توئيت موگرینی: به توافق رسیدیم

بصیر،

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در صفحه توئیتر خود با اشاره به پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در روز سه‌شنبه در وین، نوشت: «مذاکرات به سرانجام رسید. ما به توافق رسیدیم.» مذاکرات سخت و نفس‌گیر هسته‌ای ۱۳ ساله در دور آخر خود پس از ۱۸ روز که طولانی‌ترین مذاکرات بین‌المللی در طول تاریخ به شمار می‌رود پایان یافت.

شش وزیر خارجه (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان) و ایران به همراه فدریکا موگریی با حضور در مقر سازمان ملل در وین پس از ۲۲ ماه به مذاکرات جامع هسته‌ای پایان دادند. پس از این مراسم نشست عمومی و پایانی وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در این دور از مذاکرات برگزار شد. ایران و ۱+۵ از شهریور ۱۳۹۲ تاکنون دور تازه مذاکرات هسته‌ای را برای پایان دادن به بحرانی غیر ضروری آغاز کردند.

این مذاکرات دو مرحله مقدماتی و نهایی داشت که با توافق ژنو مرحله مقدماتی انجام شد و تا به سرانجام رسیدن مرحله نهایی مذاکرات سه بار تمدید شد. تا اینکه در نهایت روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه به جمع‌بندی نهایی رسیدند و برنامه جامع اقدام مشترک شامل اقداماتی از سوی ایران برای اعتماد سازی و رفع نگرانی‌هاست و از سوی دیگر ضمن استمرار برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های همه جانبه علیه ایران در یک پروسه زمانی رفع خواهد شد. این توافق که روز سه‌شنبه به دست آمد باید به پایتخت‌ها برده شده و پس از بررسی و تایید نهایی، رسمیت یابد.

بهار نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا