مدیرگروه علوم‌سیاسی دانشگاه مازندران در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز؛

اگر رضایت دو طرف به دست آید، می‌توانیم به نتیجه برد-برد دست پیدا کنیم/ تدوین متن توافق نیازمند یک دید عمیق حقوقی است

بصیر، دکتر حسین رفیع در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز با اشاره به بیانیه لوزان سوئیس، اظهار داشت: نرمش قهرمانانه‌ای که مقام معظم رهبری فرموده‌اند درست است و این امر در برخی اوقات ضروری است.

وی تصریح کرد:ما آرمان و هدف کلانی داریم که آن را برای خود تعریف کردیم اما در عین حال با تغییر شرایط هرگاه که ضرورت ایجاب کند تاکتیک‌ها را نیز تغییر می‌دهیم.

مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه در دیپلماسی بده بستان و تعامل وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این مرحله ابتدا در مورد کلیات به توافق رسیدند و در این راستا چارچوب کلی مشخص شد.

رفیع گفت: با توجه به گفته مسئولان این بیانیه الزام حقوقی ندارد و چارچوب‌هایی را مقام معظم رهبری تعیین کردند که هم‌زمان اجرای توافق تحریم‌ها برداشته شود.

استاد اصول روابط بین‌الملل افزود: خواسته مسئولان ایران این بوده که تحریم‌ها بلافاصله لغو شود که البته فرجه زمانی دارد و باید مشخص شود.

وی با اشاره به دستاوردهای ایران در این بیانیه اظهار داشت: هرچند هنوز به انتها نرسیده‌ایم، توانستیم داشتن حق غنی‌سازی را در کشور به تائید جهانی برسانیم که این موفقیت بزرگی است.

رفیع ادامه داد: اینکه تاسیسات هسته‌ای ما مرتبط با فناوری‌های هسته‌ای است و اگر بتوانیم طرف مقابل را قانع کنیم که تحریم ها را بردارد و یک تعادلی در بده بستان‌ها ایجاد شود، در نهایت آن چیزی که به دست می‌آید، در راستای نتیجه نظام و کشور است.

استاد اصول روابط بین‌الملل با تاکید بر اینکه تدوین متن توافق نیازمند یک دید عمیق حقوقی است، گفت: باید نکات اساسی را در نگارش متن توافق رعایت کنیم تا آینده پیش روی مذاکرات خوب و روشن برای منافع ملی ما باشد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه در دیپلماسی پیروزی و شکست مطلق برای هیچ گروهی نداریم، اظهار داشت: اگر فقط به دنبال گرفتن امتیاز باشیم و امتیازی ندهیم به معنای نفی مذاکره است، اما زمانی که مذاکره را پذیرفتیم باید امتیازاتی را دهیم و امتیازاتی را بگیریم و در این داد و ستدها تعادل رعایت شود.

رفیع گفت: اگر این تعادل ایجاد شود و رضایت دو طرف به دست آید، می‌توانیم به نتیجه برد برد دست پیدا کنیم.

استاد اصول روابط بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا رفع تحریم وضعیت اقتصادی کشور را بهبود می‌بخشد، اذعان داشت: با توجه به اینکه اقتصاد وابسته به نفت داریم اگر نفت بیشتری بفروشیم، ارزهایی که در بانک‌های خارجی بلوکه شده به کشور برگردانیم و تیم کارشناسی اقتصادی دولت، این درآمدها و دلارها را کنترل کنند و تورم‌زا نباشند، فشارها بر اقتصاد ما کم شود و به دنبال اشتغال و رشد اقتصادی حرکت کنند، اقتصاد کشور بهبود می یابد.

مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران اذعان داشت: برداشتن تحریم‌ها برای بهبود وضعیت اقتصادی برای ما اهمیت اساسی دارد و اگر به نتیجه هم نرسد به سمت تداوم اقتصاد مقاومتی باید حرکت کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا