کمک بیکاران به دولت؛

تدابیر کاسب‌محوری دولت و امیدی که نیست!!

DSCN8009

بصیر، ابلاغیه دولت مبنی بر استخدام‌های جدید و در پی آن فراخوان متقاضیان کار در دستگاه‌های دولتی موجی از امید را در بین جوانان به‌ویژه گروه‌های زیاد بیکاران ایجاد کرده است، به‌طوری که در مهلت تعیین شده برای ثبت نام، شاهد مراجعه ده‌ها هزار نفر برای شرکت در آزمون و گزینش استخدامی بودیم و متاسفانه از هر متقاضی ثبت نام کننده  مبلغ ۰۰۰/۱۶۰ ریال به‌عنوان حق ثبت‌نام دریافت کردند که اگر تعداد ثبت نامی‌ها را در شرایط کنونی بحران بیکاری، حداقل ۰۰۰/۱۰۰ هزار نفر در نظر بگیریم مبلغی حدود ۱۶۰میلیون  ریال عاید خزانه دولت می‌شود، حالا در نظر بگیرید جوانی که به‌دلیل بی‌تدبیری دولت‌های گذشته و حال، همچنان در بحران بیکاری و مصائب ناشی از آن قرار دارد؟! باید یک پول زور و تحمیلی را به دولت پرداخت کند.

از طرف دیگر در استخدامی‌های جدید دولت، همانند گذشته، اولویت استخدام با نیروهای درون سازمانی (شرکتی، قرار دادمعین و حق الزحمه‌ای) است و افزون بر آن باید سهمیه قانونی ۲۵ درصدی خانواده معظم شهدا و ایثارگران را هم در نظر داشت، در این صورت به کدامین کور سوی امیدی باید این مبلغ زورکی را پرداخت کنند. استخدامی که از همین حالا نتایج آن معلوم است؟!!

شاید سوال کنید چرا با اینکه این افراد می‌دانند امیدی نیست باز در این آزمون شرکت می کنند؟

باید اذعان داشت که این ثبت‌نام‌ها نوعی اعلام حضور برای گروه زیادی از جوانان بدون شغل است که از روی اجبار خانواده و اطرافیان به امید شانس یا  اقبال شرکت می‌کنند.

سوال اینجاست، دولت که یکی از وظایف قانونی و مسئولیت رسمی و شرعی آن ایجاد شغل و درآمد سالم برای جوانان هست، چرا از وظیفه خود کاسبی می کند!!؟ چرا جوانی که با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند و هزینه‌های سرسام آور زندگی او و خانواده‌اش را می‌آزارد باید به دولت پول پرداخت کند؟! در حالی که باید به جوانان بیمه بیکاری بدهند تا زمانی که شغل مناسب پیدا کنند!!! روی سخن ما با رئیس‌جمهور تدبیر و امید است چگونه و با چه وجدانی رضایت می‌دهید مردمی که با هزاران امید و آرزو به جنابعالی رأی دادند با این رفتارهای کاسب محورانه دچار سرخوردگی و ناامیدی شوند؟! در حالیکه دولت باید برای اشتغال بکار این جوانان که عمدتا فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هم هستند، دعوت‌نامه بفرستد نه اینکه با منت و هزینه تحمیلی از آنها استقبال کند!!

پیشنهاد می‌شود دولت این هزینه‌ها را به جوانان بیکار برگرداند و در صورت پذیرش و استخدام، این مبلغ مورد نیاز را مطالبه کنند.

داوود عزتی/ فعال رسانه‌ای مازندران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا