چرا پاسخ به‌تمام انتقادات را گردن صالحی می‌اندازند؟

بصیر،

این خاطره را نمی شود فراموش کرد که در جلسه رای اعتماد به آقای علی اکبر صالحی، وزیر پیشنهادی دولت دهم برای تصدی وزارت امور خارجه، نمایندگان موافق در صحن علنی، آشنایی نامبرده به زبان انگلیسی را یکی از نکات مثبت احصا کرده و از دیگر نمایندگان خواستند که به ایشان رای اعتماد داده شود!

البته در همین حین بود که صدای برخی منتقدان بلند و عنوان شد که نه تنها آشنایی به زبان انگلیسی برای وزیر خارجه یک کشور از نان شب هم واجب‌تر است بلکه آشنایی به دیگر زبان‌های زنده دنیا نیز ضرورت دارد.

حقیقت امر این است که در دولت کنونی نیز متاسفانه شاهد این‌گونه تعریف و تمجیدهایی که بیشتر جنبه تخریبی دارند، هستیم. به عنوان مثال یکی از نکات پرتکرار در تایید آقای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان از سوی حامیان ایشان، آشنایی کامل نامبرده به زبان است به گونه‌ای که طرف مقابل مذاکره در برابر وی کاملا خلع سلاح است!

این اتفاق در حالی می‌افتد که می‌بایست ابزار طرف ایرانی در مذاکرات به عنوان برگ برنده خیلی فراتر از زبان گفتاری باشد یعنی در اصل این زبان فنی است که حرف اول را می‌زند. هر چند در همان زبان گفتاری مورد نظر نیز ابهامات زیادی متوجه آقای ظریف و هیأت همراه ایشان بوده و از همین رو صدای منتقدان و حتی حامیان همیشگی این تیم را هم بلند کرده است. مهمترین این ابهامات شامل کلمات ذیل است:

از این ابهامات سنگین زبانی در بیانیه هم بگذریم باید گفت که فصل مشترک مدافعان و حتی شخص آقای ظریف در تمام سخنرانی‌ها و مناظرات پس از بیانیه در برابر انتقادات تنها یک اسم است: صالحی!

بیانیه‌ای که سراسر دارای نکات فنی است و اصلا تمام مباحث مطروحه در مذاکرات طی بیش از یک دهه گذشته این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که چه طور وزیر امور خارجه کشورمان نتوانسته در حد پاسخ‌گویی به انتقادات، اطلاعات فنی کسب کند؟! و دائما از صدا و سیما می‌خواهد و می‌خواهند که آقای صالحی را برای پاسخ‌گویی دعوت نمایند!

با توجه به این موضوع باید گفت حضور آقای ظریف و دوستان ایشان در مقام پاسخ‌گویی چه محلی از اعراب می‌تواند داشته باشد تا وقتی که پاسخ به انتقادات را بر عهده آقای صالحی می‌گذارند؟

عموم مردم کشورمان همان‌طور که در حوزه تحلیل مسائل سیاست داخلی و منطقه‌ای به گفته جامعه‌شناسان جایگاه ممتازی در تناسب با دیگر کشورها دارند طی سال‌های اخیر نیز به عنوان کارشناسانی آگاه موضوع هسته‌ای را پیگیری و دنبال می‌کنند. از همین رو اطلاعات فنی و آشنایی با اصطلاحات تخصصی موضوع هسته‌ای در جامعه ما کاملا به چشم می‌آید و این جامعه انتظار دارد تا وزیر محترم امور خارجه روش اقناع منطقی در پیش گیرد.

در نهایت باید گفت بهتر است به جای افتخار کردن به زبان انگلیسی آقای ظریف، می‌بایست مفتخر باشیم به یک توافق خوب و به دور از ابهام که امیرالمؤمنین علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر نخعی فرمودند: «وَلاَ تَعْقِدْ عَقْداً تَجُوزُ فِيهِ الْعِلَلُ/ با دشمن پیمانی مبند که قابل تفسیر باشد/ نامه ۵۳ نهج البلاغه»

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا