حتی گفت: «هرجا پول هست از این جور آدمها پیدا می شوند.» گرچه طرف خطاب زنگنه در طول برنامه فرصت دفاع نیافت اما مجری در میانه برنامه اعلام کرد که مجموعه مورد نظر وزیر تماس گرفته و اعلام کردهاند سخنان وزیر را فاقد حقیقت میدانند.
وزیر نفت همچنین در این برنامه گفت که از طریق سوال از افرادی راستگو در پتروپارس و شرکت ملی نفت فهمیده است که ماجرا اینگونه نبوده است و آن آقا دروغ گفته است!
دستور ممنوعیت خرید و اجاره دکل خارجی هم فایدهای به حال دکل ایرانی نداشت
کش و مکشهای بوجود آمده موجب شد تا رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت، در نامهای به شرکتهای مناطق نفتخیز جنوب، نفت مناطق مرکزی، مهندسی و توسعه نفت، نفت فلات قاره، نفت و گاز اروندان، نفت و گاز پارس و نیز شرکت ملی حفاری دستور دهد تا خرید یا اجاره کالا یا دکل خارجی ممنوع شود (اینجا).
وی در این نامه اعلام کرده بود: «همانطور که قبلا مکرر اعلام شده است و مجدد تاکید می شود، ضرورت دارد ترتیبی را اتخاذ کنید تا مادامی که کالای ساخت داخل و دکل حفاری دریایی و خشکی با مالکیت ایرانی و شرایط مناسب وجود دارد، خرید یا اجاره کالا یا دکل خارجی ممنوع است. لذا ضرورت دارد موضوع یاد شده مورد توجه و مراقبت لازم قرار گیرد.»
لزوم آشتی وزارت نفت و شرکت حفاری شمال
به نظر می رسد همه مشکلات بهوجود آمده درباره تعطیلی موقت شرکت حفاری شمال بیشتر به سوءتفاهم شباهت دارد تا ضعف مدیریتی، لذا در سال 94 که از سوی مقام معظم رهبری سال دولت و ملت همدلی و همزبانی نامیده شده است وزارت نفت و شرکت حفاری شمال برای جلوگیری از بیکاری کارگران این مجموعه باید با یکدیگر آشتی کنند و در صدد برطرف کردن سوء تفاهمها برآیند.
همچنین با توجه به این که شرکت حفاری شمال از شهرهای بهشهر، گلوگاه، نکا، ساری، قائمشهر، سوادکوه دارای نیروی کار است، مجمع نمایندگان مازندران باید با همدلی و همزبانی با مدیران وزارت نفت در صدد رفع تنشهای گذشته قدم بردارند تا از بیکاری حدود 300 تا500 کارگرجلوگیری شود علاوه بر اینکه بیکاری دستگاهها و دکلها با هزینه نگهداری بسیار بالایی روبرو است.