مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار

برداشت حدود ۱۵ هزار تن شالی از اراضی شالیزاری فریدونکنار

بصیر، حسن رزاقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: نظارت بر انجام عملیات کاشت، داشت و برداشت برنج در سطح ۶۰۲۱ هکتار با متوسط عملکرد ۵۲۰۰ کیلوگرم، ۸۵ هکتار کشت مکانیزه، ۹۱۵ هکتار سطح بیمه و ۲۶ هکتار آزمون خاک، بخشی از عملکرد ۶ ماه نخست واحد زراعت جهاد کشاورزی فریدونکنار بوده است.

وی تصریح کرد: مبارزه بیولوژیک نسل اول و نسل دوم کرم ساقه خوار در سطح ۲۲۶۰ هکتار، مبارزه شیمیایی نسل اول و نسل دوم ساقه خوار و تداخل نسل در سطح ۲۴۴۰ هکتار، مبارزه با بلاست برگ و خوشه در سطح ۳۶۰۰ هکتار، مبارزه با سایر بیماری‌ها در سطح ۸۴۵ هکتار و مبارزه با علف‌های هرز در سطح ۷۳۱۸ هکتار از دیگر عملکرد این واحد در ۶ ماه نخست سال جاری بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار با اشاره به اینکه کشت مجدد در سطح ۲ هزار هکتار و رتون در سطح ۳۴۰۰ هکتار صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: متوسط عملکرد رتون ۲۰۰۱ کیلوگرم شلتوک و کشت مجدد ۳۸۷۲ کیلوگرم بوده و با توجه به سطح کشت این دو محصول حدود ۱۴۵۷۱ تن شالی برداشت شده است.

رزاقی در ادامه با اشاره به اینکه از روستاهای خسارت دیده در اثر کم‌آبی بازدید کردیم، گفت: ثبت‌نام از متقاضیان تسهیلات ماشین‌آلات، پیگیری و مکاتبات اداری جهت دریافت کود شیمائی برای کشت سال۹۴ -۹۵، پیگیری و نظارت برثبت حواله‌های توزیع کود در سامانه هوشمند به وسیله کارگزاران توزیع کود، اجرای نمادین نخستین برداشت برنج در سطح استان با حضور استاندار، ریاست سازمان و مسئولان استانی و شهرستانی و پرداخت مبلغ ۱۳۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای کشاورزان در راستای حمایتهای ویژه بخش کشاورزی بخش دیگری از عملکرد این واحد بوده است.

وی همچنین به توزیع کودهای شیمیایی در سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: ۱۱۹۸۵ تن کود اوره، ۱۷۲ تن فسفات، ۶۶ تن سولفات پتاسیم و ۲۵۰ لیتر کود مایع سلیکات پتاسیم و سولفات روی در سال جاری توزیع شد.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار همچنین از زیرکشت رفتن ۵۰ هکتار از اراضی این شهرستان برای کشت ارکانیک برنج و پرورش اردک و تولید محصول سالم خبر داد و گفت: یک مورد معرفی برای تمدید پروانه تاسیس گلخانه، ۲ مورد معرفی جهت در یافت مجوز پرورش گل و گیاه زینتی، ۲۸۰ مورد بازدید باغ‌ها و توصیه فنی، توزیع اطلاعیه‌های آموزشی در سطح روستاهای منطقه، برگزاری کلاس ۳ روزه آموزشی پرورش قارچ خوراکی برای زنان روستایی، برگزاری کلاس آموزشی گل و گیاه زینتی به مدت یک هفته، برگزاری کلاس آموزشی سبزی و صیفی و همکاری با واحد ترویج در راستای ایجاد سایت الگویی سبزی و صیفی بخش دیگری از عملکرد این واحد بوده است.

رزاقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات وتنگناهای موجود، اظهار کرد: افزایش هزینه تولید و مقرون به صرفه نبودن کشت برنج نسبت به سایر مشاغل موجب شده که بسیاری از کشاورزان به سوی تغییر کاربری اراضی و احداث باغ یا تفکیک زمین و تبدیل آن به مسکونی بروند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت کود موجب کاهش توان خرید کارگزاران و کشاورزان شده است، گفت: پایین بودن کارمزد توزیع کود وهمچنین مشکلات ثبت حواله در سامانه هوشمند که علاوه بر هزینه‌دار بودن، موجب کم شدن انگیزه کارگزار و دلسردی آنها می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار در پایان تصریح کرد: شوری حدود ۸۰ هکتار از اراضی شرق موجب خسارت سالانه به کشاورزان می‌شود که تامین منبع آبی مناسب موجب رفع مشکل این بهره برداران می‌شود.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا