زیباکلام: افت محبوبیت روحانی طبیعی است

بصير،صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد علوم‌سیاسی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که هفته‌نامه صدا اخیرا نظرسنجی مبنی بر کاهش محبوبیت حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم را منتشر کرده است. آیا به نظر شما هدف آنها طرح عبور از آقای روحانی است؟ گفت: نکته اول این است که نفس نظرسنجی محبوبیت نخست‌وزیر یا رئیس‌جمهور یک پدیده عادی است.

وی افزود: هدف از این نظرسنجی‌ها اندازه‌گیری میزان محبوبیت یک نخست‌وزیر و یک رئیس‌جمهور است که پیچیدگی خاصی هم ایجاد نمی‌کند.

استاد علوم‌سیاسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: نکته دوم این است که معمولا این نظرسنجی‌ها همواره نشان می‌دهد محبوبیت نخست‌وزیر یا رئیس‌جمهور به نسبت زمان برگزاری انتخابات کاهش پیدا کرده است. دلیل آن هم واضح است. مردم اغلب توقعات و انتظاراتی از رئیس‌جمهور و یا نخست‌وزیر خود دارند که احساس می‌کنند آن توقعات و انتظارات برآورده نشده و حالا یک درصدی از مردم نظرشان نسبت به آن رئیس‌جمهور برمی‌گردد.

زیباکلام تصریح کرد: نکته سوم این است که اگر شما همین فردا در مورد آقای روحانی انتخاباتی برگزار کنید، چه بسا ایشان همان ۱۹ میلیون رای را بیاورد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در ادامه اظهار داشت: در این باره دو مسئله وجود دارد. یکی اینکه اگر شما رای بدهید، آیا همچنان حاضرید به روحانی رای دهید یا خیر؟ سوال دیگر این است که به نظر شما آیا روحانی خوب عمل کرده یا خیر.

وی افزود: خیلی‌ها ممکن است بگویند روحانی در برخی از قسمت‌ها خوب عمل نکرده، اما همچنان راضی باشند به وی رای بدهند. این نکته بسیار ظریف و در عین حال مهم است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: واقعیت امر این است که اکثر کسانی که حتی در کشورهای دیگر انتخاب می‌شوند معمولا پس از ۲ سال چون مردم احساس می‌کنند آن طور که باید و شاید وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور تحقق نیافته، محبوبیت این رئیس‌جمهور افت پیدا می‌کند و پایین می‌آید.

زیباکلام تاکید کرد: آقای روحانی هم شامل این قاعده کلی شده، بنابراین نظرسنجی که هفته‌نامه صدا منتشر کرده خیلی خلاف نرم و وحشتناک نیست.

استاد علوم‌سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر در مورد آقای احمدی‌نژاد هم این نظرسنجی صورت می‌گرفت، نشان داده می‌شد که ۵ یا ۱۰ و یا ۱۵ درصد پس از یکی دو سال اول محبوبیتش پایین آمده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا هفته‌نامه صدا که به حزب کارگزاران وابستگی دارد این نظرسنجی را منتشر کرده و آیا هدف آنها طرح عبور از آقای روحانی است؟ گفت: خیر، اصلا و ابدا. هدف آنها عبور از آقای روحانی نیست.

زیباکلام اظهار داشت: در بین روزنامه‌ها، نشریات و سایت‌های طرفدار دولت و اصلاح‌طلبان خیلی یافت می‌شود که مقالاتی منتقدانه می‌نویسند و از برخی سیاست‌ها و عملکردهای آقای روحانی ایراد گرفته‌اند که به نظر من اشکالی هم ندارد. اتفاقا درستش هم همین است که حمایت از آقای روحانی همراه با انتقاد باشد./آ

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا