برداشت غیرمجاز شن و ماسه در فریدونکنار؛

ابراهیمی: برداشت‌های غیرمجاز بی‌قانونی و قاچاق را ترویج می‌دهد

بصیر، یکی از معضلات اصلی محیط‌زیست برداشت بی‌رویه و غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها است، افزایش بی‌حد و مرز برداشت این منابع موضوع دردناکی است که دل هر انسان دوست‌دار طبیعت را به درد می‌آورد.

چندوقتی است که این امر در فریدونکنار نیز در حال صورت پذیرفتن است، رودخانه فریدونکنار در بخشی که به «دهنه» معروف است همواره مورد هجوم برداشت بی‌رویه شن و ماسه در آن قرار می‌گیرد.

متاسفانه دهنه رودخانه فریدونکنار یکی از اصلی‌ترین منبع تهیه شن و ماسه مورد توجه بهره‌برداران قرار می‌گیرد که دلیل اصلی آن سهولت استحصال و هزینه پائین آن است.

برداشت شن و ماسه از رودخانه که نوعی دخل و تصرف در آن محسوب می‌شود در فریدونکنار رو به افزایش است و معمولا نیز آثار منفی فراوان بر جای می‌گذارد.

محروم شدن آبزیان از تولید مثل طبیعی در اثر تخریب، تخریب اجتماعات گیاهی و جانوری، کاهش کیفیت آب و فرسایش بستر و کناره رودخانه از مهم‌ترین این آسیب‌ها است.

به گزارش بصیرنیوز، در چند روز گذشته دو فرد متخلف با حضور در دهنه رودخانه فریدونکنار به صورت غیرقانونی و غیرمجاز اقدام به برداشت شن و ماسه کرده بودند که پس از مطلع شدن مراجع قضایی از این امر بلافاصله پرونده آنان تشکیل و وسایل این اقدام غیرقانونی ضبط شد.

برداشت‌های غیرمجاز بی‌قانونی و قاچاق را ترویج می‌دهد

مهرداد ابراهیمی فرماندار فریدونکنار نیز در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز، اظهار کرد: با هرگونه برداشت غیرمجاز در شهرستان برخورد قاطع صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه متولی رودخانه‌ها امور آب و در حریم ۶۰ متری آب منطقه‌ای است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که در حوزه تقسیمات شهرستان، فرمانداری و دفتر فنی آن می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کند با دو متخلف برداشت غیرقانونی شن و ماسه در چند روز گذشته در فریدونکنار برخورد کردیم.

فرماندار فریدونکنار با اشاره به اینکه بعضی از برداشت‌هایی که به صورت علنی انجام می شود قطعا با مجوز است، اذعان کرد: این برداشت‌های قانونی برای شهرستان آورده‌هایی دارد که باید صورت بپذیرد و در غیر با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

ابراهیمی با بیان اینکه برداشت‌های غیرمجاز و بی‌رویه موجب آسیب به محیط زیست می‌شود، گفت: علاوه بر آسیب به محیط زیست، بی‌قانونی و قاچاق را ترویج می‌‌دهد.

وی افزود: این برداشت‌های غیرقانونی هتک حیثیت به طبیعت است و اگر بخواهیم این طبیعت را تخریب کنیم مشکلات ناشی از آن روزی گریبانگیر ما می‌شود.

افراد متخلف به مراجع قانونی معرفی شدند

محمدعلی رحمان‌زاده نائب رئیس شورای شهر فریدونکنار نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: برداشت‌های شن و ماسه از سوی شهرداری با مکاتبه قبلی با فرماندار و رئیس مدیریت بحران فریدونکنار صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: قبل از دستور کتبی فرماندار، شهرداری نمی‌تواند هیچ‌گونه برداشتی را انجام دهد.

نائب رئیس شورای شهر فریدونکنار گفت: یکی از همکاران فرمانداری فریدونکنار افراد متخلف را در حال این برداشت غیرمجاز دید و با تماس تلفنی با نیروی انتظامی مسئولان را در جریان کار قرار داد.

رحمان‌زاده خاطرنشان کرد: تمامی وسایل از جمله لودر، کامیون و شن و ماسه استخراج شده از سوی مسئولان مربوطه ضبط شده است و افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا