هیأت نظارت جنبه سیاسی شخصیت «سخنگوی جبهه ملی» را در نظر نگرفته بود/سفر باوند به اصفهان لغو شد

بصير،

از لغو حضور سخنگوی جبهه ملی در نشست تبیین دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای در این دانشگاه خبرداد و بیان داشت: این برنامه که قرار بود با حضور دکتر صادق زیباکلام و دکتر هرمیداس باوند برگزار گردد قبلا از هیأت نظارت دانشگاه دارای مجوز بود، ولی پس از تشخیص یکی از اعضای هیأت نظارت تصمیم بر آن شد تا آقای باوند به این مراسم دعوت نشوند و دلیل آن هم هنوز برای من ثابت نشده است.

وی افزود: برای جلوگیری از متشنج شدن فضای دانشگاه و حفظ آرامش کامل در دانشگاه و پیشگیری از اهانت و حرمت شکنی، تشخیص بر آن شد تا سخنگوی جبهه ملی که متهم به جناح‌گیری سیاسی شده در جلسه حضور نیابند که البته با غیبت ایشان جلسه لغو نشد و با حضور دکتر صادق زیباکلام برگزار می‌گردد.

متن و حاشیه یک اتفاق در دانشگاه اصفهان

نشست هم اندیشی تبیین دستاوردهای هسته‌ای در حالی قرار بود روز شنبه آینده، با همکاری انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه اصفهان و سه انجمن اسلامی دانشجویی اصلاح طلب دانشگاه‌های علوم پزشکی و هنر اصفهان برگزار شود؛ که حضور داوود هرمیداس باوند، سخنگو و عضو شورای رهبری جبهه ملی ایران و رئیس سابق کمیته حقوق سازمان ملل باعث ایجاد حواشی جدیدی در دانشگاه اصفهان شده است.

داوود هرمیداس باوند در کنگره ۱۳۸۲ جبهه ملی ایران، با بیشترین رای به عضویت در شورای مرکزی انتخاب می‌شوند و در ادامه آن از سوی اعضای شورا به عضویت هیأت رهبری انتخاب می‌گردد. پس از درگذشت پرویز ورجاوند، باوند در پی درخواست اعضای جبهه در داخل و خارج و با تصویب هیات رهبری و شورای مرکزی به سمت سخنگوی جبهه ملی ایران انتخاب شد.

هیأت نظارت جنبه سیاسی شخصیت «سخنگوی جبهه ملی» را در نظر نگرفته بود

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان در رابطه با شخصیت سیاسی سخنگوی جبهه ملی نیز گفت: رئیس دانشگاه، نماینده وزارت علوم و مسئول دفتر نهاد رهبری اعضای هیأت نظارت بر تشکل‌های دانشگاه می‌باشند و من در این هیأت عضویتی ندارم، اما در این جلسات سیاسی بودن افرادی که برای سخنرانی دعوت می‌شوند مطرح نیست؛ نگاه ما برای چنین نشست‌هایی نگاه سیاسی به افراد نیست بلکه می‌خواهیم از ابعاد علمی شخصیت‌ها بهره‌مند شویم و این جلسات ممکن است در موضوعات حقوقی، فرهنگی و … در محیط دانشگاه برپا شود و تا مادامی که این جلسات ایجاد مسئله نکند، خطوط قرمز نظام در آن رعایت و مباحث در چارچوب نظام به صورت علمی و تخصصی مطرح شود، هیچ مشکلی ندارد.

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: اگر حضور اشخاصی منجر به کشمکش‌های سیاسی در دانشگاه شود، ما برای حفظ آرامش در دانشگاه از حضور آن افراد جلوگیری می‌کنیم. بررسی حضور دکتر هرمیداس باوند در این برنامه قبل از برگزاری آن به صورت دقیق انجام نگرفته بود و حساسیتی نسبت به آن نشان داده نشده بود به این لحاظ که ایشان قبلا هم در دانشگاه‌های شهید بهشتی و امام صادق (ع) سخنرانی داشته‌اند.

برنامه‌ای با حضور هرمیداس باوند از ابتدا مجوز نداشت

البته یک از رسانه‌های محلی اصفهان، برداشت دیگری از اتفاقات دانشگاه اصفهان دارد و در مطلبی با عنوان حضور سخنگوی جبهه ملی در دانشگاه اصفهان بدون مجوز هيأت نظارت، می‌نویسد: «هوشنگ طالبي، سرپرست دانشگاه اصفهان در گفتگو با يكي از خبرگزاري‌ها متذکر شد: برگزاری نشست صادق زیباکلام و داوود هرمیداس باوند از سوی هیئت نظارت مجوز گرفته است، اما لغو یا تصمیم مجدد مبنی بر برگزاری آن قطعاً از سوی هیئت نظارت متناسب با شرایط بررسی می‌شود.

سرپرست دانشگاه اصفهان گفت: رعایت خطوط قرمز نظام و انقلاب توسط مناظره‌کنندگان شرط صدور مجوز از سوی هیئت نظارت دانشگاه اصفهان است.»

اما قضیه آنطوری که رئیس دانشگاه بازگو کرده است، نیست.

اولا اينکه شما نمی‌توانید به سخنران در هنگام سخنرانی نظارتی داشته باشید و وقتی تریبون در اختیار وی قرار بگيرد، وی می‌تواند هرآنچه که می‌خواهد، داخل خطوط قرمز یا خارج از آن را مطرح كند.

مشکل اصلی‌تر اظهارات سرپرست دانشگاه، بحث مجوز برنامه است. طالبی درحالی از اعطاء مجوز به این برنامه را از طرف هیئت نظارت بر تشکل‌ها که اعضاء آن نماینده وزیر علوم، رئیس دانشگاه و مسئول نهاد رهبری هستند، صحبت می‌کند؛ که یک منبع موثق در نهاد رهبری دانشگاه اصفهان در تماسی با خبرنگار ما، اعطاء مجوز به برنامه مذکور را رد کرده و اعلام کرد که در جلسه هیئت نظارت چنین مجوزی صادر نشده است.»

مجوز بر اساس وجهه غیر سیاسی باوند صادر شده بود

حجت الاسلام شاه نظری در این رابطه نیز ضمن تاکید بر مجوز داشتن این برنامه، تصریح کرد: به گفته برخی از دانشگاهیان ایشان بر طبق رشته خود مباحث حقوقی ارائه می‌دهند و کاری به بحث‌های جناحی و سیاسی ندارند و بر اساس چنین اسنادی گفته شد که حضور ایشان مانعی ندارد اما متأسفانه برخی پس از اطلاع رسانی برنامه فضایی به وجود آوردند که ایشان فردی سیاسی از جبهه ملی است و نباید در دانشگاه حضور پیدا کند.

وی گفت: لکن بعد از مطرح شدن این موضوعات و فضاسازی‌ها، دوستان در هیأت نظارت به خاطر اهمیت جایگاه، حرمت و آرامش دانشگاه تصمیم بر عدم حضور ایشان در این برنامه گرفتند.

 مساله را از طریق وزیر علوم پیگیری خواهیم کرد

در همین رابطه، حجت الاسلام احمد سالک کاشانی، رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اصفهان در گفتگو با «خبرگزاری دانشجو» در اصفهان، بیان داشت: متاسفانه از حضور چنین فردی در دانشگاه اصفهان مطلع هستیم، اما دقیقا روشن نیست که چه گروهی قرار است وی را به این دانشگاه بیاورند.

حجت الاسلام سالک در مورد اظهارنظر سرپرست دانشگاه اصفهان در رابطه با حضور سخنگوی جبهه ملی در این دانشگاه و صدور مجوز مشروط برای وی، گفت: چنین افرادی هنگامی که تریبون در اختیارشان قرار بگیرد، هر چه می‌خواهند می‌گویند و کسی هم نمی‌تواند آنها را مدیریت کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این مساله را با جزئیات، از طریق وزیر علوم پیگیری خواهیم کرد.

اعتراض تشکل های دانشجویی

همچنین در پی انتشار خبر حضور سخنگوی جبهه ملی در دانشگاه اصفهان، مسئولان تشکل‌های دانشجویی چهار دانشگاه بزرگ اصفهان، صنعتی، علوم پزشکی و هنر اصفهان نیز با اظهارنظرهایی، حضور باوند را مخالف سیاست‌های جمهوری اسلامی و در خلاف تحقق شعار دولت یازدهم در حفظ آرامش در دانشگاه‌ها می‌دانستند.

در واکنشی دیگری چهار تشکل دانشجویی در بیانیه‌ای در اعتراض به ورود عناصر مسأله دار به محیط دانشگاه‌ها تاکید کرد: مدعیان فعالیت آزاد سیاسی بدانند که دانشگاه هیچگاه سکوی آنان برای پرش به سمت انقلاب و چنگ انداختن به صورت نظام اسلامی نخواهد شد.

snn.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا