«جت اسکی و قایق‎سواری»؛ همه سهم مازندران از گردشگری دریایی

بصیر،

بیش از ۳۳۸ کیلومتر نوار ساحلی در استان مازندان وجود دارد که جز استفاده‌های سنتی نظیر شنا، جت اسکلی و پدالو سواری و اجرای طرح های پرمشکل دریا، بهره دیگری از آن صورت نمی گیرد.

این درحالی‌ست که بیش از ۹۰ درصد مسافران فصل های مختلف برای بهره مندی از دریا، رهسپار مازندران می شوند و نهایت تنها به دیدن دریا از پشت دیوارهای بنتی یا ساختمانهای بی قواره اکتفا می کنند.

دریای مازندران بیش از ۲۵۰ روز از سال آرام و به دور از روزهای طوفانی است که بیشتر این ایام به روزهای زمستان اختصاص دارد و توسعه و رونق گردشگری آبی می تواند، اقتصاد نابسامان مازندران را سامان بخشد.

دارا بودن آب و هوای معتدل در طول سواحل مازندران، لزوم برنامه ریزی برای رونق گردشگری آبی را در استان الزامی می سازد و اگر چه گردشگران در ایام زمستان تنها نمی توانند در دریا شنا کنند اما سایر فعالیت های تفریحی دریایی نظیر جت اسکی، قایق سواری و … به دلیل آرام بودن دریا قابل انجام است.

در نوروز امسال برخلاف سال های قبل استقبال چشم‌گیری از جاذبه های دریایی مازندران شده است که این امر می تواند برای رونق گردشگری دریایی استان، نوید بخش باشد.

وجود سه بندر برنامه ریزی برای تورهای گشت دریایی را در مازندران ضروری می سازد و با این وجود مسافران زیادی از جاذبه های دریایی استان در بندر امیرآباد دیدن کردند.

وجود بندر امیرآباد در مجاورت شبه جزریه میانکاله از جاذبه های گردشگری مازندران است که هر سال مسافران زیادی را به سوی خود می خواند و علی خدمتگزار مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد در این زمینه می گوید: گردشگری دریایی در ایام نوروز در این بندر رونق چشمگیری گرفت که بازدید بیش از ۱۱ هزار مسافر مویداین مسئله است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری تورهای گردشگری و سفرهای دریایی از جمله برنامه هاست، گفت: بیش از ۹ هزار گردشگر از امکانات دریایی بهره مند شدند که برای رونق گردشگری طرح هایی از جمله، تدوین و بومی سازی طرح تسهیل گردشگری دریایی را تهیه کرده ایم.

خدمتگزار، تدوین و اجرایی کردن طرح همیار ناجی با مشارکت ظرفیت های عملیاتی برون‎سازمانی، تشکیل تیم ساحلی نظارت بر فعالیت قایق های تفریحی شرکت کننده در امر گردشگری دریایی، تهیه و توزیع اقلام ایمنی دریایی به تعداد مورد نیاز در ثایق های تفریحی عضو طرح همیار ناجی، برگزاری مانور آمادگی طرح گردشگری دریایی با حضور شناورهای ارگان های دریایی فعال در منطقه را از دیگر اقدامات برشمرد.

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه گردشگری دریایی از جاذبه های استان به شمار می رود، گفت: درصد بالایی از مسافران استان برای بهره مندی از دریا به استان سفر می کنند.

دلاور بزرگ نیا، وجود سواحل زیبا را از موهبت های الهی برشمرد و بیان کرد: باید مکانات مناسب برای تفریح مسافران در این بخش فراهم شود.

وی با عنوان اینکه در برخی از نقاط ساحلی طرح های دریا تعریف شده است، امکانات این طرح ها را پاسخگوی نیازها ندانست و اظهار کرد: باید علاوه بر ایجاد زیرساخت ها به برگزاری برنامه های فرهنگی و شادمانه نیز اقدام کرد.

وی از شناسایی سرمایه گذارانی برای سرمایه گذاری در حوزه دریا و ساحل خبر داد و تصریح کرد: در چند منطقه استان این سرمایه گذاران برای فعالیت طرح هایی را ارائه داده اند.

هم‌زبان با بهار، مسافران بنادر و مناطق ساحلی غرب مازندران نیز رشد چشمگیری داشته است و وجود موزه دریایی، اسکله و تجهیزات دریایی و بندری، مسافران بهاری را ترغیب به بازدید از این مناطق کرده است.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران از اجرای موفق طرح نوروزی نظارت بر تردد ایمن شناورهای تفریحی در سواحل استان خبر داد و افزود: توجه به اینکه استان مازندران یکی از قطب های گردشگری کشور است و هر ساله در ایام نوروز پذیرای میلیون ها گردشگر درسطح استان است قبل از شروع سفرها این اداره‌کل با بر گزاری جلسات متعدد با مسئولان دریابانی استان، مدیران تعاونی های قایقرانی وشناورهای تفریحی و موسسات رده‌بندی و همچنین بکارگیری ابزارهای تبلیغاتی مانند چاپ و نصب بنرهای اطلاع رسانی و آموزشی در ایستگاه های قایقرانی و شناورهای تفریحی سواحل استان جهت ارتقای فرهنگ ایمنی دریایی گردشگران اقدام کرد.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی های صورت‌گرفته گروه نظارت بر سفرهای دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران متشکل از کارشناسان متخصص دریایی، کار نظارت روزانه بر تردد ایمن شناورها را در بیش از ۵۰ ایستگاه ساحلی به انجام رساندند.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران یادآور شد: همچنین در مدت اجرای طرح، اقداماتی نظیر ارسال پیامک های حاوی هشدارهای هواشناسی و آمادگی ۱۰۰ درصدی یک فروند شناور تندرو ناجی در راستای پشتیبانی ایمنی نیز به انجام رسید.

کیاکجوری خاطرنشان کرد: نظارت مستمر همکاران و همچنین همکاری خوب مسافران و قایقرانان در زمینه رعایت نکات ایمنی و توجه به الزامات دریایی سبب شد تا علی‌رغم فعالیت حدود ۱۵۰۰ قایق، شناور و جت اسکی و ثبت نزدیک به ۲۳۰ هزار نفر سفر دریایی، نوروز ۹۴ بدون هیچگونه سانحه ای برای گردشگران در سواحل استان به پایان رسید.

استفاده محدود و سنتی از دریا و جاذبه های دریایی در مازندران درحالیست که بیشترین کرانه ساحلی شمال در این استان بدون استفاده به حال خود رها شده است و سطح وسیعی از وساحل نیز در معرض تصرف و ساخت و ساز قرار گرفته اند.

کد مطلب: ۹۵۶۷۳
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا