مراسم حاشیه دار بیعت با پادشاه/نخستین شکاف نسل دوم آل سعود

بصیر،

مراسم بیعت با ولیعهد جدید عربستان و جانشین او در حالی برگزار شد که برخی از شخصیت های مهم آل سعود در این مراسم حضور نداشتند.

حضور نیافتن سعود الفیصل، متعب بن عبدالله، بندر بن سلطان و بردارنش و شماری از شاهزادگان سرشناس نشانه دیگری از بروز اختلاف و شکاف میان سران خاندان حاکم برعربستان است.

خبرگزاری فرانسه هم در بازتاب زلزله سیاسی در هرم قدرت عربستان سعودی نوشت: تغییرات در این کشور با چالش های بزرگی دست به گریبان است. به نوشته این خبرگزاری تغییرات در نظام پادشاهی عربستان گواه نخستین شکاف در نسل دوم سلسله پادشاهی آل سعود است.

مهمترین غایب مراسم دیشب، سعود الفیصل، وزیر امور خارجه کهنه کار سعودی بود که پس از ۴۰ سال تصدی این پست، از این سمت برکنار شد. همچنین در مراسم بیعت، غیبت متعب بن عبدالله، پسر پادشاه متوفی که از افراد قدرتمند عربستان به حساب می‌آید بسیار چشمگیر بود.
از دیگر غایبان مهم مراسم دیشب بندر بن سلطان و بردارنش بودند که نبود آنها نیز ناراضی بودنشان را از غییرات جدید نشان می داد.

شاه عربستان بامداد چهارشنبه در اقدامی غیرمنتظره ترکیب حاکمیت این کشور را تغییر داد و ولی‌عهد، جانشین ولی‌عهد، وزیر خارجه و شماری از وزرا و مقامات کابینه را تغییر داد.

سلمان ابتدا در حکمی «مقرن بن عبدالعزیز» را از ولی‌عهدی و نائب‌ رئیسی شورای وزیران (کابینه) برکنار و «محمد بن نایف» را به عنوان ولی‌عهد جدید معرفی کرد. وی در حکم خود مدعی شده است که مقرن به درخواست خود از ولی‌عهدی انصراف داده است.

پادشاه عربستان در حکمی دیگر پسر جوان و وزیر دفاع و فرمانده عملیات عربستان علیه یمن «محمد بن سلمان»، را به عنوان «جانشین ولی‌عهد» معرفی کرد تا پیش‌بینی‌ها مبنی بر احتمال کودتای داخلی محمد بن سلمان برای قبضه قدرت، تحقق یابد.

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا